با بهره گیری از توان و دانش بومی محقق شد:

خود اتکایی شرکت پتروشیمی فجر در انجام تعمیرات اساسی توربینهای گازی

خورنا|باقر گل فر:رئیس اداره تعمیرات پتروشیمی فجر از بازگشت موفقیت آمیز توربوژنراتور شماره یک نیروگاه ناحیه دو این مجتمع به چرخه تولید خبر داد و گفت : شرکت پتروشیمی فجر با بهره گیری از توان و دانش متخصصان داخل موفق به انجام تعمیرات اساسی این توربوژنراتور در مدت زمان ۵۳ روز کاری بدون هیچ گونه حادثه ای شد .

بنابه گزارش خبرنگارخورنا به نقل از روابط عمومی پتروشیمی فجر ، منصور فارسی زاده رییس تعمیرات اظهار داشت :شرایط پتروشیمی فجر به گونه ای است که امکان حتی یک ساعت توقف تولید در این مجتمع وجود ندارد و تعمیرات اساسی به معنای کلی در این کارخانه وجود ندارد . بنابراین ماشین آلات به سه دسته حساس ، نیمه حساس و کمتر حساس تقسیم شده اند که در این میان توربوژنراتورها که منبع اصلی تولید برق می باشند حساسترین تجهیزات هستند و اولویت اصلی تعمیرات اساسی جداگانه هر کدام از این توربین ها در برنامه زمانبندی مشخص می باشد .

رئیس اداره تعمیرات پتروشیمی فجر در ادامه با اشاره به وجود ۳ نوع توربوژنراتور در این مجتمع خاطر نشان کرد : در حال حاضر ۱۱ دستگاه توربوژنراتور از ۳ سازنده مختلف ۵ دستگاه محصول شرکت آلستوم ، دو دستگاه محصول شرکت جنرال الکتریک و ۴ دستگاه در ناحیه ۲ محصول شرکت مدیریت نیروگاهی ایران(مپنا) در این مجتمع وجود دارد که پیش از این عملیات تعمیرات اساسی نوع توربینهای آلستوم و جنرال الکتریک بومی سازی شده بود . طی۵ سال اول ابتدای راه اندازی تعمیرات اساسی توربینهای آلستوم توسط کارشناسان خارجی صورت می گرفت ولی به مرور و با انتقال دانش ، کارشناسان و تکنسین های این شرکت موفق به انجام این مهم ، بدون حضور هیچگونه کارشناس خارجی شدند . تجربه و دانشی که بر روی این توربینها و توربینهای GE کسب شده بود در تعمیرات اساسی توربین های نوع مپناکه در ناحیه دو شرکت نصب شده اند ،به کار گرفته شد . به نحوی که با جود در نظر گرفته شدن ۶۰ روز کاری برای انجام عملیات ، عملا تعمیرات اساسی در ۵۳ روز کاری و بدون هیچگونه حادثه ای به سرانجام رسید که این موضوع، تاثیر قابل توجهی در افزایش بهره وری شرکت دارد .

وی در مورد روش تعمیر و نگهداری توربین های مپنا عنوان نمود : به طور معمول پایشها و بازدیدهای ۴ هزار ساعته در مدت زمان کوتاه و حداکثر یک هفته ای بر روی این توربینها انجام می دهیم و در صورت نیاز به تعمیرات،رسیدگی های لازم انجام می شود ولی در ۳۳ هزار ساعتی دوره کارکرد، توربین نیازمند تعمیرات اساسی ۶۰ روزه می باشد .

این مسئول ادامه داد : ۲ دستگاه از ۴ دستگاه توربین ساخت شرکت مپنا دارای بویلرهای بازیافت بخار(HRSG) می باشد که ظرفیت تولید هر توربین ۱۶۰ مگاوات و هر بویلر بازیافت بخار ، ۳۲۰ تن بخار تولید می کند . این توربین ها در سال ۸۹ به بهره برداری رسیده اند و با توجه به برنامه ریزی انجام شده مقرر شد در سال ۹۶ تعمیرات اساسی توربین شماره ۱ که دارای بویلر بازیافت بخار (HRSG) هم می باشد انجام شود . قطعات یدکی مورد نیاز در یک پروسه ۳ ساله تامین گردید،کلیه اسناد و جداول و لقی های (کلیرنسها) مجاز سازنده که می بایست تکمیل می شدند ،آماده شد.همچنین جهت اطمینان ، کارشناسان شرکت جهت فرآگیری آموزش های لازم به شرکت های دارای نمونه این توربین ها اعزام شدند .

رئیس اداره تعمیرات پتروشیمی فجر به تشریح جزئیات اجرای تعمیرات اساسی در این مجتمع پرداخت و عنوان کرد برای انجام این پروژه کلیه مشکلات ایجاد شده در توربین از سال ۸۹ تا ۹۶ شامل ارتعاشات بالای بدنه توربین ، نشتی روغن در سیستم روان کاری ماشین ، تغییر Clearance (لقی های مجاز) در محفظه احتراق ، تخریب قفلهای نگهدارنده در محفظه احتراق شناسایی شد بر همین اساس برنامه تعمیزات اساسی در یک بازه زمانی ۶۰ روزه کاری و روزانه ۹ ساعت با برنامه نرم افزاری MS PROJECT نوشته شد .

فارسی زاده ادامه داد: فعالیتها در ۵ بخش مکانیک ، ماشینری ، سرویسهای تعمیراتی ، برق و ابزار دقیق تقسیم بندی شده و نیروی اجرایی به این منظور تخصیص داده شد عملیات تعمیرات اساسی از ۲۳ دیماه ۹۶ شروع شد . در این پروژه پره های ثابت و متحرک ردیفهای ۱ و۲ توربین تعویض و از قسمتهای اساسی مانند کمپرسور بازدید به عمل آمد بازسازی سنگینی بر روی قطعات محفظه احتراق انجام گرفت و قطعات مصرفی تعویض شدند.اصلاحات لازم انجام و لقی ها در محدوده مجاز تنظیم شدند ، تست هایی مانند تانژانت دلتا و تست ولتاژ بالا High Pot بر روی ژنراتور انجام گردید و نهایتا عملیات اجرایی پس از ۵۳ روز کاری و با صرف ۳۷ هزار ساعت بدون هیچ گونه حادثه ای به اتمام رسید .

رئیس اداره تعمیرات پتروشیمی فجر در بخش دیگری از صحبت های خود نتایج انجام موفقیت آمیز پروژه تعمیرات اساسی این مجتمع را برشمرد و گفت : بعد از انجام این پروژه کلیه مشکلات پیش بینی شده توربین برطرف شده و این تجهیز با شرایط کاملا استاندارد و در محدوده مجاز سازنده به چرخه تولید برگشت ، این تجهیز در حال حاضر به فعالیت خود (تولید برق) ادامه داده و آمادگی کارکرد حداقل ۳ سال بدون هیچ گونه مشکلات جانبی را دارد ، تمامی مشکلات شناسایی شده نیز به طور کامل رفع شد .

وی در پایان عنوان کرد : بدون شک با توجه به تجارب و توانمندی حاصل شده ، متخصصان پتروشیمی فجر آمادگی کامل انجام تعمیرات اساسی بعدی را در دوره زمانی کوتاه تر و در شرایط بهتر را دارند و در حال حاضر کارکنان این مجتمع به آگاهی کاملی از اطلاعات ۳ نوع توربین معروف دنیا دست پیدا کرده اند .

گفتنی است ، در طول ۱۰ سال گذشته هر گونه تعمیر اساسی در پتروشیمی فجر بدون هیچ گونه حادثه و خطایی انجام شده که در گذشته علاوه بر دانش متخصصان داخلی از توان و دانش متخصصان خارجی نیز بهره گرفته می شد اما در شرایط فعلی کشور ، متخصصان این مجتمع برای انجام تعمیرات اساسی خوداتکا شده و با استفاده از توان و دانش داخلی تعمیرات اساسی را انجام داده و آمادگی ارائه خدمات به دیگر مجموعه های صنعتی دارای این توربینها نیز هستند ، این موفقیت تاثیر قابل توجهی بر افزایش بهره وری شرکت ، صرفه جویی در هزینه ها و افزایش سرعت روند تولید نیز دارد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *