مدیرعامل آب و فاضلاب اهواز:

۵۵ درصد فاضلاب ورودی به کارون مهار می‌شود

مدیرعامل آب و فاضلاب اهواز با بیان اینکه روزانه ۱۷۶ هزار متر‌مکعب فاضلاب از ۲۴ نقطه وارد رودخانه کارون می‌شود اظهار کرد: با برنامه‌هایی که در دست اقدام است به زودی ۵۵ درصد از این حجم فاضلاب یعنی چیزی معادل۹۶ هزار متر‌مکعب مهار و از ورود آن به رودخانه کارون جلوگیری می‌شود.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در نشست خبری مدیران حوزه آبفای خوزستان که شامگاه سه‌شنبه ششم شهریور‌ماه ۹۷ در حاشیه سومین روز نمایشگاه هفته دولت در اهواز برگزار شد فردوس کریمی حوزه فعالیت شرکت آب و فاضلاب اهواز را شامل هشت شهر استان خوزستان دانست و افزود: این شهرها شامل اهواز، ویس، ملاثانی، شیبان، شهر‌های جدید رامین و شیرین شهر، حمیدیه و کارون است.

مدیرعامل آب و فاضلاب اهواز ادامه داد: آب این شهرها از طریق سه منبع کارون، طرح آبرسانی غدیر و آب حیات شوشتر تامین می شود.

وی عنوان کرد: ۶۰ درصد آب مصرفی اهواز از طرح آبرسانی غدیر که از منبع کرخه سرچشمه می‌گیرد برداشت و ۳۰ درصد از کارون و ۱۰ درصد باقیمانده هم از آب حیات شوشتر تامین می شود.

کریمی بیان کرد: میزان آبی که توسط شرکت آبفای اهواز برداشت می‌شود از طریق تصفیه‌خانه‌‌های کیان آباد، ملی راه، گلستان، علی بن مهزیار و همچنین تصفیه‌خانه‌های شهرهای کارون، شیبان، ویس و ملاثانی و حمیدیه تصفیه و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب اهواز علت اصلی فرسودگی‌های موجود در شبکه آب اهواز را به دلیل قدمت بالای این شبکه دانست و گفت: این مسئله باعث می‌شود مناطقی از اهواز که در انتهای شبکه قرار دارند با یک افت فشار و هدر‌ رفت آب مواجه بشوند.

وی ادامه داد: لذا با رایزنی‌هایی که توسط استاندار خوزستان صورت گرفت ما برای رفع این مشکل ابتدا از طریق یک خط ۵۰۰ در حدود ۱۰ الی ۱۵ هزار متر مکعب آب از تصفیه‌خانه گروه ملی فولاد برداشت کرده و سپس به مناطق عین ‌دو، ملاشیه، پردیس و جنوب‌غرب گلستان تزریق کردیم.

کریمی منطقه شرق اهواز را به دلیل وسعت زیاد آن دارای مشکلات فراوانی از لحاظ تامین آب دانست و گفت: ما برای حل این مشکل متوسل به مخازن آبی شدیم که به صورت بلا استفاده سالها در منطقه حصیرآباد رها شده بودند و لذا با همکاری سازمان آب و برق خوزستان ضمن احداث یک ایستگاه پمپاژ آب در کنار تصفیه‌خانه شماره یک ملی‌راه، ما اقدام به کشیدن یک خط به طول ۷/۴ کیلومتر و قطر ۷۵۰ میلیمتر به سمت مخازن مذکور کردیم تا بوسیله آن آب را از منطقه ملی‌راه به ارتفاعات حصیر آباد منتقل کنیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب اهواز اظهار داشت: ما برای اصلاح و ساماندهی آب شهرستان کارون و مناطقی چون مهدیس و شرق اهواز نیز سال گذشته توانستیم مجوز استفاده از اسکله آبگیر صنایع فولاد را اخذ کنیم. سپس علاوه بر نصب تاسیسات لازم یک خط ۷۰۰ میلیمتری به طول ۱/۷ کیلومتر را هم از اسکله آبگیر صنایع فولاد به سمت تصفیه‌خانه شهر کارون احداث کردیم که خوشبختانه هفته گذشته نیز به صورت رسمی مورد بهره‌برداری واقع شد.

وی عنوان کرد: علیرغم سال گذشته که تنها ۱۵۵ هزار متر‌مکعب آب در شبانه روز از طرح غدیر برای اهواز برداشت می‌شد امسال این رقم به ۴۰۰ هزار متر‌مکعب رسیده است و این اقدام در واقع کمک بسیار بزرگی به افزایش کیفیت آب شهری اهواز است.

کریمی اضافه کرد: البته برای پایداری این وضعیت ما درصددیم که خط دوم انتقال آب غدیر از ام الدبس به اهواز را نیز احداث کنیم.

مدیرعامل آبفای اهواز گفت: سال گذشته در راستای توسعه زیرساختهای فاضلاب شهری اهواز در حدود ۷۸ پروژه با تامین اعتباری از محلهای ملی و جاری و اعتبارات نفت شروع شد که خوشبختانه برخی از این پروژه‌ها اکنون به اتمام رسیده و قسمت خیلی زیادی از مابقی آنها هم پیشرفت فیزیکی بسیار بالایی دارند.

وی عنوان داشت: از آنجایی که عمده‌ترین وظیفه آبفای اهواز ساخت تصفیه خانه‌های فاضلاب است لذا ما از سال گذشته پروژه تصفیه‌خانه‌ شرق اهواز را مجددا عملیاتی کردیم و حدود ۲۵ میلیارد تومان تجهیزات برق و مکانیک برای آن نصب کردیم که این مسئله در نوع خود بی سابقه است.

کریمی ادامه داد: این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های تصفیه فاضلاب خاورمیانه‌ است که توانایی تصفیه ۱۱۲ مترمکعب فاضلاب را دارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب اهواز با بیان اینکه اهواز پس از قاهره دارای پیچیده‌ترین شرایط فاضلاب است اظهار کرد: اهواز دارای ۱۶۷ ایستگاه پمپاژ است که با کار مطالعاتی که صورت گرفته بزودی این تعداد به ۳۳ ایستگاه تقلیل پیدا خواهد کرد. مناقصه ساخت این ۳۳ ایستگاه برگزار شد و پیمانکار مشخص و بزودی عملیات اجرایی این ایستگاهها شروع می‌شود.

وی اضافه کرد: البته بزودی نیز کارساخت تصفیه‌خانه ۹۰ هزار متر‌مکعبی فاضلاب غرب اهواز هم شروع خواهد شد.

کریمی در پایان با بیان اینکه روزانه ۱۷۶ هزار متر‌مکعب فاضلاب از ۲۴ نقطه وارد رودخانه کارون می‌شود اظهار کرد: با برنامه‌هایی که در دست اقدام است به زودی ۵۵ درصد از این حجم فاضلاب یعنی ۹۶ هزار متر‌مکعب مهار و از ورود آن به رودخانه کارون جلوگیری می‌شود.