مهم‌ترین پروژه‌ زیست محیطی به زودی محقق خواهد شد: بهره‌برداری از واحد RTO پتروشیمی تبریز

مدیرعامل پتروشیمی تبریز گفت: پروژه زیست محیطی ROT به منظور جمع‌آوری و امحای گازهای آلاینده واحد ABS ظرف دو هفته‌ آینده با هزینه‌ی ۶۴ میلیارد تومانی به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش خورنا به نقل از روابط عمومی پتروشیمی تبریز،سیاوش درفشی پنج شنبه ۱۱ آبان ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: طرح جمع‌آوری و امحای گازهای آلاینده واحد ABS به روش RTO برای نخستین بار در کشور در روزهای آینده در مجتمع پتروشیمی تبریز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: در این زمینه استفاده از سیستم RTO به منظور کاهش و یا حذف آلاینده‌های گازی، پس از انجام مطالعات و بررسی‌های فنی و کارشناسی صورت گرفته به عنوان روش اصولی و بهداشتی برای دفع آلاینده‌ها تعیین و اقدامات لازم برای خرید، نصب و راه‌اندازی آن در داخل مجتمع پتروشیمی تبریز در دستور کار قرار گرفت.

درفشی گفت: با اجرای این پروژه بخش عمده‌ای از گازهای ترکیبات آلی فرار VOC موجود در واحد ABS از سطح این واحد از طریق یک شبکه کانال­ کشی به کمک سیستم دمنده جمع‌آوری شده و به یک کوره مخصوص ارسال و در دمای ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد به صورت صحیح و اصولی امحاء می‌شود.

وی اضافه کرد: این سیستم دفع آلاینده با همکاری شرکت ایتالیایی که قرار بود در مدت ۱۲ ماه اجرا شود در مدت ۱۰ ماه انجام شده است.

درفشی خاطرنشان کرد: برای بخش نصب و اجرای سیستم RTO و ساخت دودکش مربوطه و همچنین طراحی و اجرای لوله‌کشی سایت ABS در قالب قردادهای جداگانه به شرکت های ایرانی واجدالشرایط واگذار و اجرا شد.

درفشی اضافه کرد: پروژه‌ RTO مراحل پایانی خود را طی می‌کند و ظرف دو هفته‌ی آینده شاهد بهره‌برداری آن با هزینه‌ی ۶۴ میلیارد تومانی خواهیم بود.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در راستای ایفای تعهدات زیست محیطی آنالایزرهای غبار محیطی، منواکسید کربن وگازهای آلی فرار در دو ایستگاه داخل مجتمع پتروشیمی تبریز نصب و راه‌اندازی شده است.

درفشی ادامه داد: همچنین پوشش‌گذاری حوضچه‌ها، جمع‌آوری و امحاء گازهای VOC به منظور حذف آلاینده‌های زیست محیطی در سطح پوشش‌دهی ۱۳۰۰ مترمربع در واحد تصفیه پساب با مدیریت واحد پروژه ها به مرحله اجرا در مدت یک سال اجرا شده است.

وی گفت: این پروژه با ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار یورو سرمایه گذاری تا پایان سال به بهره‌برداری می رسد.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: شرکت پتروشیمی تبریز موفق به اخذ اولین جایزه مدیریت انرژی صنعت نفت در بین ۵۸ شرکت شد.

درفشی با بیان اینکه پتروشیمی تبریز براساس استانداردهای بین‌المللی زیست محیطی طراحی شده و در حفاظت از محیط زیست پیشرو است تصریح کرد: آلایندگی پتروشیمی تبریز به صفر رسیده و بین صنایع پتروشیمی کشور به عنوان صنعت سبز شناخته می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز گفت: پتروشیمی تبریز در حفاظت از محیط زیست پیشرو است و با حرکت در جهت رسیدن به آرمان خود و رعایت سه نکته مهم بدون خطا، بدون حادثه و بدون آلایندگی امیدواریم پتروشیمی تبریز را نگین صنایع پتروشیمی ایران تبدیل کنیم.

استقرار استاندارد ایزو ۱۴۰۵۱ برای هزینه ­یابی جریان مواد ( MFCA )

ایزو ۱۴۰۵۱ با تکیه ‌بر هزینه ­یابی جریان مواد، راهبردی برای کاهش اثرات زیست‌محیطی در کنار سود اقتصادی است و می­‌تواند توسط تمام سازمان‌ها، صرف ‌نظر از بزرگی یا کوچکی، تولیدی یا خدماتی بودن آن مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: این استاندارد در حال حاضر در مجتمع پتروشیمی تبریز استقرار یافته است و این شرکت مفتخر به دریافت اولین گواهینامه استقرار MFCA از طرف سازمان ملی بهره وری ایران شده است.

درفشی گفت: در روش هزینه ­یابی معمول، همه هزینه‌­ها به محصولات نهایی اختصاص داده می­‌شود و ارزش هدر رفته مشخص نیست؛ اما در مقابل، در MFCA، هزینه­‌ها به محصولات نهایی و پسماند مواد هدر رفته اختصاص داده می­‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز گفت: روش MFCA با کاهش ضایعات ،کاهش هزینه ­ها و بهبود عملکرد زیست محیطی به طور همزمان به عنوان ابزار تصمیم‌­گیری برای مدیران صنایع و مدیران سطوح بالا عمل می­‌کند.

درفشی گفت : این مجتمع به ۳۵ کشور دنیا صادرات دارد و برخی کشورها در تهیه‌ محصولِ مورد نیازشان به دنبال خرید تولیدات تبریز هستند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *