بیانیه بنیاد پیشکسوتان دفاع مقدس به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم

میثاق حاجتی | خورنا: در این ماه که خیمه های عزاداری برپا می‌گردد و بیرقهای سیاه بالا می رود، بیش از هر چیز باید بر پیامها، درسها و عبرتهای برگرفته از این حادثه‌ پرمعنای تاریخ، یعنی عاشورای حسینی تمرکز کرد ، چرا که عزاداریها و گریه بر سیدالشهداء(علیه السلام) و یارانش، بسیار مطلوب و بافضیلت است.

بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین

محرم، ماه ایثار و فداکاری، ماه حماسه، شجاعت و جوانمردی، ماه ظلم ستیزی و عدالتخواهی، ماه بصیرت و حق طلبی است. محرم ماه شور و شعور و عشق و فریاد باطنین «هیهات من الذلّه» است. محرم با چنین شعاری نه تنها شیعیان و مسلمانان جهان، بلکه تمامی آزادیخواهان در سراسر گیتی را مخاطب قرار داده و به قیام علیه ظالمان و ستمگران فرا می‌خواند. انقلاب اسلامی با چنین شعاری شکل گرفت و به پیروزی رسید. این شعار نقش اساسی در مقاومت و ایستادگی چهل ساله ملت ایران در برابر جبهه استکبار داشته و پیامهای عاشورا نقش مهمی در ماندگاری انقلاب اسلامی دارد. آری محرم اکسیری بی بدیل برای به حرکت در آوردن انسانها، جهت دادن به فریادها و تشکیل جبهه ای به بلندای تاریخ و گیتی از همه مستضعفین و مظلومین برای رهایی از چنگال مستکبرین است ، زیرا که نهضت عاشورا به پیروانش می‌آموزد که در برابر سیاهی و تباهی سر خم نکنند و مرگ باعزت را بر زندگی ذلیلانه مقدم بدارند. بر همین مبنا بود که حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) در وصفش فرمود: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگهداشته است».

لذا بیش از هر چیز باید به پیامها، درسها و عبرتهای برگرفته از قیام خونین عاشورا تمرکز نمود. تلاش برای برپایی این گونه مجالس و پیشبرد اهداف آن، مطلوبتر خواهد بود. تمامی دست اندرکاران مجالس عزاداری سالار شهیدان در ماه محرم باید با نگاهی دقیق و عمیق جهت بهره‌گیری از فضیلت این ماه ، برنامه ریزی کنند. رسالت و وظیفه تمامی متولیان مراسمهای عزاداری به هر شکل و در هر سطحی، استفاده بهینه از این نعمت و فرصت بی نظیر است. نعمت و فرصتی که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی)، آن را این چنین مود توجه قرارداده اند : «یکی از بزرگترین نعمتها، نعمت خاطره و یاد حسین بن علی علیه السلام، یعنی نعمت مجالس عزا، نعمت محرم و نعمت عاشورا برای جامعه شیعی ماست».
بنیاد پیشکسوتان دفاع مقدس ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سرور آزادگان جهان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) و اصحاب باوفایش به تمامی دلدادگان و محبان خاندان عصمت و طهارت(علیهم السلام) خاطر نشان می‌کند بایستی از این نعمت و فرصت شور آفرین برای تبیین و شرح درست این کلام نورانی؛ «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» بهره گرفت. برای تحقق این امر ضرورت دارد دست اندرکاران هیئات عزاداری، علی الخصوص سخنرانان و مداحان در ماه محرم، چندین نکته مهم را مورد توجه قرار دهند:

۱_ بهترین مجالس عزاداری، آن مجلسی است که از نظر روحی و قلبی، پیوند و ارتباط بین عزاداران و حسین بن علی(علیه السلام) و اهل بیت پیامبر را تقویت و تحکیم نماید.

۲_ در مجالس عزاداری، بهترین رویکرد، تبیین معارف حسینی و معارف علوی است.

۳_ بهترین مجالس عزای حسینی، مجالس بصیرت افزا و آگاهی بخش نسبت به دو جبهه حق و باطل زمان، بر اساس این کلام نورانی است که فرمود: «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا»

۴_ مجالس عزاداری باید تقویت کننده رابطه عزاداران با ولایت و شخص ولی فقیه، بر اساس آموزه های دینی و معارف اهل بیت(علیهم السلام) باشد. ارادت همه سلایق سیاسی درون نظام به حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) موجب شده تا مجالس حسینی محور همدلی و وحدت آفرینی در جامعه باشند‌؛ از این رو باید از جلسات عزاداری سخن از وحدت و یکپارچگی به گوش برسد. همچنین وحدت کشور زمانی میسر خواهد بود که بر محور ولایت و برگرفته از رهنمودهای امام خامنه‌ای(مد ظله العالی) باشد.

۵_مجالس عزاداری، باید خنثی کننده توطئه ها و فتنه های جبهه استکبار علیه اسلام ناب محمدی و انقلاب اسلامی باشد و این مجالس فرصتی است برای تشریح مظلومیت و مقاومت اسلامی در سوریه، عراق، فلسطین، یمن، افغانستان، لیبی، بحرین، پاکستان، کشمیر و میانمار و افشای دست پلید آمریکا و دیگران مستکبران و ایادی آنها و همچنین فرصتی مغتنم است جهت تبیین نقشه دشمن و فتنه‌ها و جنایتهای جبهه باطل علیه جبهه حق ، با تمرکز بر جنگ اقتصادی و جنگ تبلیغی و رسانه ای.

۶_بهترین مجالس عزاداری، مجالسی است که تقویت کننده تفکر عاشورایی و روحیه حماسی، سلحشوری، مقاومت، استکبارستیزی و ذلت ناپذیری باشد. استکبار جهانی با محوریت آمریکا در چهلمین سال انقلاب اسلامی، تمام توان خود را برای شکست مقاومت ملت ایران به کار گرفته است. محرم و عاشورای امسال باید با تقویت روح امید، اتحاد و مقاومت در جامعه، شکست و ناکامی دشمن را رقم بزند. هیأتهای بنیاد پیشکسوتان دفاع مقدس در سراسر کشور با همت مردم و دیگر هیأتهای مذهبی، تلاش خواهند کرد مجالس عزاداری حضرت امام حسین(علیه السلام) را در بالاترین سطح و با پیامهای عاشورایی برگزار نمایند.

?????????

سرباز کوچک ولایت فقیه

حاج محمدعلی حمیدی نصر
رئیس بنیاد پیشکسوتان دفاع مقدس کشور

 

میثاق حاجتی مسئول پایگاه روابط عمومی و پایگاه اطلاع رسانی بنیاد پیشکسوتان دفاع مقدس کشور

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *