مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان:

خوزستان؛ مبدا ورودی بیشترین بار اسباب‌بازی به داخل کشور است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با بیان اینکه مجوز ورود اسباب‌بازی به کشور توسط کانون پرورش فکری صادر می‌شود اظهار کرد: کل اسباب‌بازی کشور از سه مبدا ورودی خوزستان، هرمزگان و بوشهر وارد کشور می‌شود و بیشترین بار اسباب‌بازی‌ نیز از طریق خوزستان وارد کشور می‌شود.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در نشست خبری مدیران حوزه فرهنگی و آموزشی خوزستان که شامگاه چهارشنبه هفتم شهریور‌ماه ۹۷ در حاشیه آخرین روز نمایشگاه هفته دولت در اهواز برگزار شد وحید کیانی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران در دهم دی ماه سال ۱۳۴۴ با الگوگیری از کلاسها و مدارس فرهنگی هنری کشور آلمان و فرانسه تاسیس شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با بیان اینکه در سال ۱۳۴۶ اولین مرکز کانون پرورش فکری در استان رسما شروع به کار کرده است اظهار کرد: کانون پرورش فکری کاملا به صورت مجزا از تمام ادارات فعال در حوزه فرهنگ، هنر و آموزش فعالیت می‌کند.

وی یادآور شد: کانون پرورش فکری ابتدا با تاسیس مراکز عرضه کتاب یا کتابخانه کار خود را آغاز کرده است بطوریکه امروزه مراکز کانونهای پرورش فکری را در سطح استان و کشور با نام کتابخانه کانون‌های پرورش فکری می‌شناسند.

کیانی ضمن بیان این مطلب که مجموع فعالیتهای کانون برای یک دوره سنی ۱۰ ساله‌ است اظهار داشت: تولید تئاتر و نمایش و همچنین عروسک سازی از جمله دیگر فعالیتهایی است که در کانون برای کودکان هفت تا ۱۷ در نظر گرفته شده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان اضافه کرد: البته کانون در حوزه‌های دیگری چون کتابخانه‌های سیار هم بیش از ۵۰ است که دارای فعالیت است. کتابخانه‌های سیار شامل خودروهایی که علاوه بر کتاب دارای تجهیزات کاملی در زمینه‌های سرگرمی، خلاقیت و پرورش فکر است. این خودرو‌ها در گذشته به روستاهای دوردست و مناطق عشایری می‌رفتند که این مسئله هنوز هم ادامه دارد.

وی با بیان اینکه مجوز ورود اسباب‌بازی به کشور توسط کانون پرورش فکری صادر می‌شود اظهار کرد: کل اسباب‌بازی کشور از سه مبدا ورودی خوزستان، هرمزگان و بوشهر وارد کشور می‌شود و بیشترین بار نیز از طریق خوزستان وارد کشور می‌شود.

کیانی کانونهای زبان ایران را نیز یکی دیگر از ظرفیتهای جدی کانون پرورش فکری دانست و افزود: همه این کانونها متعلق به کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده و مدیریت آنها نیز با کانون است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان ضمن بیان اینکه خوزستان دارای ۶۳ مرکز کانون پرورش فکری است اظهار داشت: ما برنامه داریم که کانون های پرورش فکری را از وضعیت قبلی آنها خارج کنیم. زیرا این مراکز در گذشته فقط محیط‌های بسته‌ای بودند که مربیان و دانش‌آموزان مراجعه کننده از آنجا استفاده می‌کردند بنابراین سعی خواهیم کرد که با ایجاد یک رابطه نزدیک بین مردم و کانونها، در واقع فرصتهای نو و تازه‌ای را برای پرورش فکر و خلاقیت در استان مهیا کنیم.

وی نحوه توزیع کانونهای پرورش فکری را در خوزستان ناعادلانه خواند و توضیح داد: برخی شهرهای استان به علت کنشگری بالایی که مسئولین آنجا داشته‌ است توانسته‌اند مراکز بیشتری را به خود اختصاص بدهند و این در حالی است که برخی دیگر یک مرکز و یا اصلا هیچ مرکزی ندارند. بطور مثال اندیمشک پنج مرکز، اهواز هفت مرکز، آبادان و خرمشهر هرکدام چهار مرکز، امیدیه دو مرکز و شهرهایی چون مسجدسلیمان، ایذه، باغملک، رامهرمز تنها یک مرکز و شهری چون اندیکا هم که فاقد مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

کیانی گفت: از آنجایی که در سیاست‌گذاری‌های جدید کشور توسعه مراکز کانون پرورش فکری ممنوع شده است بنابراین امکان احیاء و احداث مراکز ثابت بدلیل عدم تخصیص بودجه مقدور نیست لذا براین اساس ما به جای مراکز ثابت اقدام به راه‌اندازی مراکز سیار می‌کنیم.

وی در پایان اضافه کرد: البته با تفاهمنامه‌ای که طی روزهای آینده بین اداره‌کل کتابخانه‌های خوزستان، کانون پرورش فکری استان و همچنین اداره‌کل امور روستایی استانداری امضا می‌شود بخشی از مشکلات کانون در این زمینه‌ها تا حدی مرتفع می‌شود.