مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد:

بی‌اعتنایی عراقیها نسبت به آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم/ برخی فقط با نق زدن نا‌امیدی را به جامعه تزریق می‌کنند

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه عراقیها در بحث آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم بی‌اعتنایی می‌کنند اظهار کرد: از آنجایی که دو سوم تالاب هورالعظیم در کشور عراق وجود دارد ولی متاسفانه این کشور تا الان برای انجام تعهدات خود برطبق کنواسیونهای بین‌المللی در مورد تامین حق‌آبه‌های تالاب‌ هورالعظیم پای کار نیامده است.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در نشست کمیته علمی، آموزشی و فنی مدیریت بحران استان خوزستان که امروز سه شنبه ۱۳ شهریور ۹۷ در محل سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران استان برگزار شد کیامرث حاجی‌زاده از برگزاری نخستین سمینار مدیریت خشکسالی و منابع آب در استان خبر داد و توضیح داد: این سمینار ملی توسط اداره‌کل مدیریت بحران استان و سازمان آب و برق خوزستان و با همکاری شرکت‌های آب و فاضلاب و همچنین دانشگاه علوم پزشکی استان در چهارشنبه یازدهم مهرماه با موضوعیت مدیریت منابع آبی و بحث خشکسالی در گیت بوستان اهواز برگزار می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: محورهای این همایش برنامه‌ریزی کلان مدیریتی برای سازگاری در زمان خشکسالی، پیش‌بینی‌های هواشناسی بلند‌مدت در خشکسالی، تاثیرات اجتماعی خشکسالی، مدیریت مخازن و جیره‌بندی آب در هنگام هشدار خشکسالی، تاثیرات خشکسالی بر توسعه و تواتر وقایع ریزگردی و همچنین تاب‌آوری و مدیریت بحران در زمان خشکسالی است.

وی با بیان اینکه عراقیها در بحث آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم بی‌اعتنایی می‌کنند اظهار کرد: از آنجایی که دو سوم تالاب هورالعظیم در کشور عراق وجود دارد ولی متاسفانه این کشور تا الان برای انجام تعهدات خود برطبق کنواسیونهای بین‌المللی در مورد تامین حق‌آبه‌های تالاب‌ هورالعظیم پای کار نیامده است.

حاجی‌زاده شیب تالاب هورالعظیم را بیشتر به سمت ایران دانست و توضیح داد: با توجه به اینکه محل وقوع آتش‌سوزی هورالعظیم در عمق ۲۰ کیلومتری خاک عراق است لذا ما حتی اگر هم بخواهیم برای خاموش کردن این آتش به رهاسازی کل آب کرخه هم متوسل بشویم باز این آب مطمئنا تا عمق پنج کیلومتری خاک عراق بیشتر نفوذ نمی‌کند.

این مقام مسئول افزود: البته برطبق گزارش محیط زیست و سازمان آب و برق خوزستان ما حتی اگر بخواهیم محیط مذکور را نمناک هم بکنیم حداقل بالای سه میلیارد متر‌مکعب آب نیاز داریم و این درحالی است که میزان ذخیره آبی ما درکل کرخه زیر ۹۰۰ میلیون متر‌مکعب است.

وی بیان داشت: از آنجایی که ایران در بحث تاثیرات زیست محیطی آتش‌سوزیهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم واقعا مظلوم واقع شده است پیشنهاد می‌شود که در سمینار مدیریت خشکسالی و منابع آبی استان علاوه بر مدعوین استانی و کشوری، از نهادها و شخصیتهای معروف عضو کنواسیون‌های جهانی هم که دارای توانایی تاثیرگذاری بالایی در مجامع بین‌المللی هستند نیز به عنوان سخنران دعوت شود تا بدین وسیله بتوانیم صدای مظلومیت ایران را در این شرایط که همه دشمنان شمشیرها را برعلیه ما از رو بسته‌اند به گوش جهانیان برسانیم.

حاجی‌زاده در بخش دیگری از این جلسه به موضوع عدم مدیریت صحیح منابع آبی در استان نیز ورود کرد و اظهار داشت: متاسفانه در بحث عدم مدیریت صحیح منابع آبی استان نه تنها مدیران اجرایی بلکه نخبگان استان نیز جز مقصران هستند. زیرا به ندرت شاهدیم که در استان یک کارشناس یا مدیر اجرایی استان در بحث آسیب ‌شناسی بحران مدیریت در منابع آبی استان، پای حرف خود ایستادگی کند بطوریکه مثلا وقتی که مطلبی را در یک روزنامه یا سایتی در این خصوص انتشار می‌دهد بلافاصله با یک تماس تلفنی از فلان جا، عقب‌نشینی اختیار کرده و اقدام به پاک کردن مطلب مورد نظر می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ضمن اشاره به عوامل تاثیرگذار در به وجود آمدن چنین معضلاتی در استان گفت: متاسفانه وقتی که در استان هرکسی دارای تربیبون شده و به اسم منافع عمومی تنها منافع شخصی خود را جار می‌زند و با بخشی‌نگری و نگاه حوزه‌ای نه تنها همه چیز را زیر سئوال می‌برد بلکه مسئولین ارشد استان را نیز تحت فشار قرار می‌دهد که مثلا آب باید به این طرف رهاسازی شود و برق نیز باید به آن طرف برود چه بسا در چنین مواقعی نیز نظرات کارشناسی محلی از اِعراب پیدا نمی‌کنند.

وی افزود: البته ما نیز نمی‌خواهیم در جواب این مسائل در افکار عمومی جار بزنیم که در حال حاضر افرادی که در انجام وظایف اصلی خود ناتوان هستند اکنون به کسانی تبدیل شده‌اند که فقط با نق زدن به دیگران، مرتبا به جامعه ناامیدی را تزریق می‌کنند.

حاجی‌زاده ادامه داد: تجربه ثابت کرده است که چنین افرادی که تنها برای دیگران توصیه کاری دارند فقط در حد حرف هستند زیرا وقتی وارد گود می‌شوند عملا فاقد هرگونه توانایی عملگرایی هستند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان یادآوری کرد: ما به هیچ عنوان منکر ضعفها و مشکلات مدیریتی موجود در بحث منابع آبی استان و در دیگر قسمتهای مدیریتی استان نیستیم و لذا براین اساس بود که از بدو ورود به اداره‌کل مدیریت بحران استان ضمن اذعان به این مسئله در جهت ایجاد تحولات مثبت و ساماندهی هرچه بیشتر نقاط ضعیف قسمت متبوع خود نیز حرکت‌ کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: ما در تابستان امسال علیرغم تمامی نواقصی هم که داشتیم خوشبختانه توانستیم در بحرانهایی که می‌رفت تبدیل به پاشنه آشیلی برای مسائل امنیتی و اجتماعی استان شود به سلامت عبور کنیم بطوریکه حتی منتقدین همیشگی ما نیز در این زمینه به مدیریت یکپارچه و هماهنگ استان خوزستان در این ایام اعتراف کرده‌اند.

حاجی‌زاده در پایان با بیان اینکه ما نواقصی کاری خود را در صورت وجود حتما خواهیم پذیرفت اظهار کرد: نواقص کاری ما ۶۰ درصد تحت‌تاثیر اقلیم و ۴۰ درصد باقی مانده هم به نقص کاری مدیران ما مربوط می‌شود.