معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان:

استان خوزستان دارای کمترین میزان تلفات طیور گوشتی در سطح کشور است

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان پیگیری‌ها و رعایت الگوهای واکسیناسیونی را عامل اصلی کاهش تلفات در مرغداریهای استان خوزستان دانست و تصریح کرد: در پنج ماهه نخست امسال درصد تلفات مرغداریهای گوشتی استان به سه درصد رسیده است که این آمار از میانگین کشوری نیز پایین‌تر بوده است.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در نشست خبری مدیران حوزه کشاورزی استان خوزستان که شامگاه دوشنبه پنجم شهریور‌ماه ۹۷ در حاشیه دومین روز نمایشگاه هفته دولت در اهواز برگزار شد رضا اسدی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان خوزستان وجود ندارد اظهار کرد: خوزستان از جمله معدود استانهایی در کشور است که از سال ۹۵ تاکنون از لحاظ بیماری بسیار خطرناک آنفولانزای فوق حاد پرندگان پاک است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان ضمن اشاره به بیماری تب برفکی دامها گفت: این بیماری که جز اقتصادی‌ترین بیمارهای دنیا به حساب می‌آید کانونهای آن در سطح استان با انجام یکسری واکسیناسیون‌های موثر به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی پیگیری‌ها و رعایت الگوهای واکسیناسیونی را عامل اصلی کاهش تلفات در مرغداریهای استان خوزستان دانست و تصریح کرد: در پنج ماهه نخست امسال درصد تلفات مرغداریهای گوشتی استان به سه درصد رسیده است که این آمار از میانگین کشوری نیز پایین‌تر بوده است.

اسدی افزود: البته این آمار درحالی بدست آمده است که در سال ۹۱ میزان تلفات در مرغداریهای استان تا ۲۱ درصد نیز رسیده بود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان عنوان کرد: در سال ۱۳۹۶ علاوه بر اینکه سه میلیون و ۶۰۰ هزار نوبت سر واکسیناسیون در دامهای سبک استان انجام شده است در حدود ۴۸۰ هزار نوبت سر واکسیناسیون نیز در دامهای سنگین استان هم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه خوزستان در زمینه کنترل بیماری زئونوز از استانهای موفق کشور به حساب می‌آید اظهار کرد: کانونهای سلی و تب مالت دامی استان خوزستان نسبت به میانگین کشوری پائین‌تر است.

اسدی ضمن بیان این مطلب که جهت کنترل و پیشگیری تب کریمه کنگو کارهای بسیار خوبی در استان انجام شده است توضیح داد: اداره کل دامپزشکی استان در بحث مبارزه با تب کریمه کنگو ضمن برگزاری دوره‌های آموزشی و سم‌پاشی از دامها و اماکن دامی موفق شده است که به برنامه‌های از پیش تعیین شده خود در این زمینه دست پیدا کند؛ بیش از یک میلیون مترمربع اماکن دامی در استان خوزستان سم‌پاشی شده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان ضمن اشاره به عید قربان گفت: در عید قربان ۱۰۸ اکیپ ثابت و سیار از ساعت ۷ صبح الی ۱۴ بعداز‌ظهر به شکل کامل با بکارگیری ۱۴۱ ناظر بهداشتی و ۲۶ ناظر شرعی کار بازرسی از دامهای قربانی شده در سطح استان را انجام دادند.

وی در پایان از انجام پیگیریهای مستمر جهت احداث کشتارگاههای صنعتی در سطح استان خبر داد و عنوان کرد: هم‌اکنون برای احداث کشتارگاههای صنعتی در شهرستانهایی چون خرمشهر، بهبهان، باغملک و باوی اقدامات خیلی خوبی در حال انجام است و امیدواریم که در آینده نزدیک بتوانیم با بهره‌برداری از این کشتارگاهها موجبات ارتقای هرچه بیشتر شاخصه‌های بهداشتی استان خوزستان را فراهم کنیم.