تمرین فرماندهی حادثه در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

خورنا|باقر گل فر:نخستین دوره آموزشی و تمرین عملیاتی فرماندهی حادثه برای شرکتهای منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی آغاز شد.

بنابه گزارش خبرنگار خورنا به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، پس از برگزاری ۵ دوره توانمند سازی مدیران و کارشناسان بحران شرکتهای منطقه، برای نخستین بار دوره آموزشی ویژه فرماندهی حادثه آغاز شد.

فرمانده ارشد HSE، پدافندغیرعامل و مدیریت بحران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در مراسم افتتاحیه این دوره گفت: امروز شاهد برگزاری دوره ای خاص ویژه فرماندهی حادثه هستیم. قلب تصمیم گیری در هر حادثه هسته ICS است و آنچه که عملیات را اداره خواهد کرد این گروه هستند بنابراین تقویت این بخش در کسب نتایج موفق در حوادث می‌تواند بسیار موثر باشد.

سید امید شهیدی نیا، افزود: تیم مدیریت فرماندهی حادثه تیمی متشکل از بخشهای عملیاتی است که باید بسیار هماهنگ باشند و درک مشترک خوبی از یکدیگر داشته باشند. بنابراین هدف از این دوره ایجاد این هسته ها بصورت یک کار عملیاتی و کارگاهی است که تدریس محتوای آن،  بر عهده ی کارگروه تخصصی است که از بدنهHSE شرکتها تشکیل شده است.

وی، خاطر نشان کرد: خرسندیم که این حرکت که از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است کماکان ادامه دارد و امیدواریم در اقدام جدید همچون گذشته بتوانیم در مسیر ارتقای توانمندی ها پیش برویم. دوره های گذشته باعث شد که انسجام و همیت جدیدی در مجموعه شرکتها ایجاد شود که مطابق نظر سنجی های به عمل آمده آثار و نتایج خوبی داشت و در عرصه ی میدانی هم شاهد این بهبود عملکرد بودیم.

شهیدی نیا، شفاف سازی وظایف تیم های مختلف فرماندهی و عملیات و شناخت آسیب پذیری ها و روشهای مقابله با هرکدام را از دستاوردهای جانبی دوره های قبلی عنوان کرد و خاطر نشان نمود: بخش مهمی از مقابله با حوادث، آمادگی ما از منظر ایمنی فرایند است و تحولاتی که در چند ساله اخیر منطقه رخ داده است، بخوبی نمایانگر موج جدیدی از توجه به مدیریت ایمن فرایندها است.

وی، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را در میان تمامی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کشور از نظر اقدامات سیستمی در حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران منحصر به فرد دانست و گفت: از دیگر اقداماتی که طی دوسال اخیر انجام شد، تشکیل کارگروهی تخصصی از بهترین افراد حوزه ایمنی و آتش نشانی شرکتهای منطقه است که به هسته ای دانشی و برنامه ریزی برای منطقه تبدیل شدند.

وی، گفت: در ادامه ی این حرکت و پس از برگزاری دوره فرماندهی حادثه، سعی می‌کنیم در لایه های عملیاتی تشکیل دهنده ی اجزای ICS نگاهی عمیق تر داشته باشیم و با برگزاری دوره های آموزشی تمام عوامل موثر در یک حادثه بصورت تخصصی و عمیق مورد آموزش قرار گیرند.

پس از وظیفه ای که وزارت نفت در رابطه با مناطق حساس این وزارتخانه به مدیرعامل سازمان منطقه ویژه ابلاغ کرد، یک حرکت همه جانبه جهت آمادگی مقابله و مواجهه با شرایط بحران شکل گرفت.