مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان :

۹۰ کتابخانه عمومی خوزستان طی سه سال آینده بهسازی کامل می‌شوند

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان عنوان کرد: با توجه به اینکه برخی از کتابخانه‌های عمومی استان در گذشته به صورت مطلوبی مورد بهسازی کامل قرار نگرفته بودند لذا ما طبق آخرین مصوبه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان قرار است که طی سه سال آینده ۹۰ کتابخانه عمومی استان را به طور کامل مورد بهسازی اساسی قرار دهیم.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در نشست خبری مدیران حوزه فرهنگی و آموزشی خوزستان که شامگاه چهارشنبه هفتم شهریور‌ماه ۹۷ در حاشیه آخرین روز نمایشگاه هفته دولت در اهواز برگزار شد منصور کوهی رستمی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی یک نهاد نوپا و تازه‌ای است که از سال ۱۳۸۳ ضمن تفکیک از مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی شروع به فعالیت در فضای فرهنگ عمومی کشور کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان تعداد نیروهای تحت پوشش نهاد متبوعش را بالغ بر ۵۰۰ نفر دانست و عنوان کرد: ما بسته به شرایط دارای کتابخانه‌های عمومی فعالی در تمامی شهرستان‌های استان خوزستان هستیم بطوری که می‌توان گفت ما از لحاظ پراکنش جغرافیایی تمامی مناطق استان را پوشش داده‌ایم.

وی بیان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی استان با داشتن ۳۹ کتابخانه روستایی، جمعیتی بالغ بر ۷۰ هزار نفر را در سطح روستاهای استان پوشش می‌دهد که بیشتر بودن تعداد اعضا و میزان فعالیت آنها نسبت به کتابخانه‌های شهری نهاد را می‌توان از جمله ویژگی‌های بارز کتابخانه‌های روستایی نهاد دانست.

رستمی تعداد کتابخانه‌های نهادی و مشارکتی استان را ۲۱۹ باب دانست و تصریح کرد: از این تعداد ۱۶۹ باب تحت مدیریت مستقیم نهادعمومی کتابخانه‌های استان بوده و ۴۹ باب دیگر هم با مشارکت دستگاههای اجرایی ارائه خدمات می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان اظهار کرد: سطح زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در حال حاضر ۹۴ هزار و ۸۸۶ مترمربع است که از لحاظ سرانه‌ای هم باید عنوان داشت که ما به ازای هر ۱۰۰ خوزستانی، دو متر مربع فضای کتابخانه‌ای داریم.

وی بیان داشت: تعداد کتابهای موجود در کتابخانه‌های عمومی استان دو میلیون و ۵۵۷ هزار نسخه کتاب است که از لحاظ سرانه‌ای یعنی به ازای هر ۱۰۰ خوزستانی ما ۵۴ جلد کتاب را در اختیار مردم کتابخوان استان خوزستان قرار داده‌ایم.

رستمی گفت: در استان خوزستان ۱۴۵ هزار نفر عضو کتابخانه عمومی هستند که از این لحاظ درصدی باید اذعان داشت که تنها سه درس درصد از مردم استان در کتابخانه‌های عمومی عضویت دارند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان ضمن بیان این مطلب که نهاد متبوعش در شهرستانها و استان به صورت انجمنی مدیریت می‌شود تصریح کرد: در استان رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استاندار و در شهرستانها نیز فرمانداران سکانداری این مسئولیت را برعهده دارند.

وی رشد اعتبارات نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان را طی دوسال گذشته بسیار خوب دانست و عنوان کرد: در حوزه اعتبارات عمرانی ما امسال توانستیم سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار دریافت و آن را در جهت ساخت و تجهیز کتابخانه‌های استان مصرف کنیم.

رستمی اضافه کرد: البته در طول دو سال گذشته با دریافت بیش از سه میلیارد تومان از اعتبارات ملی هم توانستیم بخشی از کتابخانه‌های استان را مورد بازسازی و بهسازی قرار دهیم.

رستمی گفت: از آنجایی که یکی از راهبردهای اصلی ما گسترش تعداد کتابخانه‌های عمومی استان است لذا از سال گذشته ساخت ۱۲ پروژه جدید کتابخانه‌ای را در دستورکار قرار خود داده‌ایم که خوشبختانه در حال حاضر کتابخانه شهرستان ایذه به عنوان یکی از این تعداد افتتاح شده است و مابقی این تعداد هم تقریباً مراحل ساختمانی آنها تکمیل شده است. به طور مثال می‌توان به دو کتابخانه ما در مناطق منبع‌آب و ملاشیه اهواز اشاره کرد که از لحاظ ساختمان ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند و تنها بحث انشعابات آب و برق آنها باقی‌ مانده است که به زودی در هفته کتاب به بهره برداری خواهند رسید.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان در ادامه با بیان اینکه تمامی این ۱۲ کتابخانه در دست ساخت ما در مناطق کم‌برخودار و حاشیه‌ای استان قرار دارند خبر داد: بالای ۸۰ درصد این کتابخانه‌ها تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه برخی از کتابخانه‌های عمومی استان در گذشته به صورت مطلوبی مورد بهسازی کامل قرار نگرفته بودند لذا ما طبق آخرین مصوبه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان قرار است که طی سه سال آینده ۹۰ کتابخانه عمومی استان را مورد بهسازی کامل و اساسی قرار دهیم.

رستمی کمبود تجهیزات سرمایشی در کتابخانه‌های عمومی استان را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی نهاد متبوعش در گذشته دانست و اظهار داشت: در سایه اعتباراتی که امسال از نهاد کتابخانه عمومی کشور دریافت کردیم ضمن اضافه کردن ۵۰ دستگاه کولر به کتابخانه‌های فاقد کولر، تقریباً مشکلات سرمایشی تمامی کتابخانه‌های عمومی استان را حل کنیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: البته در زمستان سال گذشته نیز با اضافه کردن ۱۷۹ وسیله گرمایشی به کتابخانه‌های عمومی استان در واقع مشکلات گرمایشی کتابخانه‌های عمومی استان را هم بطور کامل برطرف کردیم.

وی در پایان عنوان کرد: حضور در فضای مجازی به عنوان یکی از راهبردهای مهمی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قرار است از دو طریق نصب نرم‌افزار سامان و همچنین توسعه کتابخانه‌ دیجیتالی استان به طور جدی دنبال کند.