محمد محسنی قلعه قاضی مدیر کل بندر و کشتیرانی خرمشهر:

ادعا داریم در تحول زندگی اقتصادی مردم خرمشهر پیشرو بوده ایم

عباس مدحجی: محمد محسنی قلعه قاضی رییس اداره بندر و کشتیرانی خرمشهر صبح شنبه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به تبیین مواضع خود ، عملکرد سازمانش و پاسخ به سوالات خبرنگاران پرداخت.

محسنی با اشاره به سند تاریخ تجارت دریایی کشور ، بندر خرمشهر را تنها بنگاه اقتصادی عظیم فعال خرمشهر دانست، آن را بعنوان نماینده دولت معاهد مجری کنوانسیون های بین المللی خطاب کرد و گفت: سی کنوانسیون بین المللی هست که فراهم کردن زمینه خدمات دریایی و بندری برای انجام امور بازرگانی در بنادر به عهده ی ماست. بالغ بر ۸۰ درصد حمل و نقل جهانی در حوزه دریاست و ما ادعا داریم بندر خرمشهر در تحول زندگی اقتصادی مردم پیشرو بوده است. مجموعه بندر خرمشهر از خدمات و وظایف اجتماعی خود غافل نبوده و گزارش عملکردمان بنام “از آبان تا آبان” را نشر خواهیم داد.

قلعه قاضی درباره توسعه گردشگری گفت: تنها مرجعی که میتواند اظهار نظر کند و اطلاعات و آمار دقیق بدهد بعد از مدیر کل، فقط شورای معاونین است. از آبان سال گذشته خواستیم صنعت گردشگری دریایی را صنعت پیشرو کنیم. باید جوامع محلی را آگاه کرده و فرهنگ سازی کنیم. قرار است با دانشگاه پیام نور خرمشهر بصورت تعاملی و با هزینه ی بندر برای سی نفر تورلیدر دوره ی آموزشی برگزار کنیم. گردشگری دریا ناشناخته بود و برای اولین بار در کشور سیلابس گردشگری دریا را تدوین کردیم.

قول هشت پست اسکله گردشگری را داده بودیم که تا کنون پنج اسکله نهایی شده است. یک اسکله در جزیره مینو و چهار اسکله در اروند جانمایی شده است. با آنکه اعلام امادگی کردیم برای حمایت مالی از فعالیت گردشگری اما تاکنون فقط یک نفر برای فعالیت گردشگری دریایی در مسیر خرمشهر تا ابادان درخواست داده است.

مدیر کل بندر خرمشهر ضمن اشاره به تمایل دولت به کار زیرساخت و پشتیبانی درباره ی پروژه های معطل مانده افزود: پروژه ی پایانه اختصاصی کانتینری خرمشهر در گذشته بدلایل مختلف ۹درصد پیشرفت داشته اما الان ۷۰درصد پیشرفت کرده است. تعمیر ۵۰۰متر از چهار پست اسکله ی تجاری با بتن، شمع ، عرشه و پیشانی و بازسازی کلی آنها که طی دو هفته ی آینده ۷۰ درصد آنها آماده خواهد شد. تا آبان ماه ۹۶ با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان فقط ۲۸ درصد پیشرفت داشت و پیشرفت پس کرانه ی لازم برای محوطه ی کانتینری از ۵۳درصد به ‌۸۷درصد رسیده است.

محسنی ادامه داد: پنج ساختمان بندر با ۲۵۰۰متر مربع زیربنا که ظرف چهارماه گذشته تعمیر اساسی شده اند به ترتیب ذیل اند: اداره ثبت شناورها و گواهینامه ی صلاحیت دریانوری ، اداره برج کنترل و بازرسی و نظارت بر شناورها ، ساختمان تک پنجره محل تجمیع خدمات ، حوزه مدیریت و ساختمان کنترل تردد که نظارت بر کلیه ورود و خروج وسایط نقلیه و افراد به بندر را برعهده دارد.

محسنی در بخشی از سخنانش در رابطه به گقته های اخیر عبدالله سامری نماینده خرمشهر و مینوشهر اینطور گفت: نماینده محترم خرمشهر بنده را امپراطور خطاب کرده اند چون در جلسه ی شورای سلامت شرکت نکردم. بنده اصلا دعوت نشده بودم در راستای وظایف سازمانی من هم تعریف نشده است. تکمیل پروژه های قبلی از جمله اولویت های من است. جذب آهن روسیه برای صادرات از بندر خرمشهر نمونه شاخص تلاشهای من برای رونق بندر خرمشهر است . بندر خرمشهر چیزی کم ندارد که بخواهیم پروژه جدید تعریف کنم. در ایام اربعین هم به زوار خدمت رسانی میشد و خدمات اختصاص به یک استان خاص نداشت. دو موکب در شلمچه داشتیم و هیچگونه اختصاص خاصی برای هرمزگانی ها در خرمشهر ایجاد نکردم. تعلق خاطر به خرمشهر دارم و عملکرد من گویای این واقعیت است. ساکنان شش محله بندرعباس، خوزستانی هست. دواستاندار خوزستانی در هرمزگان فعالیت داشته اند. همه اهل همین میهنیم.

مدیر کل بندر و کشتیرانی خرمشهر همچنین با اشاره به خدمات و عملکرد سازمان متبوعش به موارد زیر هم اشاره کرد: افتتاح سیستم مکانیزه مواد فله ای با اعتبارحدود هشت میلیارد تومان که قدم بزرگی در حوزه محیط زیست است. سامانه شوتینگ آب که در کشور بی سابقه است و تاثیر نسبی در بهبود وضعیت محیط زیست دارد. اخذ گواهینامه امنیت اطلاعات. افزایش ۳۰۸ درصدی صادرات در سال گذشته. افزایش ۱۳۰درصدی کل تخلیه بارگیری درسال ۹۶ باتمرکز بر مصالح ساختمانی، محصولات پایه و کلینکر، عمدتا به مقصد عراق و کویت. تکمیل سیستم امنیتی اپتیکی با اعتبار ۸میلیارد تومان. تشکیل جوانترین شورای اداری بنادر کشور در خرمشهر. روکش آسفالت بندر سنتاب تا پلیس راه با اعتبار ۲میلیارد تومان. تعیین تکلیف و ساماندهی نیروهای بندر. راه اندازی مرکز اموزش دریانوردان منطقه در بصره با پشتیبانی سازمان بنادر و مشارکت سازمان منطقه آزاد اروند. کمک به اسکان طلاب ، کمک به ساخت مدرسه ، کمک به بی بضاعتان ، کمک به مرکز درمانی بنت الهدی و کمک به جشنواره امیر البیان ازجمله اقدامات اشاره شده در این نشست بود.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دریا دل سلام، سخنان خوبی نوشته شده، کاش خبرنگاران محترم هر چیزی که مطرح می‌شود را فقط یادداشت و اعلام نکنند، کاش...