مدیرکل منایع طبیعی خوزستان:

علت ۳۰ مورد از آتش‌سوزیهای امسال جنگلها و مراتع خوزستان انسانی است

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با بیان اینکه در سالجاری تاکنون ۶۴ فقره آتش‌سوزی در مراتع و جنگلهای استان خوزستان به وقوع پیوسته است اظهار کرد: علت اصلی این آتش‌سوزی‌ها که در حدود ۳۳۲ هکتار از مراتع و جنگلهای استان را به نابودی کشیده است ۳۰ مورد تحت‌تاثیر عوامل انسانی، ۳۰ مورد دیگر نامعلوم و چهار فقره باقی مانده هم طبیعی گزارش شده است.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در نشست خبری مدیران حوزه کشاورزی استان خوزستان که شامگاه دوشنبه پنجم شهریور‌ماه ۹۷ در حاشیه دومین روز نمایشگاه هفته دولت در اهواز برگزار شد احمد مطیعی اظهار کرد: امروزه در استان خوزستان بحث مشکلاتی چون ریزگردها، محیط زیست و تخریب جنگل‌ها و مراتع به مشکلات قابل لمس تبدیل شده‌اند بطوریکه می‌توان اذعان داشت این مشکلات یک استان را به خود درگیر کرده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان ضمن اشاره به وقوع یکسری تغییرات اقلیمی گسترده‌ در سطح جهان وکشور گفت: این تغییرات اقلیمی که با کاهش بارندگی و افزایش دما توأمان است باعث تاثیرات فراوانی بر مراحل رشد گیاهان و جانداران مختلف شده است.

وی بیان داشت: از آنجایی که طی چند سال اخیر افزایش تغییرات اقلیمی در استان خوزستان باعث بروز معضلات فراوانی از جمله در بحث ریزگردها شده است لذا دولت یازدهم و دوازدهم از سال ۱۳۹۵ در این خصوص به جد وارد قضیه شد و در این مدت دوساله هم توانست به موفقیتهایی نیز دست پیدا کند.

مطیعی در مورد عملکرد دو ساله اخیر دولت در بحث مقابله با مشکلات زیست محیطی استان خوزستان گفت: در کانونهای اصلی تولید گردوخاک استان طی دوسال گذشته دولت علاوه بر نهالکاری و درختکاری توانسته در حدود ۱۵ هزار هکتار عملیات مالچ پاشی نیز انجام دهد.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان در مورد منشاء ریزگردها اظهار داشت: برطبق مطالعات سازمان زمین شناسی در سال ۹۴ منشاء ۸۵ درصد ریزگردهای استان خارجی و ۱۰ درصد داخلی و تنها پنج درصد از آنها منشاء مشترک داخلی و خارجی دارند.

وی با بیان اینکه درصد منشاء داخلی پیدایش ریزگردهای خوزستان سال به سال در حال افزایش است اظهار کرد: سوء مصرف آب و تخریب عرصه‌های طبیعی از جمله عواملی است که موجب گسترش پدیده ریزگردها در سطح کشور و استان می‌شود.

مطیعی یادآوری کرد: علیرغم اقدامات بسیار خوبی که طی سالهای اخیر در مورد مهار ریزگردها انجام شده است باید اعتراف کرد که حجم کارهای انجام شده خیلی کمتر از کارهای انجام نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: در ۱۳۶ فقره آتش‌سوزی که تا مردادماه سال گذشته در مراتع و جنگلهای استان خوزستان به وقوع پیوسته در حدود دو هزار و ۶۶۷ هکتار از جنگلها و مراتع استان طعمه حریق شدند.

وی با بیان اینکه در سالجاری تاکنون ۶۴ ففره آتش‌سوزی در مراتع و جنگلهای استان خوزستان به وقوع پیوسته است اظهار کرد: علت اصلی این آتش‌سوزی‌ها که در حدود ۳۳۲ هکتار از مراتع و جنگلهای استان خوزستان را نابود کرده‌اند ۳۰ مورد عوامل انسانی، ۳۰ مورد دیگر نامعلوم و چهار فقره باقی مانده هم طبیعی گزارش شده است.

مطیعی در پایان ضمن اشاره به کاهش تعداد آتش‌سوزیها در جنگلها و مراتع خوزستان در سالجاری گفت: علت اصلی این کاهش را می‌توان در اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته توسط دستگاههای ذی‌ربط و همچنین در مشارکتهای محلی و آموزشهای سازمانهای مردم نهاد دانست.