۷ پروژه عمرانی شهرداری آبادان به بهره‌برداری رسید

خورنا: هفت پروژه عمرانی شهری ظهر امروز با حضور مسئولان شهری و استانی در شهرستان افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، ظهر امروز هفت پروژه عمرانی شهرداری آبادان با حضور مسئولان لشکری و انتظامی، جمعی از مسئولان شهری و استانی همچنین تعدادی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران از جمله نخستین شهردار شهید کشور، شهید دشتی در بخش‌های مختلف شهرستان افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

*بوستان محله‌ای دریاقلی

شهردار آبادان در مراسم افتتاح پروژه‌های شهرداری اظهار کرد: بوستان محله‌ای دریاقلی در ابتدای منطقه ذوالفقاری قرار دارد و پیش از این زباله‌دانی بیش نبود.

وی با بیان اینکه این پارک محله‌ای به همت شهرداری منطقه سه به‌صورت بوستانی زیبا با عنوان دریاقلی احداث شده است، افزود: دلیل نامگذاری این پارک هم‌جواری با میدان دریاقلی است.

محمودرضا شیرازی با اشاره به ویژگی‌های این پارک محله‌ای گفت: این بوستان دارای آب‌نما و نقاشی‌های بسیار زیبایی است که منطقه را جلا می‌دهد.

وی با اشاره به اعتبار اختصاص داده شده به این پروژه بیان کرد: اعتبار اختصاص داده شده به بوستان دریاقلی ۱۰۰میلیون تومان است.

*بازارچه جدید ذوالفقاری؛ ویژه دست‌فروشان

شهردار آبادان در ادامه با حضور در بازارچه جدید ذوالفقاری عنوان کرد: با وجود اینکه برای مردم تاکنون کار زیادی انجام نداده‌ایم اما شهروندان همیشه قدردان تلاش‌های شهرداری هستند.

وی با تشکر از حمایت‌های شورای اسلامی شهر و فرماندار ویژه شهرستان در احداث این بازارچه خاطرنشان کرد: این بازارچه الگوبرداری از کشورهای پیشرفته و دستفروشی چون تایلند و مالزی است که با احداث آن بازار کپری ذوالفقاری که در ۱۰۰ متری اینجا قرار دارد به‌طور کامل حذف می‌شود.

شیرازی اضافه کرد: با این اقدام، فروشندگان و کسبه بازارچه قدیمی در این محل حضور می‌یابند و امرار معاش خود را چون گذشته اما در شرایط مطلوب و مناسب‌تر دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه فاز نخست این مجموعه در مساحت ۵ هزار مترمربع انجام شده است، افزود: در فاز نخست یک‌هزار و ۶۰۰ متر پروژه با استحکام بسیار بالایی مسقف شده است.

شهردار آبادان با تقدیر از حوزه فنی و خدمات شهری در راستای همکاری با این پروژه گفت: فاز دوم این بازارچه در حال آماده‌سازی بوده و هم‌اکنون آماده برگزاری مناقصه است.

وی ادامه داد: در تلاشیم با ارائه خدمات شبانه‌روزی پرسنل شهرداری و حمایت سایر مسئولان شهری بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شاهد عمران و آبادانی بیش از پیش بخش‌های مختلف آبادان باشیم.

شیرازی با بیان اینکه این پروژه با اختصاص اعتبار ۴۰۰ میلیون تومانی به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: به‌مناسبت ۲۲ بهمن نیز بخش دیگری از پروژه‌های این شهرداری به افتتاح می‌رسد.

*پروژه مجهز سرویس‌های بهداشتی

وی همچنین عنوان کرد: پروژه مجهز سرویس‌های بهداشتی در این منطقه از اهمیت بالایی برخودار است زیرا با بهره‌برداری از این پروژه دیگر سرویس بهداشتی‌های نامناسب را حذف کرده‌ایم.

شهردار آبادان بیان کرد: این پروژه ۱۰۰متر مربع مساحت دارد و درب‌های آن به روی بلوار دبستان که یکی از پارک‌های شلوغ و بزرگ شهرستان است نیز باز می‌شود.

وی اظهار کرد: پیش از این در شعاع ۵۰ متری آن سرویس بهداشتی با شکل بسیار نامناسبی وجود داشت که به‌ویژه در ایام نوروز شهرداری را شرمنده گردشگران و مهمانان نوروزی می‌کرد اما با افتتاح این مجموعه سرویس بهداشتی دیگر در این خصوص با مشکلی مواجه نیستیم.

شیرازی اضافه کرد: چهار سرویس بهداشتی دیگر نیز در چهار نقطه شهر در حال احداث است که قابلیت بازدید نیز دارد.

وی با اشاره به این اماکن تصریح کرد: میدان ثامن‌الأئمه در ورودی اهواز جنب پمپ بنزین دارای سرویس بهداشتی با هشت چشمه زنانه و مردانه مجهز به حمام، انباری و آبگرمکن ویژه مهمانان و گردشگران است، دیگری جنب آتش‌نشانی نزدیک دانشگاه آزاد اسلامی، یک مجموعه دیگر روبه‌روی بازار ماهی و در نهایت یک مجموعه سرویس بهداشتی دیگر در مسیر بلوار فرودگاه جنب در دست طراحی و احداث است.

مدیر امور سامانه شهری آبادان با اشاره به اعتبار پروژه افتتاح شده مذکور بیان کرد: اعتبار این پروژه یک‌صد‌ میلیون تومان از محل اعتبارات جاری شهرداری شده است.

*تصفیه‌خانه فاضلاب کشتارگاه

وی عنوان کرد: تصفیه خانه صنعتی کشتارگاه آبادان با ساخت بسیار قدیمی و فرسوده سبب ایجاد مشکلاتی برای ساکنان محدوده کشتارگاه شده بود.

شیرازی افزود: پروژه بهره‌برداری از پکیج تصفیه فاضلاب کشتارگاه با وجود اینکه این محل در مرکزیت شهر قرار گرفته به‌عنوان کشتارگاه نمونه استان خوزستان شناخته شده است.

وی ادامه داد: وجود این پساب صنعتی سبب شده بود که چند پرونده قضایی از شهرداران پیشین در استان تشکیل شود و این امر کار را برای ما نیز مشکل کند.

شهردار آبادان بیان کرد: در این راستا با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و طراحی نقشه‌های مورد نیاز متوجه شدیم ساختمان کشتارگاه مربوط به ۹۰ سال پیش است یعنی ۱۰ سال بعد از تشکیل شهر آبادان، این ساختمان در سال ۱۳۱۰ بنا شده است.

وی اضافه کرد: به همین دلیل هیچ‌گونه اصول مهندسی و مقاومتی سازه در آن رعایت نشده و اگر کار احداث تصفیه‌خانه را در زیر زمین انجام می‌دادیم تمام ساختمان کشتارگاه فرو می‌ریخت.

شیرازی خاطرنشان کرد: با انجام مطالعات عمیق و دقیق مشاور طرح تصمیم بر آن شد که سیستم تصفیه پساب صنعتی پمپاد که قابل جایه‌جایی و حمل است را در این مکان نصب و راه‌اندازی کینم.

وی با بیان اینکه این تصفیه‌خانه قابلیت حمل و جابه‌جایی دارد و هر زمان که کشتارگاه در خارج از زمین احداث شود می‌توان این دستگاه را با جرثقیل منتقل کرد، افزود: سیستم این تصفیه‌خانه هفت مرحله دارد که چربی‌گیری، رسوب‌گیری و انهارگیری را مرحله به مرحله انجام می‌دهد.

شهردار آبادان همچنین عنوان کرد: تعداد پمپ‌هایی که در این پروژه به‌کار رفته پمپ‌هایی‌ست که در تأسیسات هسته‌ای نیز دیده می‌شود و همگی  از آلمان خریداری شدند.

وی اظهار کرد: اما آلمانی‌ها چون بیم این را داشتند که اسم کشتارگاه آبادان سر از تأسیسات هسته‌ای دربیاورد پمپ‌ها را در اختیار ما قرار ندادند در نهایت این پروژه معطل ماند.

شیرازی افزود: با توجه به رابطه‌ای که با شهرداری آنکارا داشتم عملیات خرید پمپ‌ها از آلمان انجام و از طریق زمین در اختیار ما قرار گرفت.

وی اضافه کرد: یکی از دستاوردهای امهم این پروژه تنفس راحت و آسان در کنار فاضلاب صنعتی است زیرا این دستگاه قابلیت دارد که بوی تعفن را خنثی کند.

شهردار آبادان با اشاره به اینکه پیش از این ساکنان منطقه کشتارگاه از بوی فاضلاب این مکان آرامش و خواب نداشتند گفت: امروز علاوه بر رفع مشکل تنفس شهروندان در این منطقه، از آب خروجی این دستگاه برای آبیاری فضای سبز نیز استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: البته آب خروجی دستگاه قابل شرب نیست اما برای مصارف آبیاری فضای سبز در بخش‌های مختلف شهری قابل استفاده است.

شیرازی با اشاره به اینکه تیپ‌های آزمایشگاهی محیط زیست شهرستان ماهانه عملکرد این دستگاه تصفیه را اندازه‌گیری می‌کنند، گفت: اخیراً شورای سلامت شهرستان از شهرداری آبادان برای راه‌اندازی این سیستم پیچیده تشکر شده است.

وی اعتبار اختصاص داده شده به این پروژه را ۳۰۰ میلیون تومان عنوان کرد که تنها ۱۵۰ میلیون آن برای پاپ‌های خریده شده از آلمان هزینه شده است.

*زمین چمن مصنوعی شهید غلامعلی باقرزاده

مدیر سامانه شهری آبادان در بخش دیگری از افتتاح پروژه‌های شهری در منطقه کوی فرهنگیان حضور یافت و گفت: کوی فرهنگیان یکی از نقاط حاشیه‌ای و کم برخوردار شهر است.

وی افزود: مردم این محل با وجود کمبود امکانات و مشکلات فراوان همیشه قدردان ما بوده و با این حرکت‌ها ما را شرمسار خود می‌کنند.

شیرازی با اشاره به وجود مشکل فاضلاب در کوی فرهنگیان شهرستان بیان کرد: امسال با فروش اوراق مشارکت آب و فاضلاب، عملیات شبکه‌گذاری فاضلاب برای این منطقه آغاز شده است.

وی بیان کرد: احداث زمین چمن مصنوعی شهید غلامعلی باقرزاده در کوی فرهنگیان مرهمی بر زخم‌های کهنه مردم این منطقه در راستای پر کردن اوقات فراغت کودکان، نوجوانان و جوانان است.

شهردار آبادان با اشاره به اینکه کوی فرهنگیان در مجاورت منطقه محروم‌تر سلج قرار دارد، گفت: اعتبار هزشنه شده این پروژه ۳۰۰ میلیون تومان و ابعاد آن ۴۰ در ۲۰ مترمربع با همت شهرداری منطقه دو است.

وی با تقدیر از عبدالواحد بزمه به‌عنوان سرمربی‌ تیم‌های پایه این شهرستان بیان کرد: این ورزشکار پیشکسوت کار تربیت فوتبالیست‌ها را از رده‌های بسیار پایین آغاز می‌کند و امسال تیم فوتسال شهرداری را به مقام نخست کشور رسانه و از این تیم سه بازیکن را در رده زیر ۱۲ سال به تیم ملی کشور رسانده است.

*بوستان شهدای ۵ مهر

شیرازی همچنین تصریح کرد: پارک بوستان شهدای پنج مهر با دو کیلومتر مساحت برابر با هزار متر طول  و ۲۰ متر عرض امروز در اختیار شهروندان آبادانی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه این محل پیش از این زباله‌دانی بیش نبوده است، افزود: این بوستان در مسیر اصلی به طرف دانشگاه، فرودگاه و دادگستری و در مجاورت زیارتگاه سیدعباس قرار دارد.

شهردار آبادان خاطرنشان کرد:این مکان یک مسیر استراتژیک است که با انجام طرح راهبردی شهرداری تعریف شده و فاز دوم آن را منطقه بر عهده دارد.

وی اعتبار این پروژه شهری را ۵۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: این بوستان مجهز به هفت آلاچیق روسی است که چوب آنها از روسیه آمده و امیدواریم مردم فرهنگ دوست آبادانی با فرهنگ غنی این محل را به خوبی نگهداری کنند.

شیرازی همچنین عنوان کرد: در آّان‌ماه سال گذشته به‌مناسبت عید غدیرخم در مجاورت همین مکان زمین چمن مصنوعی با نام شهید عبدالله سخراوی افتتاح شده و در اختیار اهالی این محل قرار گرفت.

*زمین چمن مصنوعی شهدای ورزشی

وی ادامه داد: پروژه زمین چمن مصنوعی شهدای ورزشی نیز با اختصاص اعتبار ۳۰۰ میلون تومانی در دل اداره ورزش و جوانان شهرستان قرار گرفته و آماده خدمت‌رسانی به ورزش دوستان و علاقمندان به فوتبال آبادان است.

در پایان این مراسم از دو پروژه پل کابلی امام رضا و بلوار ساحلی که همچنان در حال احداث هستند بازدید شد.