مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خوزستان عنوان کرد:

گردش مالی ۱۰۰ میلیارد تومانی هیأت‌های مذهبی خوزستان در دهه اول محرم

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان با بیان اینکه هیأت‌های مذهبی استان خوزستان از لحاظ مالی کاملا استقلال دارند عنوان کرد: میزان گردش مالی هیأت‌های مذهبی استان خوزستان در طول دهه اول ماه محرم در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است که تمامی این مبالغ مالی توسط مردم تامین و مدیریت می‌شوند.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در جلسه شورای ادارای استان خوزستان که امروز چهارشنبه ۲۱ شهریور‌ماه ۹۷ در محل سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد حجت‌الاسلام محمد‌حسین بلک گفت: استان خوزستان را می‌توان مانند یک حسینه بزرگ دانست زیرا متوسط تعداد حسینه‌های استان خوزستان از کل کشور بالاتر است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خوزستان عنوان کرد: براساس آمارگیری که طی هشت‌سال گذشته صورت گرفته است در حدود هفت‌هزار و ۵۰۰ حسینه رسمی و خانگی در استان خوزستان شناسایی شده است.

وی تعداد تشکل‌های دینی استان خوزستان را که در آن مراسمات و برنامه دینی برگزار می‌شود را چهار‌هزار و ۵۰۰ تشکل دانست و افزود: خوشبختانه در حال حاضر کار ثبت تمامی این هیأتها در سامانه کشوری طوبی صورت گرفته و یا در انجام است.

بلک با بیان اینکه استان خوزستان از لحاظ تعداد هیأتهای عزاداری و تشکلهای مذهبی از استانها برتر کشوری است اظهار کرد: تعداد افراد اصلی و کلیدی تشکلهای مذهبی استان خوزستان که شامل مسئول اصلی، مداح، روحانی دینی و استاد قرآن است در حدود ۴۵ هزار نفر است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خوزستان در ادامه ضمن اشاره به این مطلب که سازمان در طول سال برای افراد اصلی تشکلهای مذهبی استان برنامه‌های آموزشی متعددی را برگزار می‌کند تصریح کرد: با توجه به تاکیداتی که در بحث ساماندهی و سازماندهی این تشکلها و هیأت‌های مذهبی وجود دارد ما در چهار‌ماهه ابتدایی سالجاری بیش از دو‌هزار و ۳۰۰ گواهینامه آموزشی را در این زمینه صادر کرده‌ایم یعنی این افراد قبل از هر مقطع تبلیغی باید تحت آموزشهای مخصوصی توسط اساتید داخل یا خارج استان قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه هیأت‌های مذهبی استان خوزستان از لحاظ مالی کاملا استقلال دارند عنوان کرد: میزان گردش مالی هیأت‌های مذهبی استان خوزستان در طول دهه اول ماه محرم در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است که تمامی این مبالغ مالی توسط مردم تامین و مدیریت می‌شوند.

بلک ضمن اشاره به فعالیتهای سازمان تبلیغات اسلامی استان خوزستان در فضای مجازی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی در راستای تحقق دولت الکترونیک و سهولت امر خدماترسانی به مردم در حال حاضر ۳۰ سایت مختلف را در این خصوص ایجاد کرده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خوزستان تعداد موسسات خصوصی قرآنی که به صورت رسمی در استان ثبت شده‌اند را ۵۰۰ موسسه دانست و افزود: از این تعداد در حدود ۳۰۰ موسسه در روستاها و ۲۰۰ موسسه قرآنی دیگر نیز در سطح شهرهای استان قرار دارند.

وی با بیان اینکه گردانندگان اصلی موسسات قرآنی خصوصی استان خوزستان در حدود پنج‌هزار نفر هستند اظهار کرد: تعداد افرادی که در حال حاضر تحت تعلیم این موسسات خصوصی قرآنی قرار دارند در حدود ۵۰ هزار نفر است که متاسفانه سهم آنها از کل اعتبارات سالیانه فرهنگی دولت صفر است.

بلک بیان کرد: در سالجاری چهار‌هزار و ۵۰۰ هیأت مذهبی و همچنین ۵۰۰ هیأت قرآنی در استان خوزستان ثبت و دارای شناسنامه شده‌اند که همگی آنها از لحاظ مالی کاملا به کمکهای مردمی اتکا دارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خوزستان گفت:
فعالیت تبلیغی شبکه مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی در استان خوزستان بعد از خراسان رضوی در رتبه دومی کشوری قرار دارد.

وی تعداد مبلغین اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان خوزستان را که فعالیت آنها در سامانه سجام ثبت می‌شود را دو‌هزار و ۳۰۰ نفر دانست و اظهار داشت: براساس آمارهای سامانه سجام مبلغین اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان خوزستان در طول سال در حدود ۲۱۵ هزار نفر روز کار تبلیغی را در مناطق ماموریتی خود انجام می‌دهند.؛ تنها استانی که از این لحاظ فعالیت بالاتری نسبت خوزستان دارد استان خراسان رضوی است.

بلک با بیان اینکه سرانه مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی در استان خوزستان به ازای ۲۱۵ هزار نفر روز کار تبلیغی در طول سال تنها ۱۵ ریال است عنوان کرد: ما نه تنها در طول ماه رمضان هیچ حمایت مالی از مبلغین به عمل نمی‌آوریم بلکه در ایام محرم نیز گروههای جهادی و همچنین قریب سه‌هزار نفر ازحوزوی‌های مبلغی که مهمان استان خوزستان هستند هم هیچگونه پرداختی دریافت نمی‌کنند.

میرکل تبلیغات اسلامی استان خوزستان بیان کرد: در استان خوزستان ۲۱ دبیرستان علوم و معارف اسلامی وجود دارد که بالغ بر ۹۵ درصد خروجی علمی آنها به مراکز علمی دانشگاهی و نیز حوزوی منتقل می‌شوند.

وی در ادامه ضمن اشاره به یکی از حساس‌ترین و ضروری‌ترین فعالیتهای سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در ۲۰۰ روستای حساس استان خوزستان فضلا و طلبه‌هایی در مقطع کارشناسی به کار گرفته می‌شوند که این طلبه‌ها پس از استقرار با خانواده در این مناطق به صورت کاملا گمنام اقدام به مرزبانی از اعتقادات مذهبی و فرهنگی جامعه می‌کنند.

بلک اضافه کرد: البته علاوه براینکه ۸۰ درصد کل بودجه سازمان تبلیغات اسلامی که صرف فعالیتهای این روحانیون می‌شود (یعنی ماهانه مبلغی در حدود ۷۵۰ هزار تومان بدون هیچگونه بیمه و مزایا) در عین حال هم در حدود ۲۰۰ خانه برای استقرار آنها نیز توسط سازمان احداث شده است که تمامی هزینه‌های آب و برق و غیره آنها نیز از طریق کمکهای مردمی پرداخت می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان در پایان با بیان اینکه بخشهای تبلیغی و مذهبی استان نیاز نگاه به متعادلی از لحاظ بودجه‌ای دارند اظهار کرد: اگر چه سازمان تبلیغات اسلامی هیچگونه اعتبارات فرهنگی و تبلیغی را دریافت نمی‌کند ولی این مسئله به هیچ عنوان برکارکرد سازمان تاثیرگذار نیست و لذای تا پای جان در زمینه‌های اعتلای فرهنگی و دینی نظام جمهوری اسلامی فعالیت خواهیم کرد.