در آستانه سفر وزیر بهداشت به بندر ماهشهر صورت گرفت:

مطالبه ماهشهری‌ها از وزیر/ آقای وزیر! مشکلات بندر ماهشهر با مالش و مالیدن حل نمی‌شود؛ مصوبات بر زمین مانده را احیا کنید

در آستانه سفر یک روزه وزیر بهداشت و درمان به بندر ماهشهر شهروندان و فعالان اجتماعی این شهرستان از عدم تحقق مصوبات گذشته این وزارتخانه در بندر ماهشهر گلایه کردند.

خورنا| فرشاد آل‌ناصر: سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی روز جمعه آینده ششم مهرماه برای بازدید از مراکز درمانی بندر ماهشهر به این شهرستان سفر خواهد کرد.

در آستانه این سفر یک روزه و به دلیل وجود حجم فراوان مشکلات بخش بهداشت و درمان این شهرستان شهروندان و فعالان اجتماعی بندر ماهشهر به بیان بخشی از این دغدغه‌ها پرداختند.

 

بندر ماهشهر مرکز انتقال خون ندارد

 

یکی از فعالان اجتماعی بندر ماهشهر در این ارتباط گفت: شهرستان بندر ماهشهر از داشتن مرکز انتقال خون بی‌بهره است و این کمبود در مواقعی همچون حمله تروریستی اهواز و نیاز به اهدای گروه‌های خونی به مجروحان این حادثه نمود بیشتری پیدا کرد.

غلامعباس اویسی اظهار کرد: بیش از ۴ سال پیش مجوزهای احداث ساختمان مرکز انتقال خون بندر ماهشهر صادر شد و در زمان نماینده سابق این شهرستان در مجلس شورای اسلامی قطعه زمینی نیز در مجاورت فرمانداری به همین منظور اختصاص پیدا کرد.

وی ادامه داد: مشخص نیست این موضوع چرا طی این سال‌ها پیگیری نشده و کار احداث و تجهیز مرکز انتقال خون بندر ماهشهر بر زمین مانده است. از وزیر بهداشت و درمان انتظار داریم این مسأله را به طور ویژه پیگیری کند.

این شهروند بندر ماهشهری گفت: در سال ۹۴ نیز مصوبه تأمین اعتبارات مالی برای احداث و تکمیل بیمارستان نیمه کاره ۱۶۰ تخت خوابی این شهرستان به تصویب رسید اما تاکنون هیچ اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است. این مرکز درمانی در مرحله ابتدایی پروژه سال‌هاست به حال خود رها شده است.

 

بیمارستان سوانح و سوختگی یکی از نیازهای اساسی بندر ماهشهر است

 

دیگر فعال اجتماعی بندر ماهشهری نیز با انتقاد از نبود بیمارستان سوانح و سوختگی در این شهرستان، اظهار کرد: به دلیل وجود بیش از ۲۲ شرکت کوچک و بزرگ پتروشیمی در بندر ماهشهر و وجود جاده ترانزیتی در این شهرستان و حجم بالای حوادثی نظیر تصادفات رانندگی و آتش‌سوزی‌های مکرر در صنعت پتروشیمی لزوم وجود بیمارستان سوانح و سوختگی در این منطقه به شدت احساس می‌شود.

مهدی سلیمانی افزود: این نیاز در زمان حادثه بزرگ انفجار و آتش‌سوزی مهیب در پتروشیمی بوعلی سینا در سال ۹۵ بیشتر از پیش احساس شد. نبود بیمارستان سوانح و سوختگی در بندر ماهشهر یکی از مشکلات بزرگ بخش درمان این شهرستان است.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که قرار بود بر اساس مجوزهای صادر شده در سال ۹۲، تا پایان سال ۹۴، شش تخت از مجموع تخت‌های بیمارستانی بندر ماهشهر به سوانح و سوختگی و بخش مراقبت‌های مربوط به آن اختصاص پیدا کند.

 

دانشکده پیراپزشکی بندر ماهشهر، مصوبه بر زمین مانده

 

یکی دیگر از فعالان اجتماعی بندر ماهشهری نیز گفت: در سال ۹۲ مجوز احداث و ایجاد دانشکده مستقل پیراپزشکی در این شهرستان توسط وزارت بهداشت صادر شد اما با وجود گذشت ۵ سال از این ماجرا هنوز هیچ اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.

ابوذر احمدی بیان کرد: کارشکنی‌های برخی از مسئولان گذشته و حال این شهرستان مانع از تحقق چنین مجوزهایی شده است و این موضوع باعث شده ظرفیت‌های فراوان موجود در بندر ماهشهر به خوبی بهره‌گیری نشود.

 

دانشکده پیراپزشکی بندر ماهشهر سال آینده راه‌اندازی می‌شود

 

رئیس دانشگاه جندی شاپور اهواز در این رابطه اظهار کرد: در صورت وجود مصوبه ای در این رابطه موضوع را پیگیری خواهیم کرد. اما آنچه مشخص است در مورد دانشکده پیراپزشکی این موضوع در مرحله گسترش و توسعه بوده و به احتمال فراوان تا پایان سال آینده عملیاتی خواهد شد.

ایرج نظری ادامه داد: در مورد بیمارستان سوانح و سوختگی نیز اگر مصوبه‌ای وجود داشته باشد باید محل اعتبارات مالی آن مشخص و منابع آن تأمین شود تا نسبت به احداث و تجهیز آن اقدام کنیم.

 

بی‌اطلاعی فرماندار بندر ماهشهر از مصوبات موجود

 

فرماندار بندر ماهشهر نیز با اظهار بی‌اطلاعی از وجود مصوبه در مورد راه‌اندازی دانشکده پیراپزشکی و بخش سوانح و سوختگی گفت: باید موضوع را بررسی کرده و در صورت وجود مصوبه‌ای این در این رابطه مسأله را با جدیت پیگیری کنیم.

محسن بیرانوند افزود: اما در مورد مرکز انتقال خون بندر ماهشهر، امسال مبلغ ۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات شورای راهبردی مصوب شده و به زودی کار احداث این مرکز آغاز خواهد شد که به دلیل زمان‌بر بودن مراحل آن، ممکن است تکمیل و تجهیز آن حدود دو سال به طول بیانجامد.

 

مطالبه شورای شهر از وزیر بهداشت و درمان

 

رئیس شورای شهر بندر ماهشهر نیز به مطالبات مردمی این شهرستان در بخش بهداشت و درمان این شهرستان اشاره کرد و گفت: یکی از خواسته‌های مردم بندر ماهشهر احداث و تکمیل بیمارستان ۱۶۰ تخت خوابی است که از سال‌ها پیش در مرحله شمع‌کوبی رها شده است.

مجتبی آباد اظهار کرد: اگر اعتبارات دولتی برای احداث این مرکز درمانی وجود ندارد وزارت بهداشت با استفاده از سرمایه‌گذار بخش خصوصی نسبت به تکمیل و تجهیز آن اقدام کند و با توجه به آلودگی هوا در منطقه و آمار بالای بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی این مرکز درمانی به بیمارستان تخصصی قلب و عروق تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان بندر ماهشهر بیمارستان سوانح و سوختگی نیز ندارد و با توجه به شرایط منطقه لزوم احداث این مرکز درمانی به شدت احساس می‌شود. البته زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی این بخش در بیمارستان صنایع پتروشیمی شهرک بعثت وجود دارد اما با توجه به مراجعه بیماران و مصدومان شهرستان‌های اطراف به بندر ماهشهر ممکن است جوابگوی حجم مراجعات نباشد.

رئیس شورای شهر بندر ماهشهر ادامه داد: یکی دیگر از نیازهای شهرستان اورژانس هوایی است. اهواز مجوزهای لازم برای اعزام روزانه بیماران اورژانسی از طریق فرودگاه بندر ماهشهر را صادر کرده و امیدواریم این موضوع عملیاتی شود.

وی متذکر شد: راه‌اندازی امکانات درمانی در بیمارستان حاجیه نرگس معرفی از قبیل لاپاراسکوپی، سونوگرافی و اکوکاردیوگرافی یکی دیگر از نیازهای بخش درمان و بهداشت شهرستان بندر ماهشهر است که از وزیر بهداشت و درمان درخواست داریم به آن توجه ویژه داشته باشد.

آباد در پایان عنوان کرد: کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی دیگر مشکلی است که شهرستان بندر ماهشهر از آن رنج می‌برد و بیماران و مراجعه‌کنندگان همواره از این موضوع گلایه می‌کنند.مردم اطمینان داشته باشند مشکلات و موضوعات موجود در بخش درمان را جمع‌بندی و طی نامه‌ای به وزیر بهداشت و درمان منتقل خواهیم کرد.

به گزارش خورنا، انتظار می‌رود وزیر بهداشت در سفر خود به بندر ماهشهر وعده‌ها و مصوبات فراموش شده را به طور ویژه مورد توجه قرار داده تا با عملی شدن این موضوعات اندکی از مشکلات عدیده بخش درمان و بهداشت این شهرستان کاسته شود، چرا که قطعاً معضلات موجود با مالش و مالیدن حل نخواهد شد!!!