رونمایی از هشتگی با نام #حب_الایران_یجمعنا و درخشش کاربران خوزستانی توئیتر

خوزستانی ها با #حب_الایران_یجمعنا صدای اتحاد ایرانیان شدند

«#حب_الایران_یجمعنا»، این هشتگی است که دو روز بعد از حادثه تروریستی اهواز و صبح روز تشییع پیکر شهدای این حادثه در شبکه اجتماعی توییتر جریان ساز شد. کاربران بسیاری در این فضا با به اشتراک گذاشتن پست‌هایی با مضمون اتحاد و همدلی بین اقوام مختلف ایرانی با هشتگ حب الایران یجمعنا طوفان توییتری به راه‌انداخته‌‌اند تا به کسانی که خیال خامی در سر می‌پرورانند ثابت کنند همه ما ایران را دوست داریم و از هر قوم و زبان و فرهنگی که باشیم در کنار هم هستیم. در این میان کاربران خوزستانی که در طول سال‌های گذشته مشکلات مختلف این استان را از بی‌آبی و خشک شدن کارون و سوختن نخلستان‌ها و روند کند عمرانی و آبادانی در فضای مجازی منتشر می‌کردند این بار از تفرقه‌های قومیتی که برخی از معاندان برای تفرقه و تجزیه این استان می‌اندیشند،گلایه کردند و با به راه انداختن این هشتگ قصد داشتند به همه دشمنان این آب و خاک بفهمانند ایران همیشه ایران می‌ماند.

روزنامه قانون نوشت:

#حب_ایران_یجمعنا

حمید‌‌‌‌‌ حاجی‌پور

«#حب_ایران_یجمعنا»، این هشتگی است که دو روز بعد از حادثه تروریستی اهواز و صبح روز تشییع پیکر شهدای این حادثه در شبکه اجتماعی توییتر جریان ساز شد. کاربران بسیاری در این فضا با به اشتراک گذاشتن پست‌هایی با مضمون اتحاد و همدلی بین اقوام مختلف ایرانی با هشتگ حب الایران یجمعنا، طوفان توییتری به راه‌انداخته‌‌اند تا به کسانی که خیال خامی در سر می‌پرورانند، ثابت کنند همه ما ایران را دوست داریم و از هر قوم و زبان و فرهنگی که باشیم در کنار هم هستیم.

در این میان کاربران خوزستانی که در طول سال‌های گذشته مشکلات مختلف این استان را از بی‌آبی و خشک شدن کارون و سوختن نخلستان‌ها و روند کند عمرانی و آبادانی در فضای مجازی منتشر می‌کردند، این بار از تفرقه‌های قومیتی که برخی از معاندان برای تفرقه و تجزیه این استان می‌اندیشند،گلایه کردند و با به راه انداختن این هشتگ قصد داشتند به همه دشمنان این آب و خاک بفهمانند که ایران همیشه ایران می‌ماند.

کسی نمی‌تواند اختلافی بین اقوام خوزستانی بیندازد

رضا هونجانی، کاربر اهوازی در پاسخ به اینکه چه تفکری پشت این هشتگ بوده، می‌گوید:«مردم ناراحت اصل ماجرا و کشته شدن فرزندان‌شان هستند و هیچ کدام از تفرقه‌های قومی دل خوشی ندارند. درست است که تبعیض و فقر و نابسامانی‌های اقتصادی در خوزستان زیاد است و عمده‌ جوانان کار ندارند اما به خوبی می‌دانند که با روش‌های خشونت‌بار و جدایی‌طلبانه هیچ چیز حل نخواهد شد. نکته دیگری که جدایی‌طلبان نمی‌دانند یا خود را به ندانستن زده‌اند، این است که همه‌ خانواده‌های خوزستانی وصلت غیر قومی داشته‌اند؛ یعنی جوانان‌شان با غیر هم‌قوم خود ازدواج کرده‌اند. بدون‌اغراق خانواده‌ای در خوزستان نیست که این درهم تنیدگی را تجربه نکرده باشد، عرب‌ها عروس و داماد فارس و بختیاری دارند و برعکس.

نسل جوان خوزستانی بیشتر سببی یا نسبی فامیل غیر قومیت خود دارد و به هیچ عنوان این شکاف را درک نمی‌کنند و نخواهد پذیرفت. این هشتگ در جمعی از کاربران خوزستانی و غیرخوزستانی توییتر توافق شد که دغدغه‌ کشور و استان را دارند، از حمله تروریستی و از کشته شدن هموطنان و همشهری‌های‌شان ناراحت بودند و برای نشان دادن همبستگی و اعلام انزجار از تروریسم این تصمیم را گرفتند».

اما چرا این هشتگ به زبان عربی است، این نیز جای بحث دارد. هونجانی دلیل عربی بودن هشتگ را این‌گونه بیان می‌کند:«دلیل توافق بر سر هشتگ عربی ابتدا همین بود که اول اعلام شود اعراب خوزستان از این حرکت تروریستی حمایت نمی‌کنند و خود را بخشی از ایران متحد می‌دانند. دوم پیام به گروهک‌های تجزیه طلب و حامیان‌شان بود که حسابی بر سر ایجاد تفرقه قومی در خوزستان نکنند.

مطمئن بودیم کاربران توییتر هم حمایت خواهند کرد که در این صورت پیام غیرخوزستانی‌ها به هموطنان عرب این خواهد بود که ما زبان و فرهنگ شما را به عنوان یک هموطن قبول داریم و به زبان شما توییت می‌کنیم.

اما به نظرم حکومت باید تمام خرده فرهنگ‌های استان خوزستان را بیشتر از این به رسمیت بشناسد و به مردم القا کند که نه تنها دشمنی یا عنادی با آن‌ها ندارد بلکه آن‌ها را جزوی از قدرت خود می‌داند. رسیدگی به عقب‌ماندگی‌های خوزستان که بعد جنگ معطل مانده است، راه بسیار مهمی برای این همگرایی است. جوانان خوزستانی دچار کمبود امکانات و نبود کار هستند، این را نیز حکومت باید حل کند. فرصت‌های زیادی در خوزستان برای پیشرفت وجود دارد که نیازمند کمک است، الزام امنیت را مردم درک کرده‌اند و حالا دولت باید پا پیش بگذارد برای شکوفایی خوزستان بزرگ و زیبا».

گروهک‌های جدایی‌طلب جایی نزد مردم ندارند

نیما، کاربر دیگری از خوزستان درباره اتفاق تروریستی اهواز و لزوم اتحاد مردم این استان برای ما چنین گفته است:«در رابطه با این حادثه یا هر حادثه این‌چنینی دیگر در خوزستان نه فقط نظر من که نظر همه خوزستانی‌ها این است که گروهک‌هایی که دست به قتل مردم و ناامنی می‌زنند هرگز جایگاهی بین اقوام خوزستان نداشته و ندارند. ما هرگز قضاوت بدی نسبت به هیچ کدام از اقوام خوزستان نداشتیم و نخواهیم داشت؛ اگر این‌طور بود هیچ وقت نمی‌توانستیم در طول تاریخ در کنار هم بدون هیچ‌گونه مشکلی زندگی کنیم. شما در تاریخ درباره جنگ‌های قومیتی در خوزستان چیزی شنیده‌اید؟ پاسخ این است «نه»؛ دلیلش هم اتحاد بین اقوام مختلف ساکن خوزستان است. اینکه بعضی‌ها از خارج کشور می‌خواهند بهره‌برداری کنند، در ادامه سیاست‌های تفرقه‌افکنی بین مردم خوزستان است که هرگز موفق نخواهند شد.

مردم خوزستان با ازدواج های که صورت گرفته به صورت خونی با هم فامیل و قوم و خویش هستند و هرگز نه به همدیگر و نه به مملکت خیانت نمی‌کنند. هشتگی هم که امروز ترند شد، کار ه

مفکری‌شده بین کاربران خوزستان و غیرخوزستانی است که نشان‌دهنده اتحاد و همدلی مردم خوزستان از همه اقوام با رویکرد اطلاع رسانی به کسانی بود که در خارج از مرزها به دنبال مسائل دیگری هستند. خوشبختانه با همفکری و همراهی همه بچه‌ها این هشتگ بازتاب بسیار خوبی هم داشت».

این کاربر فعال در توییتر درباره همدلی و اتحاد مردم خوزستان عنوان می‌کند:«مردم خوزستان نشان دادند که همیشه در کنار میهن‌شان هستند. لر و عرب و بختیاری و دزفولی و ترک و شوشتری و بهبهانی، مسلمان و مسیحی و مندایی و زرتشتی و یهودی همه با هم در سخت‌ترین شرایط که جنگ تحمیلی بود، در کنار هم ایستادند. حالا این مردم چه چیزی می‌خواهند، پاسخش این است که سطح رفاه زندگی‌شان بالا برود آن هم در استان ثروتمندی که مردمش وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند».

استفاده از هشتگ عربی برای نمایش همبستگی مردم

کاربر دیگری به نام رامین پارسا درباره عملیات تروریستی اهواز و بهره‌برداری‌های سیاسی برخی از رسانه‌های آن‌ور آبی که بارها در اخبارشان از عملیات تروریستی با القابی همچون حمله مرگبار، حمله افراد مسلح یا انقلابیون الاحوازیه ذکر کرده‌اند، بهره برده اند انتقاد می‌کند و می‌گوید:«سال‌‌هاست ترور و عملیات تروریستی ضد ایرانی در کشورمان صورت می‌گیرد و همیشه شعار این گروه‌ها و فرقه‌ها مخالفت با جمهوری اسلامی بوده ولی در عمل این مردم بودند که هدف این حملات قرار گرفته‌اند. از عملیات‌های تروریستی در سیستان و بلوچستان تا بمب‌گذاری در حرم امام رضا یا حادثه سال گذشته مجلس و حمله تروریستی به مردم و نظامیان در اهواز چیزی که در این میان خودش را بیشتر از پیش نشان داد، موضع‌گیری بعضی رسانه‌ها در عدم ذکر حمله تروریستی است و همچنین تریبون دادن به یک گروه تروریستی این را بیان می‌کند که خواب بدی برای این سرزمین دیده‌اند. کافی است به اتفاقات این مدت دوباره نگاه کنیم؛ داعش یک واژه‌ای دارد به اسم «مجاهد وطنی»، مجاهد وطنی یعنی به جای اینکه نیرویی خارجی وارد یک کشور بکند، برای انجام عملیات تروریستی از شهروندان همان کشور استفاده می‌کنند که کمتر مورد شک نیروهای امنیتی و اطلاعاتی قرار می‌گیرد و از طرفی راحت‌تر به مراکز مختلف دسترسی و آشنایی دارند. از طرفی این روزها شاهد برگزاری جلسات مختلف دشمنان این کشور با سازمان منافقین هستیم.

حالا کافی است سه عبارت «مجاهد وطنی»، «سازمان منافقین» و «فشارهای اقتصادی» را کنار هم بگذاریم. نتیجه‌گیری ساده است، گروه‌هایی همچون الاحوازیه در این میان به دنبال منافع خودشان به مردم ضربه می‌زنند. پس امروز بیشتر از روزهای دیگر نیاز به همبستگی ملی داریم. البته ایرانیان بارها نشان داده‌اند که در سختی و شادی‌ها به صورت خودجوش کنار هم هستند. این هشتگ عربی برای نمایش همبستگی مردم استفاده شد که نشان بدهد ما به زبان‌های مختلف در یک اقلیم حرف می‌زنیم و همگی عاشق این آب و خاک هستیم و اجازه نمی‌دهیم کسی به سرزمین مادری‌مان نگاه چپ بیندازد».

هشتگی به نشانه اتحاد و همبستگی ایرانی‌ها

محمدحسین هم از اتحاد مردم خوزستان برای‌مان می‌گوید:«حدیث مشهوری داریم که وقتی فقر از دری وارد شود، ایمان از در دیگری خارج می‌شود. افرادی که دست به چنین جنایتی می‌زنند شاید کمترین اهداف‌شان رفع تبعیض قومیتی باشد و بیشتر فقر و تبعیض اقتصادی آن‌ها را بازیچه بدخواهان کشور کرده است. کسانی که پشت صحنه این اتفاقات و جنایت قرار دارند، همواره از این موضوع بهره‌برداری سیاسی می‌کنند اما اتحاد گسترده مردم در کنار انتقادات به حقی که دارند این بار کمترین اجازه بهره‌‌برداری را داد. پشت هشتگ حب الایرانی جمعنا تفکری نیست جز همبستگی، اتحاد همه اقوام با هر اختلاف فرهنگی و عقیدتی و… زیر اسم ایران، معمولا چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد برای ایجاد شکاف قومیت و تسویه حساب و تصفیه‌سازی ولی با این هشتگ نشان دادیم که قومیت‌ها هم مخالف چنین روش‌هایی برای اعتراض است».

«#حب_الایران_یجمعنا» به همه آن‌هایی که قصد ناامن کردن کشور را دارند، این پیام را می‌دهد که مردمان این کشور با هر زبان و نژاد و فرهنگ همیشه کنار هم بوده و هستند. تاریخ چندهزار ساله ایران هم گواه همین ادعاست. این هشتگ پیام دیگری هم دارد و آن این است که دشمنان ایران خیال خامی در سر می‌پرورانند که با تفرقه‌اندازی بین قومیت‌های ایرانی بتوانند استقلال، اتحاد و همدلی بین مردم آن را از بین ببرند.