رئیس اداره آموزش دوره اول متوسطه  اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در گفتگو با خورنا خبرداد:

بهبود چشمگیر عملکرد آموزش و پرورش خوزستان در جشنواره نوجوان خوارزمی

رئیس اداره دوره اول متوسطه  اداره کل آموزش‌وپرورش استان خوزستان در گفتگو با خورنا ضمن تشریح عملکرد این اداره در جشنواره نوجوان خوارزمی، از راه‌اندازی بازارچه‌های دانش‌آموزی خبر داد.

خورنا | سرویس آموزش: رئیس اداره دوره اول متوسطه  اداره کل آموزش‌وپرورش استان خوزستان در گفتگو با خورنا ضمن تشریح عملکرد این اداره در جشنواره نوجوان خوارزمی، از راه‌اندازی بازارچه‌های دانش‌آموزی خبر داد.

 

 

به گزارش خورنا علی حسن فرد بابلی گفت: جشنواره نوجوان خوارزمی درراستای عملیاتی کردن راهکار۱-۶ سند تحول بنیادین به‌عنوان نقشه راه در آموزش‌وپرورش برگزارمی گردد. جشنواره نوجوان خوارزمی با رویکرد کارآفرینی دارای اهداف کیفی و کمی است.

فردبابلی در ادامه اهداف کیفی این جشنواره را اینگونه برشمرد:

  • ارتقا دانش، مهارت و نگرش دانش‌آموزان
  • فرصت‌آفرینی برای رشد شکوفایی و استعدادها و خلاقیت‌های دانش‌آموز
  • کیفیت‌بخشی به فرایندهای یاددهی و یادگیری
  • کاربردی کردن دانش و ارتباط آن با نیازهای جامعه و موقعیت های زندگی
  • توجه ویژه به دستاورد‌های علمی و عملی دانش‌آموزان برای ورود به میدان رقابت‌های علمی
  • تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری
  • تقویت و تعمیق روحیه پژوهش و نوآوری به‌صورت گروهی

بهبود چشمگیر عملکرد آموزش و پرورش خوزستان

رئیس اداره آموزش متوسطه اول با اشاره به عملکرد چندساله استان خوزستان در این جشنواره گفت: عملکرد آموزش‌وپرورش استان خوزستان از سال ۱۳۹۳ همواره رو به رشد بوده است بطوریکه در سال ۹۴-۹۳ شاهد مشارکت%۲۹  دانش‌آموزان در چهار محور پژوهش، فعالیتهای آزمایشگاهی، دست سازه ها و زبان و ادبیات فارسی بودیم ودرمرحله کشوری موفق به کسب یک رتبه سوم در بحث پژوهش شدیم.  در سال تحصیلی بعد یعنی سال

۹۵-۹۴ دربعد کمی شاهد رشد نرخ مشارکت دانش آموزان از ۲۹% به ۶۷%  بودیم .که در مرحله کشوری در چهار محور و در مرحله استانی در شش محور برگزار شد . چهار محور دست سازه ها ، احساس واژه ها ادبیات فارسی ، پژوهش و تحقیق و فعالیت های آزمایشگاهی کشوری بوده و دو محور ایفای نقش زبان انگلیسی و کارآفرینی و بازارچه هم استانی بوده اند.

در  چهار محور، درادبیات رتبه دوم ، در دست سازه  رتبه دوم ، در پژوهش رتبه اول و در فعالیت های آزمایشگاهی رتبه سوم کشور را کسب کردیم .

فرد بابلی ادامه داد:  در سال سوم اجرای جشنواره نوجوان خوارزمی، خوزستان باز درخشش بهتری داشت. چه ازنظر کمی و چه ازنظر کیفی. میزان  مشارکت با تمهیداتی که اندیشیده شد به ۲۵۰% نفر-محور رسید، یعنی بعضی از دانش‌آموزان ما در دو یا سه محور شرکت کردند. شش محور کشوری برگزار شد. در سال ۹۶-۹۵ در مسابقات کشوری تیم استان خوزستان درمحور های دست سازه هاو کارآفرینی و بازارچه رتبه اول در ادبیات ، پژوهش و فعالیت های آزمایشگاهی رتبه دوم و در زبان رتبه سوم را کسب کرد. سال چهارم جشنواره که سال تحصیلی جاری است، درصد مشارکت دانش‌آموزان را به ۲۷۰% نفر محور ارتقا دادیم.  یعنی ۲۰% نفر محور نسبت به سال قبل رشد داشتیم . همچنین ازنظر کیفی توانستیم رتبه‌های بهتری کسب کنیم. در محورهای زبان انگلیسی ، پژوهش و کارآفرینی و بازارچه رتبه اول فعالیت های آزمایشگاهی رتبه دوم و ادبیات و دست سازه ها رتبه سوم کشور را کسب کردیم.

بازارچه ها دانش آموزان را توانمندتر کرده اند

رئیس اداره آموزش دوره اول متوسطه  اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در رابطه با موضوع بازارچه های کارآفرینی ادامه داد: در محور کارآفرینی و بازارچه دو بخش‌داریم. یکی بحث بازارچه کاروفناوری است که در این بخش مدرسه‌ای که بهترین بازارچه را برگزار کند ، انتخاب می شود. در این بازارچه دانش‌آموزان بر اساس پودمان هایی که در درس کاروفناوری خوانده اندمحصولاتی را تولید می کنند و به فروش می رسانند.  در سال  اول بر گزاری بیشتر دانش‌آموزان روی می آوردند به فروش خوراکی ها ، ولی سال به سال وضعیت بهتر شده ، بازارچه سال ۹۶-۹۵ را در محل دایمی بازارچه‌های نمایشگاه بین المللی برگزار کردیم که با حضور معاون متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش جناب آقای مهدس زرافشان افتتاح شد. درآن بازارچه ابتدا از اینکه بازارچه همزمان با نمایشگاه الکامپ شده بود دلهره داشتیم که با عدم اقبال عمومی روبرو شود اما در نهایت کار آنقدر خوب پیش رفت که معاون وزیر هم اعلام رضایت خود را ابلاغ کرد. همچنین به دلیل همزمانی آن با  همایش ملی فراخوان تجربه برتر ، درراستای فعالیت های دبیرخانه راهبری کیفیت‌بخشی مدیران ومعاونین دوره اول متوسطه کشورکه مسئولیت این دبیرخانه به اداره دوره اول متوسطه در استان خوزستان واگذارشده، دکتر محبی مدیر کل دفتر متوسطه اول و معاونین وی از این بازارچه بازدید کردند و رضایت مندی شان بالا بوده.  هم چنین دانش آموزان نیز به دلیل تزریق شادی مضاعف استقبال بسیار خوبی از این بازارچه کردند.

فردبابلی با اشاره به بخش دوم بازارچه ادامه داد: در بخش  کارآفرینی که افتخار استان خوزستان بوده ، شیوه نامه ای توسط همکاران ما تدوین شد و پس از اجرای موفق در استان به دفتر دوره اول متوسطه وزارت ارسال شد تا در صورت تایید در استان های دیگر نیز اجرا گردد،  در این بخش بهترین گروه کارآفرین را انتخاب کرده و از آنها تقدیر می کنیم.  در حقیقت در  جشنواره نوجوان خوارزمی دنبال این هستیم که رویکرد ها را تغییر بدهیم. نگاه به آموزش را به سمتی ببریم که متربیانی تربیت کنیم که منتظر نباشند دولت برای آنان شغل ایجاد کند. بلکه از الان باید به فکر این باشیم که دانش آموزانی را تربیت کنیم که خودشان کارآفرین باشند و بر همین اساس ما بحث بازارچه کارآفرینی را راه‌اندازی کردیم و بهترین گروه کارآفرین استان را انتخاب می‌کنیم و مورد تشویق قرار می گیرند. این دانش‌آموزان طرح های بسیار خوبی دارند که اگر زمینه ای فراهم بشود مفصل در آن مورد آن صحبت خواهیم کرد.

باید محیط آموزش را متنوع کنیم

علی حسن فرد بابلی هم چنین در مورد نشاط و شادابی توامان محیط های آموزشی گفت:شعار دوره اول متوسطه استاند خوزستان را شادابی ،مشارکت ومسئولیت پذیری انتخاب کردیم. ما نیاز داریم آموزش را به سمت و سویی هدایت کنیم که ضمن ایجاد شادابی و نشاط،  محیط متنوع آموزشی را فراهم کنیم و نیز زمینه سازی برای توسعه مهارت تفکر پژوهش و کارآفرینی در بین دانش‌آموزان ایجادکنیم . همچنین باید برای بحث ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، زمینه سازی کنیم.

فرد بابلی در مورد بازدید مسئولین و حمایت دستگاهها از این بازارچه گفت: امسال به دلیل محدودیت هایی فقط منتخب مناطق را شرکت دادیم که مدیر کل محترم آموزش و پرورش خوزستان، معاونین محترم مدیر کل ،روسای ادارات داخلی ومناطق ،معاونین مناطق وکارشناسان ،اعضای محترم شورای اسلامی ورییس شورای کلانشهر اهوازازاین بازارچه  دیدن و ابراز رضایت کردند. مثلا یک مدرسه دخترانه بوده که پرورش بلدرچین کار می کرد و الان تولید روزانه اش چیزی حدود ۵۰۰ تخم بلدرچین است. هم اکنون ما  تحصیل کرده های بیکار زیادی داریم که فاقد مهارت هستند. امسال طرحی به نام ایران مهارت را پیگیری خواهیم کرد که تاکنون جلساتی برگزار شده و در حال رایزنی با اداره کل فنی حرفه ای استان برای اجرایی کردن این طرح هستیم. بخشنامه این طرح به مناطق ابلاغ شد. ۱۰% مدارس دولتی و تمام مدارس هیات امنایی و غیر دولتی ما مجری طرح ایران مهارت خواهند بود. در این طرح ما به کمک اداره کل فنی و حرفه ای به دانش‌آموزان تا سقف ۶۰ ساعت مهارت آموزش خواهیم داد.

ارتباط آموزش و پرورش با دیگر دستگاهها برای افزایش توانمندی دانش آموزان

در برخی رشته ها توانستیم تفاهم نامه ای با پارک علم و فناوری وبنیاد نخبگا برای حمایت های مادی ومعنوی ازدانش آموزان وطرح هایشان منعقد کنیم. هم چنین توانستیم برخی دانش آموزان را با بنیاد نخبگان استان و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور مرتبط کنیم و از ظرفیت این دستگاهها برای افزایش توانمندی دانش آموزان استفاده کنیم.