کاهش قیمت ارز در بازار

خورنا- در هفته اخیر با ورود بانک مرکزی، نرخ ارز با کاهش قابل ملاحظه ۲۰درصدی روبه‌رو شده و به‌نظر می‌رسد این روند در روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت. بررسی اطلاعیه‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد در شرایط فعلی با تغییرات اعمال‌شده در نحوه فعالیت صرافیها، ۲ نرخ ارز در بازار وجود دارد.

بر این اساس از روز چهارشنبه هفته قبل، بنا بر مجوز صادرشده امکان فروش ارز به هر شخص تا سقف ۵۰۰۰ یورو برای صرافها ایجاد شده است. پیش از این صرافها تنها در خصوص موارد ۲۳گانه اعلامی امکان فعالیت داشته‌اند، بر این اساس در هفته‌های اخیر امکان فروش ارز برای مقاصد مسافری و دانشجویی ایجاد شده بود.

عرضه ارز در صرافی با کارت ملی به‌نرخ سنا

اما در اواخر هفته گذشته مباحثی در خصوص عرضه تا سقف ۵۰۰۰ یورو در کانال ۱۰ هزار تومان در صرافیهای مجاز مطرح شد که ظاهراً این تصمیم از سوی بانک مرکزی تأیید نشده است. گفتنی است، امروز کانون صرافان با اطلاعیه جدیدی که امروز منتشر کرد بر خرید و فروش ارز به‌”نرخ بازار” تأکید کرده است؛ لذا به‌نظر می‌رسد اطلاعیه غیررسمی کانون مبنی بر معامله دلار در کانال ۱۰ هزار تومان اصلاح شده است. نرخ درج‌شده در تابلو صرافی‌ها نشان‌دهنده نرخ جدید عرضه در صرافی‌ها می‌باشد.

عرضه یوروی مسافری در بانکها با نرخ ۱۱٫۸۰۰ تومان

قیمت دوم ارز مربوط به مسافران خارج از کشوری است که اسناد و مدارک خواسته‌شده را به شعب بانکهای عامل ارائه کنند می‌توانند برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع حداکثر ۵۰۰ یورو و برای سایر کشورها تا ۱۰۰۰ یورو با نرخ حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان خریداری کنند.

براساس سیاست جدید بانک مرکزی که از روز ۱۸ شهریورماه آغاز شده، ارز پرداختی به مسافران یورو است و دلار به متقاضیان پرداخت نمی‌شود. طبق بخشنامه بانک مرکزی تأمین و پرداخت ارز مسافرتی (به‌صورت اسکناس) از طریق بانک‌های‌ ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان به‌نرخ بازار بلامانع است.

بر این اساس بانک‌ها مجازند از محل ارزهای خریداری‌‌شده و با تأمین اسکناس از محل منابع خود، نسبت به فروش و پرداخت ارز مسافرتی به‌نرخ بازار در سطح شعب داخل شهر با اخذ مدارک مثبته از قبیل گذرنامه‌ معتبر، بلیط‌ مسافرت هوایی، ویزای کشور مقصد، در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند اقدام کنند.

ارز مسافری در صرافی‌ها به‌نرخ بازار

قیمت بعدی ارز در بازار مربوط به ارز مسافری است که در صرافیهای خاص عرضه می‌شود، پیش از تحولات اخیر قیمت این ارز معمولاً حدود ۳۰۰ تومان از قیمت بازار پایین‌تر بوده اما بررسی میدانی خبرنگار تسنیم در روز جاری نشان می‌دهد درحال حاضر ارز مسافرتی نیز به‌نرخ تابلو به متقاضیان عرضه می‌شود. برای دریافت این ارز علاوه بر مدارک مثبته مثل فیش عوارض خروج از کشور، کارت ملی و پاسپورت باید بلیط نیز ارائه شود.

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *