برای اولین بار در ایران محقق شد: بومی سازی دانش ساخت کاتالیست هیدروژناسیون استیلن در پتروشیمی مروارید

برای اولین بار در ایران، کاتالیست هیدروژناسیون استیلن در شرکت پتروشیمی مروارید بومی سازی و تست آن با موفقیت انجام شد که از نمونه خارجی آن عملکرد بهتری داشت.

به گزارش خبرنگار خورنا به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی شرکت پتروشیمی مروارید، با عنایت به ضرورت اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی، پروژه پژوهشی ساخت کاتالیست راکتور هیدروژناسیون به منظور ساخت در قالب جایگزینی و بومی‌سازی تکنولوژی؛ با عقد تفاهم‌نامه‌ای در سال ۱۳۹۵و شروع آزمایشات لازم در آزمایشگاه شرکت دانش بنیان توسعه نفت و گاز سرو در سال ۱۳۹۶ آغاز گردید.
همچنین به موازات این پروژه، طراحی کاهش مقیاس راکتور اصلی، طراحی، ساخت و نصب راکتور پایلوت هیدروژناسیون نیز به منظور انجام تست‌های لازم در مقیاس نیمه صنعتی در شرکت پتروشیمی مروارید صورت گرفت.
رئیس واحد تحقیق و توسعه شرکت پتروشیمی مرواریدگفت: پس از نصب راکتور پایلوت و متعلقات کنترلی و ایمنی آن و ساخت و آماده سازی کاتالیست ایرانی در پایان سال ۹۶، به منظور تعیین وضعیت عملکردی راکتور مذکور در سرویس قرار داده شد و هر دو نمونه داخلی و خارجی تست گردید که عملکرد نمونه داخلی با راندمانی بهبود یافته در اوایل مهرماه ۱۳۹۷ ظاهر گردید.
لازم به ذکر است، دستاوردهای پروژه مذکور عبارتند از:

۱- جلوگیری خروج ارز از کشور،
۲- حذف هزینه های واردات،
۳- رفع نیاز واحدهای تولید اتیلن در کشور به این کاتالیست،
۴- حذف خرید خارج از کشور،
۵- عملکرد مناسب این کاتالیست نسبت به نوع خارجی
۶- ارزآوری مناسب برای کشور با صادرات این محصول

شایان ذکر است این پروژه با تلاش و همت واحدهای تحقیق و توسعه، بهره برداری و خدمات فنی شرکت پتروشیمی مروارید به همراه شرکت دانش بنیان توسعه نفت و گاز سرو به ثمر نشست.
شرکت پتروشیمی مروارید مجتمعی تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی پارس است که با ۲۰ هکتار مساحت و دو کارخانه فرایندی الفین و اتیلن گلایکول در فاز دوم پتروشیمی ها قرار دارد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *