برگزاری دومین نمایشگاه «ماه و فلک» در دانشگاه شهید چمران اهواز

دومین نمایشگاه نقاشی "ماه و فلک" شامل آثار ماندالای لیلا عساکره هنرمند خوزستانی به همت معاونت فرهنگی دانشگاه شهیدچمران اهواز در نگارخانه مهر برپا می‎شود.

به گزارش خورنا این هنرمند خوزستانی با بیان این‎که نقاشی‎هایی که قرار است در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گیرتد به سبک ماندالا هستند، در توصیف این سبک از نقاشی گفت: واژه ماندالا (Mandala) در زبان باستانی مردم هندوستان، به معنی دایره است. این واژه از ریشه “ماندا” به معنای ذات یا جوهر و پسوند “لا” به معنی ظرف یا دربردارنده گرفته شده است؛ از این‎رو “ظرف جوهر” نیز معنا می‎دهد و یک کهن‎الگو محسوب می‎شود.

لیلا عساکره افزود: در واقع ماندالا شکلی هندسی است که در ادیان هندو و بودا به عنوان دایره‎هایی نمادین برای نمایش جهان هستی و تمرکز برخویشتن و جستجو در درون انسان هستند.

وی ادامه داد: نقاشی‎های ماندالا که در آیین‎هایی مثل بودایی و هندو دارای تعاریفی عرفانی و سحرآمیز هستند و حتی گفته میشود بعضی جن‎گیرها از آن برای احضار ارواح استفاده می‎کنند عموما تصاویر شامل یک دایره هستند که نقش و نگارها، ریزه‎کاری‎ها، نماد‎ها و اشکال زیادی در آن جا گرفته است و همه آن‎ها در نهایت رو به سوی مرکز رفته و مرکز شکل اصولاً محل تمرکز و تداخل اشکال است.

این هنرمند خوزستانی درخصوص انتخاب نام “ماه و فلک” برای این نمایشگاه و ارتباط آن با سبک ماندالا گفت: نقاشی‎های ماندالا در نگاه اول بسیار ساده به نظر می‎آیند؛ باوجود این، من سعی کردم این سادگی را با المان‎هایی مثل ماه، فلک، کهکشان و کیهان تلفیق کنم علاوه بر این باتوجه به علاقه‎ای که به سنت‎های ایرانی داشتم در ماندالاهایم از طرح بته جقه نیز استفاده کرده‎ام.

او با بیان این‎که موضوع آثار این نمایشگاه ماندالاهای فلکی است، به ابعاد و تعداد این آثار در نمایشگاه اشاره کرد و افزود: در نمایشگاه پیش‎رو، ۶۰ اثر دراندازه‎های خیلی کوچک تا خیلی بزرگ به نمایش درخواهند آمد و دلیل این‎که از یک سایز خاص و استاندارد برای کارهایم استفاده نکردم این بود که اگر اثرها را در قالب یک سایز خاص ارائه می‎دادم، از اثرگذاری‎ برخی ماندالاها کاسته می‎شد.

عساکره با اشاره به تکنیک‎های بکار رفته در آثارش نیز افزود: به صورت کلی از تکنیک‎های مختلفی همچون آبرنگ، اکرلیک، راپید، مدادرنگ استفاده کرده‎ام و بعضا در یک اثر نیز از تمامی این تکنیک‎ها به صورت همزمان استفاده شده است.

وی تصریح کرد: از آن‎جا که من اصولاً در هنر انسانی آزاد و رها هستم و به هیچ‎وجه پایبند به اصول و قواعد خاص نیستم، دوست دارم نقاشی‎هایم نیز آن‎طور که باب میل خودم است خلق کنم؛ بنابراین فکر می‎کنم نمایشگاهی با این موضوع، یک اتفاق جدید در حوزه نمایشگاه‎های برپاشده در حوزه نقاشی باشد.

این نقاش اضافه کرد: به عنوان مثال کسی که تکنیک سیاه قلم را نتخاب می‎کند باید از یک سری الگوها و قواعد خاص این حوزه مثل سایه‎ها پیروی کند اما من این سبک تلفیقی را بیشتر دوست داشتم و به همین دلیل نمایشگاهم را براساس آن برپا خواهم کرد.

او با بیان این‎که دوره اول این نمایشگاه را نیز سال گذشته برپا کرده بود عنوان کرد: نمایشگاه قبلی من نیز با همین موضوع برپا شده بود با این تفاوت که در نمایشگاه امسال سعی کردم تعداد آثار را بیشتر کنم و از تکنیک‎های متفاوت‎تری بهره ببرم.

عساکره خاطرنشان کرد: با این‎که رشته تخصصی من هنر نیست اما من عاشق هنر هستم و هنر در وجود من جاری است و هنر را بیش از هرچیز دوست دارم به همین دلیل حدود شش ماه روی ایده کارهایم فکر کردم تا به جمع‎بندی نهایی رسیدم و پس از آن آماده‎سازی و کشیدن اثرها برای این نمایشگاه نیز بیش از سه ماه زمان برد.

وی همچنین از تصمیم خود برای تدوام برگزاری دوره‎های بعدی این نمایشگاه خبر داد و افزود: قصد دارم پس از جمع‎بندی ایده‎هایم در صورت امکان دوره‎های بعدی این نمایشگاه را به مکان‎هایی مختلف خارج از محیط دانشگاه و به گالری‎های سطح شهر منتقل کنم و امیدوارم بازدیدکنندگان نیز با دیدن و درصورت تمایل خرید آثار از من و آثارم حمایت کنند. 

این هنرمند خوزستانی با اشاره به این‎که نمایشگاه با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه شهیدچمران و کانون هنرهای تجسمی این معاونت برپا خواهد شد، درباره زمان و مکان برپایی نمایشگاه نیز خاطرنشان کرد: آئیین گشایش این نمایشگاه ساعت ۱۶ روز شنبه ۱۲ آبان‎ماه ۹۷ در نگارخانه مهر واقع در معاونت فرهنگی دانشگاه شهیدچمران اهواز برپا برگزار خواهد شد و پس از آن نیز نمایشگاه تا ۱۵ آبان‎ماه هرروز از ساعت ۱۱ تا ۱۸ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

گفتنی است، لیلا عساکره متولد ۲۸ اردیبهشت ۱۳۷۶در رامشیر و ساکن خرمشهر است. این هنرمند خوزستانی دانشجوی مقطع کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش‎شناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز می‎باشد.