معاون متوسطه آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد:

راه‌اندازی ۴۰ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در خوزستان/ لزوم حمایت جدی از طرح بازارچه‌های کارآفرینی دانش‌‌آموزی

معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه پژوهش‌سراها می‌توانند بهترین مکان برای پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان باشند اظهار کرد: طی سه ساله گذشته در حدود چهل پژوهش‌سرای جدید در استان راه‌اندازی شده است که این پژوهش‌ سراها مستقیما زیر‌نظر شوراهای آموزش و پرورش استان اداره می‌شوند.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در جلسه شورای اداری استان خوزستان جمشید کمایی ضمن اشاره به پرژوه مهر گفت: مجموع فعالیتهای انجام شده در جهت بازگشایی مدارس که در قالب پروژه مهر تعریف می‌شود یک نماد مدیریتی است که با رویکرد انسانی، اسلامی و مثبت اکنون در استان خوزستان کار خود را آغار کرده است.

معاون متوسطه آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد: علیرغم سال گذشته که تعداد دانش‌آموزان خوزستانی ثبت‌نام شده در سامانه سناد دانش‌آموزی بدون احتساب نوآموزان پیش‌دبستانی در حدود ۸۸۴ هزار ۸۴۶ دانش‌آموز بوده است در سالجاری این تعداد با یک افزایش ۳۷‌هزار نفری به رقمی معادل ۹۲۱‌هزار و ۸۵۳ رسیده است که با توجه به این افزایش دانش‌آموزی، ما امسال در خوزستان به یکهزار کلاس درس جدید با تراکم ۳۷ نفر نیاز داریم.

وی در ادامه ضمن اشاره به این مطلب که امسال اولین سال استقرار پایه دوازدهم و آخرین سال نظام جدید آموزشی است گفت: با توجه به اینکه ما برطبق نظام آموزشی قبلی همیشه یک پایه را علی‌الخصوص در حوزه متوسطه کم داشتیم خوشبختانه در سالجاری با ارائه سند بنیادین آموزش و پرورش ما می‌توانیم شاهد کامل شدن نظام آموزشی کشور باشیم.

کمایی اضافه کرد: البته این تغییر و تحول جدید هم می‌تواند یک چالش مقطعی را برای افرادی که امسال وارد پایه دوازدهم می‌شوند نیز ایجاد کند و آن اینکه این افراد نه تنها باید امسال خود را برای امتحان نهایی و گرفتن دیپلم آماده کنند بلکه باید با یک فاصله کوتاه هشت تا ۱۰ روزه هم برای کنکور سراسری نیز آماده شوند.

معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان شوراهای آموزش و پرورش را مرکز تصمیم‌گیری برای مسائل آموزشی استان دانست و بیان داشت: با توجه به اینکه برطبق قانون شورای آموزش و پرورش دارای اختیارات بالایی از لحاظ تصمیم‌گیری است لذا انتظار داریم که تا شروع سال تحصیلی جلسات شورای آموزش و پرورش در مناطقی که تا الان برگزار نشده است هرچه سریعتر برگزار شود تا بدین وسیله مسائل و مشکلات احتمالی بهتر و مناسبتر دیده شوند.

وی در ادامه ضمن درخواست انتخاب معین از بین مدیران کل استانی برای هریک از شهرستانهای استان و نیز انتخاب معین از بین روسای ادارات شهرستانی برای هرچند مدرسه در یک شهرستان به منظور سرکشی و رصد مشکلات آنها گفت: انتظار داریم که در سالجاری هرکدام از دهیاران و بخشداران استان به مدارس روستایی و حاشیه‌ای که در واقع به کمک و مساعدت بیشتری نیاز دارند سرکشی و کمک بیشتری داشته باشند.

کمایی خوزستان را بعد از تهران و خراسان دارای بیشترین تعداد جمعیت دانش‌آموزی دانست و یادآوری کرد: با توجه به نزدیکی به ماه مهر و شروع ایام مدارس این انتظار وجود دارد که واحدهای فرهنگی شهرداری‌های استان نه تنها در جهت تشکیل ستاد استقبال از مهر حرکت کنند بلکه در زمینه آماده‌سازی محیطهای پیرامونی مدارس نیز اقدام کنند.

معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه پژوهش‌سراها می‌توانند بهترین مکان برای پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان باشند اظهار کرد: طی سه ساله گذشته در حدود چهل پژوهش‌سرای جدید در استان راه‌اندازی شده است که این پژوهش‌سراها مستقیما زیر‌نظر شوراهای آموزش و پرورش استان اداره می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: از آنجایی که طرح آموزش و پرورش استان خوزستان در زمینه ایجاد بازارچه‌های کارآفرینی و دست‌سازهای دانش‌آموزی در سطح کشور طرح منحصر به فردی است لذا لازم است که در سالجاری که سومین سال پیاپی احداث چنین بازارچه‌هایی در استان است این طرح به طوری جدی مورد حمایت مسئولین قرار بگیرد.

کمایی در ادامه از اجرای طرح ملی ایران مهارت در ۱۰ درصد مدارس پایه اول متوسطه استان در سال تحصیلی جدید خبر داد و تصریح کرد: در این طرح ۱۰ درصد مدارس استان خوزستان در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم در رشته‌های فنی مورد علاقه دانش‌آموزان خود با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای صاحب مهارت می‌شوند.

معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان در پایان یادآوری کرد: اگر ما بتوانیم پوشش تحصیلی را در پایه اول ابتدایی استان به صورت صدرصدی کنیم در واقع به معنای اینست که در آینده دیگر فرد بیسوادی به جامعه تحمیل نخواهد شد.