مجتمع‌های پتروشیمی در حوزه صادرات اوره عملکرد مطلوبی دارند/پتروشیمی رازی محصول خود را به ترکیه عرضه می کند

خورنا|باقر گل فر:مدیرعامل پتروشیمی پردیس گفت: مجتمع‌های پتروشیمی افزون بر تامین اوره مورد نیاز داخل، در زمینه صادرات نیز عملکردی قابل قبول دارند.

بنابه گزارش خبرنگار خورنا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، حسین شهریاری درباره تشکیل کنسرسیوم صادرات اوره متشکل از تولیدکنندگان ایرانی گفت: هم اکنون پنج شرکت پتروشیمی صادرکننده اوره هستند که پردیس در هر فاز یک میلیون و ۷۵ هزار تن اوره تولید می‌کند و از مجموع کل تولید خود در سه فاز حدود ۶۵ درصد از کل صادرات اوره ایران و ۶.۲ درصد از کل صادرات اوره جهان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: دیگر شرکت‌های پتروشیمی که در صادرات اوره نقش دارند به دلیل تفاوت ویژگی محصولات و بازار صادرات شرکت‌ها، تقسیم‌بندی ضمنی میان صادرکنندگان اوره انجام داده‌اند.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس تصریح کرد: پتروشیمی خراسان اوره خود را به افغانستان صادر می‌کند. محصول پتروشیمی کرمانشاه نیز به عراق صادر می‌شود و پتروشیمی شیراز بخش عمده‌ای را در داخل عرضه می‌کند و صادرات مطلوبی دارد، پتروشیمی رازی نیز به دلیل داشتن سهامدار ترکیه‌ای بیشتر اوره خود را در ترکیه عرضه می‌کند، ما نیز محصول خود را به بازارهای اروپا و آمریکای جنوبی صادر می‌کنیم، بنابراین لزومی به ایجاد کنسرسیوم صادرات با نام تجاری مشترک وجود ندارد.

شهریاری نیاز به وجود یک شرکت واحد برای صادرات را پس از بهره‌برداری از طرح‌های جدید مناسب دانست و عنوان کرد: پس از بهره‌برداری از طرح‌های جدید تولید اوره مانند پتروشیمی لردگان، پتروشیمی مسجدسلیمان و پتروشیمی هنگام، ضرورت تشکیل یک کنسرسیوم و سهامدار بودن همه شرکت‌های تولیدکننده اوره در آن وجود خواهد داشت و در آن زمان عرضه اوره در بازارهای جهانی از طریق این شرکت منطقی خواهد بود.

وی درباره کنترل قیمت اوره صادراتی نیز گفت: قیمت اوره در بازارهای جهانی متفاوت است و بازار افغانستان با بازار هند به لحاظ قیمتی تفاوت دارد. از آنجا که تولیدکنندگان اوره و مصرف‌کنندگان آن در دنیا پراکنده هستند، بنابراین در هر منطقه قیمت و شرایط فروش متفاوت است.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس اظهار کرد: در شرایط کنونی عرضه مشترک با قیمتی واحد به بازارهای جهانی، به ما و شرکت‌های دیگر  کمکی نمی‌کند. تنها جایی که گاهی محصول مشترک اوره عرضه می‌کنیم بازار سنتی هند است. توافقی میان مدیران بازرگانی شرکت‌ها وجود دارد و از قبل برای تعیین سهم عرضه خود در این کشور توافق می‌کنند و عرضه با همفکری انجام می‌شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *