مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان خبر داد:

کمبود ۷۲۰۰ معلم در استان خوزستان/ بیش از یک میلیون دانش‌آموز امسال در خوزستان به مدرسه می‌روند

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ضمن اشاره به بحث کمبود نیروی انسانی در استان عنوان کرد: ما در شرایط فعلی نه تنها هفت‌هزار و ۲۰۰ نفر کمبود معلم داریم بلکه دارای هفت‌هزار نفر متقاضی انتقال از استان نیز هستیم.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در جلسه ی شورای آموزش و پرورش استان خوزستان که امروز شنبه ۱۷ شهریورماه ۹۷ در محل سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد محمدتقی‌زاده گفت: هیچ تغییر و تحولی در جامعه به وجود نمی‌آید مگر اینکه ابتدا آموزش و پرورش آن جامعه دچار تغییر و تحولات اساسی بشود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان بزرگترین وظیفه و ماموریت هر جامعه‌ای را در وهله اول آموزش٬ تربیت و توانمند‌سازی‌ فرزندان آن جامعه دانست و در ادامه این سئوال را مطرح کرد: آیا وظیفه و رسالتی بزرگتر از این هدف وجود برای یک جامعه و دست‌اندرکاران آن متصور بود؟

وی خاطر نشان کرد: ما اگر بتوانیم رسالت آموزش و پرورش فرزندان خود را در حال حاضر به نحو احسن انجام دهیم قطعا ظرفیتهای بالقوه تاریخی فرهنگی، ادبی، ملی، دینی و مذهبی ما هم بخوبی به سایر نسلهای آینده انتقال خواهد یافت.

تقی‌زاده با بیان اینکه دوام و سقوط یک فرهنگ و تمدن به هیچ شک و شبهه‌ای به عملکرد آموزش و پرورش آن بستگی دارد اظهار کرد: از آنجایی که عدم توجه به وظیفه تعلیم و تربیت نسلهای جدید می‌تواند زمینه اضمحلال یک تمدن را فراهم کند بنابراین ما امروزه باید با بکارگیری سعی و تلاش فراوان در این زمینه، دانش‌آموزان خوب و موفقی را تربیت کنیم که در آینده بتوانند شهروندان موفقی در لایه‌های مختلف این جامعه باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در ادامه ایران و بالاخص خوزستان را مهد تمدن‌های تاریخی، ملی و مذهبی دانست و عنوان داشت: متاسفانه امروزه برخلاف چنین پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی که ما داریم، مشاهده می‌کنیم که بحثهای آموزشی و پرورشی کشور با چالش‌های فراوانی مواجه هستند. چالشها و مشکلاتی که همگی باید در جهت کاهش هرچه بیشتر آنها تلاش دوچندانی را داشته باشیم و البته این شدنی نیست مگر اینکه که تعلیم و تربیت در اولویت اول جامعه قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: در طول تاریخ معاصر ایران همواره بزرگترین مشکل آموزش و پرورش کشور این مسئله بوده است که نه تنها در اولویت اصلی جامعه قرار نگرفته است بلکه در اولویت پنجم و یا حتی دهم نیز نبوده است و این مسئله در واقع می‌تواند مصبیبت خیلی بزرگی برای یک جامعه باشد.

تقی‌زاده در ادامه خاطر نشان کرد: ما اگر بخواهیم در آینده سهمی در علم دنیا و تغییر رفتار جهانی داشته باشیم باید از هم‌اکنون ذهن مردم و مسئولین کشور را به طور کامل و اساسی متوجه مسائل آموزش و پرورش کرده و مباحث مربوط به آن را به اولویت اصلی کشور تبدیل کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان کسب ساده‌ترین مهارتهای زندگی اجتماعی توسط دانش‌آموزان را اصلی‌ترین راهبرد کنونی آموزش و پرورش استان دانست و خاطر‌نشان کرد: امروزه اساسی‌ترین مشکلی که در جامعه ما وجود دارد بی‌توجهی به ساده‌ترین مهارتهای زندگی اجتماعی است.

وی در ادامه برای روشن‌تر شدن موضوع به جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: در طول دوران هشت‌ساله دفاع مقدس که در واقع یک نبردی نابرابر بین ایران و کشورهای استعمارگر بود ما تنها ۲۱۵ هزار شهید تقدیم انقلاب کردیم ولی در یک دوره ۱۰ ساله دیگر یعنی از سال ۸۳ تا ۹۴ بدون جنگ در کف جاده‌های این سرزمین متمدن متحمل ۲۲۱ هزار کشته شده‌ایم.

تقی‌زاده ادامه داد: چرا ما باید علیرغم این همه منابع فرهنگی، ملی و مذهبی که داریم باید دارای چنین وضعیتی از لحاظ صدمات جاده‌ای باشیم و آیا این معضل با تمامی ارزشهایی که ما روزانه از آنها صحبت می‌کنیم دارای تناسب است؟ آیا علت آن این نمی‌باشد که دانش‌آموزان، دانشجویان و شهروندان ما در گذشته مهارتهای زندگی خود را بدرستی فرا نگرفته‌اند؟

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه آموزش مهارتهای زندگی اجتماعی باید در فصل اول کتابهای درسی دانش‌آموزان کشور قرار بگیرد اظهار کرد: اگر دانش‌آموزان به خوبی در مسیر یادگیری مهارتهای زندگی اجتماعی قرار بگیرند و به درک بالای در این خصوص دست پیدا کنند بی‌ هیچ شکی در زمینه‌های علمی هم موفق خواهند شد.

وی ضمن اشاره به برنامه چهار سال گذشته آموزش و پرورش خوزستان گفت: اولویت اول آموزش و پرورش خوزستان در طول چهار سال گذشته به هیچ عنوان بحث کنکور نبوده است بلکه توسعه پیش دبستانی به عنوان اصلی‌ترین اولویت راهبردی آموزش و پرورش خوزستان بوده است.

تقی‌زاده تعداد افراد بازمانده از تحصیل را در خوزستان فراوان دانست و تصریح کرد: از آنجایی که بین بازماندگی از تحصیل و افزایش آسیبهای اجتماعی رابطه مستقیم وجود دارد لذا طی چهار سال گذشته آموزش و پرورش خوزستان توانسته است با اجباری کردن پیش‌دبستانی در واقع موجب کاهش هرچه بیشتر معضل بازماندگی از تحصیل در خوزستان شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در ادامه از جذب بیش از صدرصدی نوآموزان پیش دبستانی در استان خبر داد و گفت: هدف پیش دبستانی نه تنها یادگیری زودتر از موعد خواندن و نوشتن نیست بلکه هدف اصلی آن یکسال زودتر یادگرفتن معنا و مفهوم ساده‌ترین واژه‌هایی چون محبت، دوستی، همدلی، هماهنگی، همیاری و احترام به قانون، احترام به معلم و همچنین احترام به بزرگتر است.

وی یادآوری کرد: تحقیقات علمی و پژوهشی ثابت کرده‌اند که دانش‌آموزانی که دوره پیش دبستانی را طی کرده‌اند تا مرحله دانشگاه نسبت به سایر دانش‌آموزانی که چنین دوره‌ای را طی نکرده‌اند نه تنها اخلاق و رفتار متفاوت‌تری دارند بلکه دارای موفقیت بالایی هم در شاخصه‌های علمی می‌شوند.

تقی‌زاده پیدا کردن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را یک تکلیف ملی دانست و تصریح داشت: عوامل متعدد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی در پیدایش مسئله بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان موثر بوده است. ما باید ضمن تلاش دوچندان در جهت کاهش هرچه بیشتر این عوامل، موجبات بازگشت مجدد این دانش آموزان را نیز به کلا‌های درس فراهم بکنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ضمن بیان این مطلب که تربیت‌بدنی و بهداشت یکی دیگر از اولویت‌های چهارساله اداره متبوعش است و عنوان کرد: علیرغم اینکه در طول تاریخ، ایران همیشه سرزمین پهلوانان و قهرمانان بوده ولی متاسفانه در حال حاضر مشاهده می‌شود که جثه نسلهای در حال کوچکتر و ضعیفتر شدن است.

وی اضافه کرد: البته مشکل اقتصادی را نمی‌توان چندان به این مسئله ربط داد زیرا وجود چنین مشکلی را می‌توان در قسمتهای برخوردار هم به وضوح می‌توان دید. عدم تغذیه صحیح و همچنین عدم توجه به مسئله ورزش و تربیت بدنی فرزندان و مباحث بهداشت آنان را می‌توان از جمله عوامل به وجود آورنده این قضیه دانست.

تقی‌زاده ارتقای سواد والدین دانش‌آموزان را یکی دیگر از اولویتهای چهار سال گذشته آموزش و پرورش خوزستان دانست و اظهار داشت: بحث تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را زمانی می‌توان به خوبی دنبال کرد که ما بتوانیم بین خانه و مدرسه به نحو مثمر‌ثمری ارتباطاتی را ایجاد کنیم و لذا با وجود والدین بیسواد به هیچ عنوان این مسئله امکان‌پذیر نخواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ضمن بیان این مطلب که سرزمین خوزستان در حدود ۶۰۰ سال قبل از اکسفورد دارای دانشگاهی به نام جندی شاپور بوده است گفت: با توجه به پایین بودن میزان سوادآموزی در بین والدین دانش‌آموزان استان ما باید تلاشهای خود را در زمینه کسب دانش و سواد کافی در بین والدین دانش‌آموزان دوچندان بکنیم تا شاهد افزایش روزافزون ارتباطات بین والدین و مدارس شویم.

وی با بیان اینکه نگاه ویژه‌ به مدارس دخترانه یکی دیگر از اولویت‌های کاری آموزش و پرورش خوزستان است اظهار کرد: گاهی اوقات مشاهده می‌شود که در جاهایی دختران حتی گزینه دوم هم به حساب نمی‌آیند. این نگاه اشتباهی است که باید اصلاح شود و لذا با توجه به اینکه بالارفتن سطح سواد دختران در واقع می‌تواند عامل اصلی باعث بالارفتن سطح سواد یک جامعه شود ما باید با نگاه ویژه به این مسئله آن را جز اولویتهای اصلی سیاستگذاری آموزش و پرورش استان قرار داده‌ایم.

تقی‌زاده بهبود نیروی انسانی را نیز یکی از مهمترین اولویت های آموزش و پرورش استان معرفی کرد و توضیح داد: ما نه تنها از طریق احیای پیش دبستانی تاکنون توانستیم هفت‌هزار نیروی پیش دبستانی را در استان به عنوان نیروی حق التدریس جذب کنیم بلکه به دنبال آن نیز هفت‌هزار نفر دیگر را هم توانستیم جایگزین این نیروهای پیش‌دبستانی کنیم که در واقع می‌توان گفت که ما بواسطه بحث پیش دبستانی تا الان در حدود ۱۴ هزار نفر را به سیستم آموزش و پرورش کشور وارد کرده‌ایم.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ضمن اشاره به بحث کمبود نیروی انسانی در استان عنوان کرد: ما در شرایط فعلی نه تنها هفت‌هزار و ۲۰۰ نفر کمبود معلم داریم بلکه دارای هفت‌هزار نفر متقاضی انتقال از استان نیز هستیم.

وی در پایان اظهار کرد: استان خوزستان در مهرماه سالجاری با یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز، ۴۰ هزار کلاس درس، هشت‌هزار مدرسه و ۷۰ هزار معلم به استقبال سال تحصیلی جدید می‌رود که از این لحاظ بعد از تهران و خراسان رضوی در رتبه سوم کشوری قرار دارد.