یک ماه یارانه به تعویق می‌‌افتد؟

خورنا: طبق اعلام دبیر خانه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها یارانه نقدی ۴۵هزار و ۵۰۰ تومانی آبان‌ماه فردا ۲۱ آبان‌ماه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. این در حالی است که طبق آخرین اعلام عمومی، قرار بود یارانه نقدی هجدهم هر ماه به حساب سرپرست خانوار واریز شود، اما با این تاخیر به نظر می‌رسد اتفاقی که در ماه‌های نخست پرداخت یارانه نقدی افتاد، قرار است بار دیگر تکرار شده و یک ماه یارانه نقدی خانوار پرداخت نشود.

بیستم آبان سال ۸۹ بود که برای نخستین بار یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. قرار بر این بود که یارانه نقدی به صورت ماهانه پرداخت شود. در مرحله اول پرداخت یارانه نقدی، این مبلغ به صورت دوماهه و قبل از اجرای طرح به حساب مردم واریز شد، اما به‌تدریج با گذشت زمان، واریز یارانه‌های نقدی به جای دو ماه به یک ماه تبدیل شد و زمان واریز هم از ابتدای هر ماه به اواسط ماه تغییر کرد.

نخستین تاخیر درست ۴۰ روز بعد از پرداخت یارانه مرحله اول روی داد که برای دومین بار حساب‌های بانکی سرپرستان خانوار تغییر را احساس کرد. تاخیر پرداخت یارانه در آخرین روز پاییز ۸۹، دور از ذهن نبود، چون هنوز آمارهای ستاد هدفمندی در حال تکمیل بود. اما سومین مرحله از پرداخت یارانه نقدی زمانی اتفاق افتاد که ۵۱ روز از زمستان سپری شده بود.

این زمان آنقدر جابه‌جا شد که در نهایت در مرحله چهارم با اول اردیبهشت ۹۰ همراه شد. پس از این بود که مسئولان قول مساعد دادند که یارانه نقدی زین پس اول هر ماه پرداخت شود. اما این رویداد مشکلات جدیدی را برای شبکه بانکی کشور ایجاد کرد و آن این بود که به دلیل همزمانی با اول هر ماه و پرداخت حقوق سازمان‌ها، مراجعه‌کنندگان به دستگاه‌های خودپرداز دو برابر می‌شوند و شبکه شتاب توان تحمل این فشار را ندارد.

این بود که پس از مرحله پنجم و ششم، در مرداد ماه سال ۹۰، یارانه نقدی در یازدهم ماه پرداخت شد.

ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که برای برطرف شدن مشکل سیستم بانکی و کاهش حجم فعالیت‌ها در روزهای خاصی از ماه، یارانه نقدی نیمه و نهایتا تا هجدهم هر ماه به حساب خانوار واریز می‌شود.

در فاصله ماه‌های مهر تا پایان سال ۹۰ تقریبا این قول دولتی‌ها اجرایی شد و یارانه نقدی در فاصله نهم تا هجدهم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد؛ اما در این میان نکته بسیار ظریفی وجود داشت که از دید بسیاری پنهان نماند.

شاید در نگاه نخست، روزهای واریز شدن یارانه نقدی تفاوتی نکند؛ اما در پرداخت‌هایی که سقف انتهایی ندارند، یعنی باید به‌صورت مداوم پرداخت شوند، تغییر در روز پرداخت و تبدیل شدن پرداخت قبل از ماه به آخر ماه بعد، به معنای پرداخت نشدن یک ماه مستمری می‌باشد.

به عبارت دیگر، دولت به جای آنکه یارانه ماه آبان را در اواخر مهر پرداخت کند، این یارانه را در اواخر آبان پرداخت می‌کند و به همین ترتیب در ماه آذر و دی نیز تاخیر ایجاد می‌شود و در عمل یک ماه پرداخت نقدی انجام نمی‌شود. این اتفاق در سال ۹۰ یک بار روی داد.

نخستین یارانه نقدی سال ۹۰ اولین روز اردیبهشت به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و آخرین یا یازدهمین یارانه نقدی این سال، هفدهم اسفند واریز شد و به این ترتیب در سال ۹۰، دولت یک مرحله از یارانه نقدی را واریز نکرد. در سال ۹۱ نیز تاخیرهایی که در روزهای واریز یارانه نقدی ایجاد شده به‌طوری بوده که در نهایت روز واریز را به بیست‌و یکم سوق داده است.

حالا باید دید در سال‌جاری، آیا دولت قصد دارد با چند روز تاخیر در هر ماه برای واریز یارانه نقدی، به جز حرف‌ها و حاشیه‌های زیادی که ایجاد کرده، مجددا یک ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار پرداخت نکند؟