تحلیلی بر موضوع انتخاب شهردار چمران/ انتخاب سیاسی یا سیاست انتخاباتی؟

در پس پرده انتخاب شهردار چمران مسائل ناپیدایی وجود دارد که پایگاه خبری خورنا به بررسی و تحلیل این مسائل پرداخته است.

شب گذشته جلسه انتخاب شهردار چمران برگزار و عبدالواحد عبادی معاون سیاسی فرماندار بندر ماهشهر با ۴ رأی موافق و یک رأی مخالف برای تصدی این مسئولیت برگزیده شد. عبادی دانش‌آموخته رشته تاریخ در مقطع دکتری است و ریاست آموزش و پرورش و معاونت سیاسی فرمانداری بندر ماهشهر را در کارنامه خود دارد.
فارغ از عدم ارتباط رشته تحصیلی شهردار چمران با منصب جدید وی، نگارنده قصد دارد از نگاه دیگری به موضوع بپردازد.

پس از اتفاقاتی که در شهرداری چمران حادث شد و شهردار سابق این شهر را روانه زندان کرد انتخاب گزینه جدید در دستور کار شورای اسلامی این شهر قرار گرفت و از همان ابتدا «عبدالواحد عبادی» به عنوان جدی‌ترین گزینه مطرح شد که این موضوع با مخالفت شدید افکار عمومی و شهروندان چمرانی مواجه شد.
در این برهه شورای شهر چمران به منظور آرام ساختن جو عمومی، روند انتخاب شهردار را به طور موقت متوقف کرد تا اینکه پس از گذشت حدود یک ماه و اندی بالاخره شب گذشته انتخاب نهایی صورت گرفت و معاون سیاسی فرماندار بندر ماهشهر به عنوان شهردار جدید چمران انتخاب شد.

اما آنچه که در این وجیزه مورد بحث قرار می‌گیرد مسائل پس پرده‌ای است که کمتر کسی از آن آگاهی دارد. گذشته از اینکه عبادی گزینه‌ای سفارش شده به شورای شهر چمران است باید این نکته را متذکر شد که سیاست‌های انتخاباتی آینده مجلس از سوی یکی از جریانات سیاسی پشت این ماجرا قرار دارد.
نگارنده معتقد است عبدالواحد عبادی در انتخابات مجلس یازدهم کاندیدای این جریان سیاسی خواهد بود و از حوزه انتخابیه بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان نامزد حضور در این عرصه خواهد شد. لذا به زعم راهبران فکری این جریان سیاسی، تصدی شهرداری چمران برای جلوس عبدالواحد عبادی بر کرسی سبز خانه ملت راهگشا و تأثیرگذار خواهد بود.

وگرنه هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد عطای معاونت سیاسی فرمانداری درجه یک را به شهرداری یک شهر ۳۵ هزار نفری و پر از مشکلات بخشید، مگر اینکه انگیزه‌های قوی و سیاسی دیگری پشت ماجرا باشد که در بالا به آن اشاره شد.
حال اگر این تحلیل درست از آب درآید و عبادی خود را برای نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه بندر ماهشهر به معرض انتخاب بگذارد آیا انصاف است شهر در حال توسعه و پر از مشکل چمران دستاویز بازی‌های سیاسی و تبلیغات انتخاباتی شود؟

و اما هدف و سناریو دومی که این جریان سیاسی از این انتخاب دنبال می‌کنند تصدی عبادی بر شهرداری بندر ماهشهر است و این موضوع هنگامی اتفاق خواهد افتاد که سناریو اول آنها با شکست مواجه شده و عبادی به مجلس راه پیدا نکند.

هرچند نگارنده معتقد است عبدالواحد عبادی به لحاظ تحصیلات و سوابق خود می‌تواند از گزینه‌های بسیار مناسب برای تصدی مناصب مدیریتی کلان در آموزش و پرورش استان و حتی در سطح وزارتخانه باشد و نباید به دلیل مقاصد سیاسی با نصب افرادی همچون وی در مناصب کوچک‌تر از قد و قواره او، دست به نیرو سوزی بزنیم.
و در پایان اینکه تجربه سالیان اخیر در کشور و شهرستان نشان داده که شهرداری‌ها به پله ترقی و دست‌یابی اشخاص به مناصب بالاتر تبدیل شده و در این میان مردم و شهرها هستند که متضرر می‌شوند. به امید روزی که آخرت خود را به دنیای امروز برخی منفعت‌طلبان نفروشیم.