رأی مثبت نمایندگان به مهمترین لایحه FATF/ مجلس CFT را تصویب کرد

با تصویب CFT، دلار وارد کانال ۱۱ هزار تومان شد / روند کاهشی ارز، طلا و خودرو ادامه دارد

خورنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۱۵ مهر) پارلمان، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) را تصویب کردند.

هرآنچه باید از FATF بدانیم؛ از خودتحریمی تا انسداد راه‌های دور‌زدن تحریم‌ها
علی لاریجانی اعلام کرد رأی‌گیری برای این طرح به‌صورت مخفی انجام می‌شود؛ میان ۲۷۱ نماینده حاضر در جلسه علنی مجلس ۱۴۳ نماینده رأی موافق، ۱۲۰ نماینده رأی مخالف و ۵ نماینده رأی ممتنع دادند.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، مصوبه مجلس درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) باید در شورای نگهبان مورد بررسی و تأیید قرار بگیرد.

دلار وارد کانال ۱۱ هزار تومان شد

پس از تصویب CFT در مجلس، گزارش ها از بازار ارز از ریزش قیمت ها حکایت دارد.

هم اکنون دلار وارد کانال ۱۱ هزار تومان شده و روند روند کاهش قیمت ارز همچنان ادامه دارد.

اخبار منفی درباره احتمال عدم تصویب لوایح مربوط به FATF در هفته های گذشته بارها جو روانی بازار ارز را به هم ریخته بود. با این وجود، با مصوبه امروز مجلس انتظار می رود روند کاهش قیمت ها تداوم داشته باشد.

CFT مهمترین لایحه از لوایح چهارگانه FATE محسوب می شد که مخالفان تصویب آن در مجلس تا امروز چند تجمع برگزار کرده و حتی نمایندگان تندرو به آبستراکسیون نیز تهدید کرده بودند.

گفتنی است روند کاهش قیمت دلار هم اکنون به گونه ای است که حتی در کانال دلال های ارزی نیز این کاهش مشاهده می شود.

کاهش ۱ تا ۳ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های داخلی در بازار طی ۱ روز +جدول

بررسی‌ها از بازار خودروی تهران نشان می‌دهد روند کاهش قیمت خودرو که هم زمان با کاهش نرخ ارز همراه بود امروز نیز نسبت به روز گذشته ادامه یافت. هم زمان با روند کاهشی قیمت فروشندگان خودرو در بازار نسبت به خریداران آن پیشی گرفته اند.

هم اکنون قیمت بسیاری از خودرو‌های تولید داخل نسبت به روز گذشته با کاهش ۱ تا ۳ میلیون تومانی فقط طی یک روز مواجه شد که این روند کاهشی را اگر بخواهیم با هفته گذشته مقایسه کنیم کاهش قیمت چشمگیر خواهد بود.

هم اکنون هر دستگاه خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار ۵۷ میلیون ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۵۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۱۰۳ میلیون تومان، تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک ۱۰۸ میلیون تومان و پراید ۱۱۱ با قیمت ۳۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

بر اساس این گزارش قیمت برخی از محصولات داخلی بر اساس اعلام اتحادیه خودروی تهران در بازار مطابق جدول زیر است. امروز به غیر از پراید مابقی خودرو‌ها با کاهش قیمت مواجه بودند.

ارز، قیمت خودرو را پایین کشید/ قیمت کدام خودروها ۸ تا ۱۲ میلیون تومان کاهش یافت؟

ئیس­ اتحادیه فروشندگان خودرو از کاهش قیمت خودرو در ادامه روند افت نرخ ارز در بازار خبر داد.

سعید موتمنی با اشاره به اینکه خریداران خودرو در زمان گرانی قیمت دلار، ‌ امروز فروشنده شده اند افزود: این کاهش قیمت درحالی است که هنوز هم شرکتهای تولید کننده داخلی عرضه خودرو را به بازار افزایش نداده اند.

وی با بیان اینکه خودروهای مونتاژی نیز ۲۵ درصد کاهش داشته است گفت: امروز حاشیه بازار در خودروهای زیر ۳۰ میلیون تومان به ۸ تا ۱۲ میلیون تومان رسیده است.

رئیس ­اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به اینکه روند کاهش قیمت خودرو تا ثبات قیمت ارز ادامه دارد افزود: امروز حاشیه قیمت در بازار برای خودروهای ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومان به ۱۸ تا ۲۶ میلیون تومان و خودروهای ۴۵ تا ۵۵ میلیون تومان به ۳۷ تا ۵۰ میلیون تومان رسیده است.

موتمنی گفت: افزایش تعداد فروشندگان خودرو که در زمان افزایش قیمت این کالا اقدام به خرید آن کرده بودند سبب کاهش قیمت شده است.

سکه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شد

تا این لحظه، سکه امامی ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه و ربع سکه به ترتیب یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و نهصد و هشتاد هزار تومان در بازار در حال معامله است.

عبادالله محمدولی ، درباره آخرین وضعیت قیمت طلا و سکه پس از موافقت مجلس با الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT اظهار داشت: هر خبر خوبی از جمله الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم روی جامعه و بازار ما اثر مثبت دارد.

وی افزود: البته تاثیر خبر خوب بعد از ۷۲ ساعت محو و فراموش می‌شود، اما اگر در کنار این مصوبه اعلام برنامه معتبر و بسته مستمر داشته باشیم روند کاهش قیمت تداوم خواهد داشت.

عضو هیات مدیره اتحادیه طلاو جواهر تهران خاطرنشان کرد: برای پایداری این روند باید بانک مرکزی بسته محکم و قوی ارائه دهد.

به گزارش ایلنا، تا این لحظه، سکه امامی ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه و ربع سکه به ترتیب یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و نهصد و هشتاد هزار تومان در بازار در حال معامله است.

سکه یک گرمی نیز ۶۲۰ هزار تومان و قیمت طلا ۱۸ عیار گرمی ۳۳۹ هزار ۸۰۰ تومان، یک مثقال ۱۸ عیار یک میلیون و ۶۵۶ هزار و ۹۰۰ تومان در بازار قیمت خورده است. به گفته وی، در حال حاضر نیز سکه امامی ۳۸۰ هزار تومان حباب دارد.

بانک مرکزی: کاهش قیمت ارز خدماتی

انک مرکزی ضمن تکذیب افزایش نرخ ارز خدماتی تصریح کرد، نرخ اعلامی این بانک به شبکه بانکی بابت مصارف خدماتی، کاهش یافته است.

به گزارش بانک مرکزی، برخی سایت ها در خبرهایی مدعی افزایش نرخ ارز خدماتی شده بودند. بانک مرکزی ضمن رد این شایعات اعلام کرد که نرخ اشاره شده نسبت به روزهای گذشته سیر نزولی داشته است.

«مهدی کسرایی» مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی هشتم مهرماه در گفت و گو با ایرنا گفت که مصارف ارز خدماتی (غیربازرگانی) احصا شده که برخی از این مصارف به صورت نقد (اسکناس) و برخی به صورت حواله قابل پرداخت هستند.

وی هم چنین از فروش ارز خدماتی با سازوکار جدید در ۱۱ بانک عامل خبر داد و گفت که قرار است اسامی این بانک ها در روزهای آینده به اطلاع عموم مردم برسد.