در نشست فرمانداری بندرماهشهر:

اصلی‌ترین دغدغه‌های بزرگان عشایر بندرماهشهر‌

خورنا|باقر گل فر:بزرگان عشایر بندرماهشهر در جلسه‌ای که به مناسبت هفته دولت در فرمانداری با حضور مسئولین این شهرستان برگزار شد اعتراض خود را نسبت به عدم رسیدگی مسئولین به ناامنی، عدم کنترل بازار و بیکاری جوانان بیان کردند.

یکی از بزرگان عشایر در این مراسم اظهار داشت: تیراندازی در مراسمات یکی از معضلاتی بوده که امنیت را از ما سلب کرده است و بیکاری جوانان از دیگر مشکلات شهر بوده که با وجود منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی توقع می‌رفت بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: سرقت‌های گاه و بیگاه باعث از بین رفتن امنیت اجتماعی بوده است، عدم کنترل بازار نیز باعث قیمت‌گذاری سرخود فروشندگان شده که نیاز است مسئولین به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشند.

یکی دیگر از عشایر با تایید عدم نظارت بر بازار بندرماهشهر اظهار داشت: در شرایط فعلی که اوضاع اقتصادی نابسامان بوده نیاز است کنترلی بر بازار صورت بگیرد. در حال حاضر هیچ کمیته‌ای برای نظارت بر قیمت‌های بازار فعال نبوده و درخواست ما از فرماندار بررسی این موضوع بوده است.

یکی از بزرگان طوایف بندرماهشهر با گله‌مندی از عملکرد نماینده مردم در مجلس اظهار داشت: بارها ما نامه‌ای مبنی بر تصفیه فاضلاب شهر چمران برای مصارف کشاورزی داشتیم که نماینده محترم نسبت به این امر بی‌تفاوت بوده و این امر از دسترس آبفا خارج بوده و پتروشیمی‌های منطقه ویژه باید این کار را انجام دهند.

یکی از شیوخ بندرماهشهر در ادامه بیان کرد: آمار بیکاری جوانان عرب در شهرستان بندرماهشهر بسیار بالا بوده و با توجه به صنعتی بودن این شهر نیاز است در این مسئله تدبیری صورت گیرد؛ بیکاری عامل اصلی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی بوده و می‌توان عامل اصلی ناامنی در شهرستان می‌توان به بیکاری اشاره کرد.

وی افزود: نبود مکان‌های تفریحی در بندرماهشهر جوانان را به سوی شادی‌های کذب سوق داده و باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی شده است؛ مهاجرت روستائیان به دلیل کمبود آب باعث افزایش جمعیت شهر شده که این مشکلات شهرستان را چندین برابر کرده است.

این بزرگ طایفه ادامه داد: آمار خودکشی در شهرستان بندرماهشهر سر به فلک کشیده و روز به روز در حال افزایش است عوامل زیادی برای امر بوده که اصلی‌ترین دلیل آن ناامیدی بوده است، مسئولین دولتی و اجرایی و بزرگان طوایف وظیفه خود را در این مسئله به خوبی انجام نداده است.

محسن بیرانوند در پایان اظهار داشت: جامع‌ترین و بهترین پاسخ باید برای شیوخ و بزرگان عشایر باشد که بالاتر از مسئولان استان بوده‌اند؛ فضای عمومی جامعه را بزرگان و معتمدین شکل می‌دهند و نظرات شما بسیار با ارزش و مهم بوده است.

وی افزود: بیکاری یکی از معضلات و مشکلات مهم کشور بوده که آمار بسیار بالایی در سطح کشور دارد؛ آمار بیکاری در بندرماهشهر ۱۱ درصد  بوده که نسبت به آمار دیگر شهرستان‌های کمترین نرخ بیکاری را دارد البته نرخ بیکاری شهرستان بندرماهشهر نسبت به میانگین کشور کمتر بوده اما وقتی بزرگان این مسئله را مطرح می‌کنند بدین معنا است که این مشکل بسیار جدی است.

فرماندار بندرماهشهر با اشاره به وظایف دولت بیان کرد: دولت باید یا ایجاد زیر ساخت‌های اقتصادی درهر منطقه بستر را برای جذب سرمایه گذار و در ادامه ایجاد شغل‌های پایدار فراهم کند. گام‌ها و قدم‌های خوبی برای اشتغال برداشته شده که نیاز است با ورود شرکت‌های خصوصی و مستقر شدن آنها در شهرستان اشتغال ایجاد شود.

وی گفت: تسهیلات بدون بهره و یا با بهره کم در اختیار روستائیان قرار گرفته اما متاسفانه استقبال چندانی از آن صورت نگرفته است. اگر نخبگان جامعه به کمک ما نیایند قطعا معضلات و مشکلات حل نخواهد شد. شهرک صنعتی بندرماهشهر دومین شهرک صنعتی بزرگ استان بوده که بیش از نصف آن خالی است.

بیرانوند ادامه داد: در شورای راهبردی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تصویب شد که پروژه‌ها از ۶ به ۲۵ افزایش بیابد که عمدتا این پروژه‌ها در حوزه شیلات، ورزش، راه و شهرسازی و … بوده است؛ اداره کل بنادر نیز در مسائل عمرانی شهرستان مساعدت خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط بد اقتصادی گله‌مندی دوستان در حوزه نظارت بر بازار به حق بوده و نیاز  است که نظارت بیشتری بر بازار صورت گرفته تا از گران فروشی سرخود جلوگیری شود./ایرنا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *