روایت متفاوت رئیس بیمارستان ولیعصر(عج) خرمشهر از حضور اتباع عراقی

گزارش عباس مدحجی

صراحتا بگویم که خیلی از عراقی هایی که برای درمان مراجعه میکنند متمکن نیستند یا حداقل ادعا میکنند که نیستند. تعدادی از آنها هم توسط واسطه ها تلکه شده و گول میخورند. واسطه ها مبالغ را ازشان گرفته و آنها را در بیمارستان بستری میکنند اما زمان ترخیص غیبشان میزند. تاکنون چند مورد مشابه به بیمارستان مراجعه کرده اند. تعدادی هم بستری و درمان میشوند ولی بعد اعلام میکنند که پولی ندارند و این هزینه ها به درمان خرمشهر تحمیل میشود. هم اکنون یک مورد بیمار بستری داریم که حدود ۱۰روز قبل باید مرخص میشد ولی چون هزینه درمان را نداشته هنوز مرخص نشده و تا این لحظه هزینه اش قریب به بیست میلیون تومان شده است. ما درحال رای زنی با سفارت عراق برای تعامل با بیمه های شهروندان عراقی هستیم تا چنین مشکلاتی حل شوند. البته توریسم درمانی برای تحول اقتصاد منطقه لازم است و برای همین منظور اورژانس سابق بیمارستان را باکمک پیانکار به بیمارستان توریستی تبدیل خواهیم کرد البته با تعرفه های توریستی و نه دولتی.

دکتر وحید فقهی ریاست بیمارستان ولیعصر(عج) خرمشهر و معاونت درمان شبکه بهداشت ضمن اظهارات فوق به همراه دکتر فرشید بهشتی ریاست شبکه بهداشت درمان خرمشهر ،روز دوشنبه میزبان خبرنگاران خرمشهر بودند و در این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

فقهی با  بیان مطالب فوق با یک فلشبک به گذشته اش در خرمشهر گفت: از سال ۸۵ وارد درمان خرمشهر شدم و در تمام روستاها حضور داشتم و در اغلب مناطقش هم کار کردم. بعد از اخذ تخصص قلب که به خرمشهر برگشتم شاهد تحولی در درمان خرمشهر بودم. در قدیم از کمترین مکانات اولیه درمانی محروم بودیم اما الان شرایط بهتر شده است. طرح توسعه بیمارستان خرمشهر و پروژه مرکز تخصصی قلب جنوب غرب کشور از نمونه های این تحول هستند. این مرکز تخصصی با بخشهای ای سی یو، اتاق عمل قلب باز و بخش سیتی انژیو گرافی قلب میتواند مرکز ارجاعی بزرگی در این منطقه شود.

نظارت بر مراکز زیبایی بیشتر میشود

فقهی گفت نظارت بر مراکز آرایشی و زیبایی افزایش یافته است. تعدادی از مراکزی که خدمات غیرقانونی ارائه میدادند شناسایی و تحویل مراجع قضایی شدند. فقهی ضمن اشاره به ممنوعیت میکرونیدلینگ و لیزر درمانی در مراکز عادی یا فاقد مجوز، از مردم خواست درصورت مشاهده اینگونه خدمات فورا به شبکه بهداشت اطلاع رسانی کنند تا ناظران به وضعیت مرکز مذکور رسیدگی کنند. فقهی همچنین به فعالیت واحد نظارت دارو و مواد غذایی اشاره کرد و از پلمپ یک داروخانه بعلت نداشتن مسول فنی خبر داد

ضعف سیستم نوبت دهی کلینیک تخصصی

فقهی درباره سیستم نوبت دهی و پذیرش بیمار در کلینیک شهید عسکری فرد گفت: بار مراجعه کنندگان به کلینیک زیاد است. این فرهنگ سازی باید انجام شود که مریض اورژانسی با بیمار کلینیکی و پاراکلینیکی متفاوت است. مردم باید لیست انتظار در سیستم نوبت دهی را بپذیرند. ما در تعداد متخصصان و حتی خطوط تلفن هم محدودیت داریم و برای جبران آن حتی به برخی بیماران نوبت حضوری داده میشود. طبق آمار، در کلینیک تخصصی ۱۲ هزار و ۸۰۰‌‌ نفر ویزیت پزشک متخصص شدند و در تلاشیم فوق تخصصهای شهرهای مجاور را به کمک بگیریم و در بیمارستان جذب کنیم. ما تنها بیمارستان تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی ابادان بودیم که دوتریاژ همزمان فعال داشت. کمبود برخی تخصص ها هم طبیعی ست . مثلا متخصص چشم در کل کشور کم است. برای همین جذب آنها در مناطق مرزی کمی سخت است.

طرح تحول سلامت در خرمشهر

بهشتی رئیس شبکه بهداشت خرمشهر در اشاره به تحولات بهداشتی درمانی صورت گرفته در خرمشهر به موارد زیر اشاره کرد: مجموعه اورژانس با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز. کلینیک تخصصی شهید عسکری با اعتبار ۳ میلیارد تومان وظرفیت ۴۰ اتاق. بخشهای ال دی ار ، موتورخانه ، لاندری ، امحای زباله ، رادیولوژی دیجیتال‌ ، نوار مغز ، ۶ پایگاه بهداشتی در شهر، پایگاه جاده ای در جزیره مینو ، یک پایگاه جاده ای بین خرمشهر واهواز ، ۱۳مرکز خدمت بهداشتی درمانی ، ۲۲خانه بهداشت ، تعمیرات اساسی خانه های بهداشت ، ثبت اطلاعات ۱۴هزار نفر در سامانه سلامت ایرانیان ، طرح وارنیش فلوراید و دندان پزشکی رایگان برای ۱۵ هزار نفر از دانش آموزان، احداث پایگاه فوریتهای پزشکی شهرک صنعتی ، کسب رتبه اول کاهش سزارین بین بیمارستانهای منطقه ، تهیه داروهای گران قیمت بیماران تالاسمی باکمک منطقه ازاد و تمرکز بر داروهای داخلی و تعمیر و ساخت کلیه ی بخشهای بیمارستان.

طرح تحول بیمارستان خرمشهر

فقهی در بخشی دیگر از اظهاراتش درباب تحول بیمارستان تحت مدیریتش به فعالیت های زیر اشاره کرد: بخش ال دی ار استاندارد‌، بخش جراحی زنان، بخش رادیولوژی دیجیتال ، ازمایشگاه مخصوص اورژانس، اتاق احیا برای اطفال ، بخش سوختگی ، بخش استراحتگاه پرسنل ، اتاق پزشکان اورژانس ، بخش تزریقات وریدی ، بخش تزریقات عضلانی ، سالنهای حاد و تحت حاد با ۳۰ تخت ، دواتاق ایزوله کاملا استاندارد ‌، بخش اورژانس مامایی با حضور۲۴ساعته ، تغییرات لابی بیمارستان ، استارت ساخت icu ، بهسازی اتاق عمل ، بهسازی تمام اتاق ها ، سیستم هواساز و تهویه بالغ بریک میلیارد، و گسترش بخش ccu بیمارستان.

بخش شیمی درمانی همچنان تعطیل

فقهی با اشاره به تعطیلی درمانگاه شیمی درمانی از موسسه خیریه امدادگران عاشورا برای ساخت و تجهیز این بخش قدردانی کرد. وی گفت: اگر اتفاقی دراین بخش بیفتد تمام مسولیتها به عهده بیمارستان است . این درمانگاه موافقت اصولی نداشت و بعد اخذ کرد. اکنون مجوزها گرفته شده و تغییرات در ساختمان آن داده خواهد شد تا هرچه سریعتر بعد از حل مشکل برق افتتاح شود.