هشدار رئیس پلیس فتا استان خوزستان:

مراقب مجرمان سایبری در ماه محرم باشید

رئیس پلیس فتای خوزستان ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم نسبت به رواج برخی باج افزارها و افزایش سوءاستفاده‌های احتمالی در این ایام هشدار داد و گفت: مجرمان سایبری از هر موقعیت و زمانی برای عملی کردن اهداف مجرمانه خود بهره‌گیری می‌‌کنند ولذا ایام محرم یکی از زمان‌هایی که می‌تواند این افراد را ترغیب به انجام اعمال مجرمانه کند.

به گزارش خورنا سرهنگ شاهین حسنوند ضمن اعلام این هشدار توضیح داد: متاسفانه برخی از مجرمان سایبری با سوءاستفاده از مناسبت‌های مختلف و به خصوص مناسبت‌های مذهبی به دنبال برانگیختن احساسات هموطنان و در نهایت سوءاستفاده از آنان می‌باشند. از آنجایی که در ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، میلیون‌ها انسان با اختلاف طبقات و نژاد و مذهب در هر کوى و برزن به عزادارى آن حضرت بپاخاسته و بیرق حسینى را به بپا می‌کنند، لذا این فرصت در اختیار مجرمان سایبری قرار دارد تا با سوءاستفاده از احساسات پاک هموطنان عزیز، اعمال مجرمانه خود را عملی نمایند.

رئیس پلیس فتا خوزستان یادآوری کرد: پیش‌بینی می‌شود در ایام محرم شاهد افزایش سایت‌های فعال در حوزه ارائه ادعیه، نواهای محرم، اپلیکیشن‌های مذهبی و … باشیم. از این‌رو هموطنان عزیز باید مراقب منابع غیر معتبر باشند.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مجرمانه این افراد ارائه فایل‌ها و ادعیه‌های مذهبی برای دانلود می‌باشد که گاهاً برخی از آنها آلوده به بدافزار بوده و به محض دانلود، به سیستم قربانی نفوذ کرده و به دنبال عملی کردن اهداف طراح که سرقت اطلاعات می‌باشد، است. بنابراین هموطنان عزیز باید نسبت به دریافت فایل‌ها از منابع نا‌معتبر دقت لازم را داشته باشند و در هنگام دانلود و نصب این گونه نرم افزارها از دادن مجوز دسترسی‌های مشکوک خودداری نمایند.

حسنوند اظهار داشت: برخی از نرم افزارها در هنگام نصب از کاربر درخواست می‌کنند تا برخی از مجوزها (از قبیل دسترسی به دفترچه تلفن، پیامک‌ها، تماس‌های تلفنی و…) را به نرم افزار بدهد. با کمی دقت می‌توان متوجه شد که این مجوزها هیچ ارتباطی به نوع فعالیت نرم افزار ندارند و لذا از نصب این گونه نرم افزارها باید جدا خودداری نمایید.

رئیس پلیس فتا خوزستان، بهترین راه برای دریافت ادعیه و فایل‌های مذهبی را دانلود و یا خرید از سایت‌های شناخته شده و مارکت‌های معتبر دانست و گفت: فایل‌هایی که توسط اینگونه سایت‌ها ارائه می‌شود، فاقد هرگونه محتوای مجرمانه بوده و کاربران با خیالی آسوده می‌توانند از آنها برای ایام عزاداری بهره ببرند.

وی ضمن اشاره به بسیار نقش بسیار مهم شبکه‌های اجتماعی در ایام محرم اظهار داشت: از آنجایی که در ایام محرم ما شاهد افزایش راه اندازی کانالها و گروههایی تحت عناوین مختلف هستیم که در پاره‌ای اوقات متاسفانه نه تنها به نیت کلاهبرداری اقدام به جمع‌آوری نذورات از شهروندان می‌کنند بلکه شبهات مختلفی را در دین به وجود می‌آورند لذا کاربران محترم در هنگام پرداخت نذورات و کمک‌های مورد نظر خود و یا خرید تجهیزات و البسه ویژه ماه محرم، مراقب سایت‌های جعلی فیشینگ باشند. مجرمان سایبری با طراحی صفحات جعلی شبیه به صفحات پرداخت بانک به دنبال سرقت اطلاعات بانکی هموطنان هستند. لذا دقت در آدرس سایت بسیار مهم بوده و دقت داشته باشند تمامی سایت‌های معتبر و مهم در فرم ورود اطلاعات خود از پروتکل https استفاده می‌کنند.

حسنوند در انتها کاربران را به سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir راهنمایی کرد و گفت: هموطنان عزیز می توانند درخواست های خود را در بخش سامانه پاسخگویی به فوریت های سایبری با پلیس فتا مطرح نمایند.