تولید انار در اندیمشک به نیم میلیون تن رسید

خورنا- انار یک محصول مهم کشاورزی برای شهروندان است و این محصول در شب یلدا و دیگر عرصه‌های فرهنگی و تجاری و صادراتی نیز جای خود را در میان سفره‌های مردم باز و امروز ایران در میان ۵ کشور اول تولید کننده آن در سطح جهان نام خود را مطرح کرده است.

طبق اعلام مسئولان جهاد کشاورزی، ایران سالانه حدود یک میلیون تن انار در کشور تولید و سطح زیر کشت باغات بارور انار ایران حدود ۶۹ هزار هکتار بوده که به طور متوسط عملکرد هر هکتار باغ انار در کشور ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم است.

هم چنین طبق آمار اعلامی، صادرات انار در سال‌های گذشته حدود ۱۳ هزار و۵۰۰ تن و قیمت تقریبی هر کیلو انار در جهان، مبلغی در حدود ۸۵ سنت بوده و مهم‌ترین هدف برای صادرات انار کشورهای عراق، روسیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی، هلند، آلمان و سوئد است که این موضوع بیش از گذشته لزوم توجه به توسعه و کشت انار در سطح کشور را مطرح کند.

استان خوزستان و شهرستان اندیمشک با برخورداری از زمین‌های حاصل خیر و اقلیم خاص خود همواره یکی از استان‌ها و شهرهای مهم ایران اسلامی در عرصه تولیدات کشاورزی و قطب تولید انار در کشور بوده و به همین جهت با رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اندیمشک به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

امروز توسعه کشاورزی در شهرستان اندیمشک یک اولویت مهم تعیین شده است

سید هدایت‌اله موسوی با اشاره به ظرفیت‌های جهاد کشاورزی در عرصه تولید و اشتغال کشور، اظهار داشت: کشاورزی و تولیدات آن می‌تواند زمینه برای توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی در کشور، بیش از گذشته فراهم کند.

وی با بیان این که نگاه به کشاورزی باید در کشور حمایتی و با هدف توسعه خدمات این حوزه و تأمین نیازهای کشاورزان و شهروندان به عنوان بازوان تولید و مصرف محصولات این حوزه باشد، گفت: امروز توسعه کشاورزی در شهرستان اندیمشک، یک اولویت مهم تعیین شده است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اندیمشک با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد صنایع تبدیلی در عرصه تولیدات محصولات کشاورزی اندیمشک، عنوان کرد: شهرستان اندیمشک در حوزه تولیدات محصولات کشاورزی دارای استعداد و ظرفیت خاص و منحصر به فردی است.

وی با بیان این که برای حضور سرمایه گذاران در عرصه کشاورزی شهرستان پیگیری جدی انجام و به زودی شاهد بهره برداری از طرح‌های مختلفی در این عرصه خواهیم بود، افزود: با پیگیری نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی و فرماندار شهرستان، روند اجرا و توسعه خدمات حوزه کشاورزی وطرح‌های عمرانی این عرصه بیش از گذشته در شهرستان شتاب گرفته است.

برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین و تحت فشار در شهرستان اندیمشک هیچ گونه محدودیتی نداریم

موسوی با اشاره به این اولویت در جهاد کشاورزی شهرستان حفظ منابع طبیعی است، بیان کرد: اجرای بیش از ۲۵ طرح آبیاری نوین و اختصاص ۵۵ میلیارد ریال اعتبار به جهت اجرای طرح‌های این حوزه، بخشی از طرح‌های عمرانی اجرا شده در این حوزه و با هدف حفظ منابع طبیعی اندیمشک و تأمین رضایت شهروندان و کشاورزان شهرستان است.

وی با بیان این که برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین و تحت فشار در شهرستان اندیمشک هیچ گونه محدودیتی نداریم و از کشاورزان به جهت حضور در این عرصه دعوت و حمایت جدی می‌شود، گفت: از ابتدای امسال تا کنون، بیش از ۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان اندیمشک به سیستم‌های نوین آبیاری، مجهزشده‌اند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان اندیمشک با اشاره به آغاز فصل برداشت انار در استان خوزستان، ادامه داد: اندیمشک و بخش الوار گرمسیری این شهرستان، نقش مهمی در تولید و تأمین انار خوزستان و کشور دارند و امروز اندیمشک، قطب تولید انار استان است.

بیش از ۱۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی اندیمشک به کشت انار اختصاص یافت

وی با بیان این که انار در شهرستان اندیمشک به دو روش باغی و پراکنده در اراضی کشاورزی شهرستان تولید می‌شود، افزود: امسال بیش از ۱۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی اندیمشک به کشت انار اختصاص یافته و پیش بینی می‌شود از هر هکتار بیش از دو هزار و ۵۰۰ کیلو انار در شهرستان، برداشت گردد.

موسوی با اشاره به این که انار در شهرستان اندیمشک در دو نوع ترشی یا دانه و میوه انار تولید و در اختیار شهروندان استان‌های خوزستان ایلام و لرستان و دیگر شهرهای کشور قرار می‌گیرد، ادامه داد: با توجه به این حجم کشت انار در شهرستان پیش بینی می‌شود میزان تولید دانه یا ترشی انار اندیمشک حدود ۱۰۰ هزار تن باشد.

وی با بیان این که پیش بینی می‌شود میزان تولید دانه یا ترشی انار در شهرستان و در هر هکتار ۶۰۰ کیلوگرم باشد، گفت: ترشی یا دانه انار یک سوغات و محصول مهم شهرستان اندیمشک بوده و این محصول در کشور با استقبال شهروندان مواجه و بیش از گذشته ظرفیت‌های شهرستان را در حوزه کشاورزی، مطرح و بیان می‌کند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اندیمشک با اشاره به این که پیش بینی می‌شود امسال میزان تولید میوه انار در اندیمشک به بیش از ۴۵۰ هزار تن افزایش و به نیم میلیون تن برسد، خاطر نشان کرد: انار اندیمشک امروز یک سوغات و محصولی مهم و متفاوت است و باید برای توسعه کشت آن و حمایت از کشاورزان شهرستان، تلاش و حمایت‌های مورد نیاز آنان را تأمین و به اجرا رساند.

انتهای پیام/