معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان خبر داد:

افتتاح ۵۴ پروژه کشاورزی با اشتغالزایی بیش از ۲۷۰۰ نفر در استان خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان در پایان عنوان کرد: امسال در هفته دولت ۵۴ پروژه در زمینه‌های آب و خاک، باغبانی، دام و طیور، صنایع تبدیلی و تعاونی روستایی با اعتباری بالغ بر ۳۷۱ هزار و ۲۳۳ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای دو هزار و ۷۴۱ نفر در استان خوزستان افتتاح می‌شود.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در نشست خبری مدیران حوزه کشاورزی استان خوزستان که شامگاه دوشنبه پنجم شهریور‌ماه ۹۷ در حاشیه دومین روز نمایشگاه هفته دولت در اهواز برگزار شد محمد قاسمی‌نژاد گفت: بخش کشاورزی به عنوان تامین‌کننده غذای انسان دارای وظیفه سنگینی است و هر کشوری که بتواند این وظیفه را با توجه به امکاناتی که دارد به نحو صحیحی انجام دهد مطمئنا ضریب امنیتی خود را هرچه بیشتر بالا برده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان
بخش کشاورزی استان دارای جایگاه برتری در سطح کشور دانست و عنوان کرد: بخش کشاورزی خوزستان با تولید ۱۶ میلیون تن محصولات کشاورزی تقریبا بالغ بر ۱۳/۳ درصد کل تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی در مورد ویژگی‌های برتر بخش کشاورزی استان خوزستان در سطح کشور گفت: داشتن مقام اول تولید محصولات زراعی کشور، رتبه نخست خرید گندم طی شش سال گذشته متوالی در کشور، تولید ۴۱ درصد شکر کشور، داشتن ۵۰ درصد میزان صادرات خرمای کشور، رتبه دوم تولید سبزی و صیفی کشور و همچنین برای چندمین سال پیاپی کسب رتبه دوم تولید دانه‌های روغنی کشور از جمله ویژگیهای برتر بخش کشاورزی استان در سطح کشور است.‌

قاسمی‌نژاد ضمن اشاره به لزوم بحث تولید پایدار یا کشاورزی حفاظتی بیان داشت: استان خوزستان در حال حاضر به تدریج در حال گذار از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی حفاظتی و پایدار است یعنی سطح کشاورزی حفاظتی و پایدار استان خوزستان پس از شروع کار با ۴۱ هزار هکتار اکنون به سطحی بالغ بر ۴۸۰ هزار هکتار رسیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اضافه کرد: البته توسعه گلخانه‌ها و انتقال برخی محصولات پرنیاز آبی استان از سطح باز به فضای گلخانه‌ای هم یکی دیگر از سیاست‌های مجموعه وزارت کشاورزی و بالطبع سازمان جهاد کشاورزی خوزستان است.

وی آبیاری میکرو و تحت فشار را از موارد مدنظر مجموعه سازمان جهاد کشاورزی خوزستان دانست و توضیح داد: از آنجایی که ارتقا راندمان آبیاری به عنوان یکی از مواردی است که به شدت مدنظر مسئولین جهاد کشاورزی است لذا ما طی پنج سال گذشته در حدود شش درصد مسئله بحث آبیاری تحت فشار را در استان افزایش داده‌ایم.

قاسمی‌نژاد ضمن اشاره به بحث اصلاح الگوی کاشت گفت: بحث اصلاح الگوی کشت در حال حاضر به خوبی در استان آغاز شده است و محصولاتی مثل چغندر قند که چیزی در حدود یک الی ۱/۵ دهه بدلایل غیر کارشناسی تعطیل شده بود مجددا از سال ۱۳۹۲ با تولیدی در حدود ۱۱۵ هزار تن در استان شروع و امسال هم به میزان ۹۰۰ هزار تن ارتقا پیدا کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد: میزان سطح زیرکشت دانه‌های روغنی در استان خوزستان از ابتدای دولت یازدهم تاکنون از سطح پنج هزار تن به ۳۳ هزار تن رسیده است.

وی با بیان اینکه کل تولید دانه کلزای هیبرید کشور در مجموعه کشت و صنعت شهید رجایی استان خوزستان کشت می‌شود اظهار کرد: براساس قراردادی که سال گذشته بین کشت و صنعت شهید رجایی استان خوزستان و شرکت MPZ آلمان منعقد شد قرار است که کلیه بذور هیبرید مورد نیاز مناطق سردسیر و گرمسیری کشور در کشت و صنعت شهید رجایی استان تولید شود.

قاسمی‌نژاد گفت: علیرغم اینکه گندم استان خوزستان دارای برترین کیفیت در سطح کشور است ولی ما از امسال در حدود ۳۵ درصد بذر گندم مورد نیاز کشاورزان را به صورت غنی شده در اختیار کشاورزان استان قرار می‌دهیم و عنصر روی را که از جمله عناصر مورد نیاز بدن انسان است در این غنی‌سازی به کار میبریم.‌

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان در پایان عنوان کرد: امسال در هفته دولت ۵۴ پروژه در زمینه‌های آب و خاک، باغبانی، دام و طیور، صنایع تبدیلی و تعاونی روستایی با اعتباری بالغ بر ۳۷۱ هزار و ۲۳۳ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای دو هزار و ۷۴۱ نفر در استان خوزستان افتتاح می‌شود.