فارسی بودن خلیج با شناورهای سنتی (لنجهای) این مرز بوم در هم تنیده شده است

سابقه دریانوردی ایرانیان در آبهای جنوب کشور تاریخی چند هزارساله دارد و به تمدنهای تاریخ ساز این مرز بوم میرسد .

ناخدا حسن رحمانی مسئول تعاونی لنج داران تجاری بندر هندیجان در گفتگو با خورنا افزود: سابقه دریانوردی ایرانیان در آبهای جنوب کشور تاریخی چند هزارساله دارد و به تمدنهای تاریخ ساز این مرز بوم میرسد .

وی گفت: البته در گذشته های بسیار دور نه سازمان بنادری به شکل امروزی بود و نه شرکت پخش فراورهای نفتی، آنقدر صنعت دریانوردی سنتی ما قوی بود که خلیج در دل تاریخ پارسی نامیده شد و ماند.

رحمانی خاطر نشان کرد: مردمان ساکن سواحل آنقدر جسور و غیور بودند که هیچ گاه اجازه دست درازی نه بنام آبهای خود و نه به سواحل خود در جنوب را نداده وثابت نمودند که توانمند دلیرند.

مسئول تعاونی لنج داران هندیجان در ادامه افزود: با پیشرفت صنایع مختلف متاسفانه نه تنها معیشت این دلاور مردان سخت گردید وگاها تغییر شغل اجباری دادند بلکه این میراث گرانبها که ریشه در تاریخ و تمدن کهن ایرانیان داشته و دلیلی محکم و استوار برا پارسی بودن آبهای جنوب کشور دارد دچار وضعیتی سخت شده است.

رحمانی تصریح کرد: در سال ۹۷ عدم توجه بموقع و دقیق به مشکلات این صنعت تاریخ ساز برخی بنادر دچار رکود شدیدی برابر با تعطیلی شده اند، که در ادامه به چند دلیل آن اشاره می نمایم .

۱-در سال ۹۴ بدون توجه کارشناسی دقیق تیشه اصلی به ریشه این میراث کهن به بهانه مبارزه با قاچاق سوخت زده شد و سوخت مصرفی این شناورها به نرخ شناور بانکرینگ محاسبه گردید و حدود ۶۵ درصد این صنعت کهن و تاریخ ساز زمین گیر شد

۲_معافیتهای سود بازرگانی از کالاهای وارده این شناورها از برخی بنادر پر تردد عربی طی تصمیمی غلط حذف گردید

۳_مصوبات غیر کارشناسی کمیسون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بدون در نظر گرفتن دغدغه فعالان شناورهای سنتی وکهن

۴_تغییر افسار گسیخته در برابری نرخ ارز و ریال موجب گردیده دولت اقلام اساسی مورد نیاز مردم را (نظیر مواد خوراکی)را بادلار۴۲۰۰ وارد نموده و امکان انجام مبادلات مرزی و رقابت بادلار ۱۴۰۰۰ وجود ندارد

۵_ محاسبه نرخ سوخت بانکرینگ بادلار سامانه سنا قیمت سوخت را برای این شناورها به لیتری ۹۰۰۰ تومان رسانده

۶-سوء برداشت یا برداشت اشتباه از مصوبات تکراری از سوی سازمانهای مرتبط و گرفتار نمودن شناورها و مالکان آنها،

رحمانی در ادامه افزود: در نهایت این میراث کهن و اشتغال زا و تاریخ ساز در یک قدمی حذف از تاریخ ایران می باشد و لازم است برای حفظ حراست از آن با دیدی مثبت به آن توجه نمود وگرنه با دست خود و با تصمیمات غیر کارشناسی شرایط حذف و نابودی این میراث کهن نا خواسته بوجود خواهد آمد.

وی در پایان گفت: لازم است همانگونه که برای حفظ بافت سنتی تاریخی شهرها تلاش می شود برای حفظ این میراث کهن و مردمی نیز تلاش و بازنگری شود .

ناخدا حسن رحمانی

مسئول تعاونی لنج داران تجاری هندیجان کارشناس ارشد حسابداری