سامری، عضو شورای شهر خرمشهر:

چون دولت را قبول ندارم ، هفته ی دولت را هم تبریک نمیگویم

عباس مدحجی: شورای شهر خرمشهر امروز در نشستی خبری با هدف تجلیل از اصحاب رسانه برای روز خبرنگار درباره ی برخی مواضع و عملکردهایش شفاف سازی کرد. در این نشست که بیش از سه ساعت در ساختمان شورا بطول انجامید سه عضو حاضر شورا به سوالات نمایندگان افکار عمومی پاسخ داده و نظرات خود را درباره موضوعات تصریح کردند.

 

رئیس شورای شهر خرمشهر درباره ی پروژه مسکن مهر۱۰۸۰ واحدی گفت: این پروژه قاعدتا به عهده ی سازمان عمران و شهرسازی است که اعلام کرده فعلا بودجه کافی برای تکمیل آن ندارد. پس از آنکه شهرداری هم نتوانست آن را تقبل کند، اکنون سازمان منطقه آزاد قرار است با ورورد به آن، دست به تمکیل پروژه بزند. پیمانکار آن هم مهدی عبدالوند است که هم اکنون هم درحال فعالیت روی پروژه است.

بچاری درباره تعویض پنج مدیر سازمان فضای سبز شهرداری طی ۸ماه گذشته گفت: تعویض مدیریت سازمان فضای سبز تحت اختیار و کنترل شهردار است و شورا در عزل و نصب ها دخالت ندارد. هرچند زرین پور رئیس فعلی سازمان فضای سبز از نیروهای باتجربه شهر و شهرداری است.

بچاری درباره حضور رسانه ها گفت که نشست خبری لازم نیست و شورا همیشه آمادگی پاسخگویی را دارد و حتما برای رسیدن به اهدافش به اهرمهای کمکی رسانه ای نیازمند است. مثل قضیه ی کارخانه ی الکلسازی شهرک صنعتی و یا معضل پساب ها در دیزل اباد که با ورود جدی دوتن از خبرنگاران حاضر ، ختم شد.

بچاری همچنین به موارد زیر اشاره کرد:
بعلت مزاحمت احتمالی شهربازی قدیم برای احداث پل سوم، فعلا برنامه ای برای ساخت شهربازی در آن نقطه نداریم.
بسیاری از املاک شهرداری بعلت بدهی  ۸۰میلیارد تومانی به تامین اجتماعی توقیف شده اند.
نیروهای حق الزحمه ای ۴۷ نفرند که باید جلسه ای برای تعیین تکلیف آنها گرفته شود. شورای شهر نمیتواند به تنهایی در وضعیت استخدامی آنها دخل و تصرف کند ولی در تلاش برای جذب آنهاست.
سرای محلات مصوب شده و منتظر تخصیص اعتبار هستیم.
روشنایی بلوار ساحلی با لامپ ال ای دی انجام شده است.
سرویس بهداشتی در مرکز بازار شهر  که با مجوز شورای جانشین قبلی به تجاری تبدیل شده بود پس گرفته شد و به بازاریان سپرده شد.

فاخر ربیعی عضو شورای شهر خرمشهر نیز در آماری قابل توجه به شاغلان و چارت قانونی شهرداری خرمشهر اشاره کرد. وی گفت طبق چارت سازمانی باید ۵۳۰ نفر در شهرداری شاغل باشند ولی اکنون شهرداری ۱۲۷۶ نفر در استخدام دارد که حقوق ماهیانه آنها بالغ بر ۳میلیارد تومان است. به همین دلیل هم استانداری با جذب نیروهای جدید و حق الزحمه ای مخالفت میکند. تبدیل وضعیت استخدامی این افراد تابع آیین نامه مالی ست.

این عضو کمیسیون عمران شورا همچنین به موارد زیر اشاره کرد:
در بحث پیاده روهای همسطح، سهل انگاری و کم کاری ناظرین شهرداری در صدور پایان کار برای پیاده روها علت این اتفاق است. برای تخریب آنها پرونده ها باید به کومیسیون ماده ی صد ارجاع شوند.
تاخیر در پروژه ساحل سازی براثر مشکلات فنی و قطر لوله و دیواره ها بوده، نه مشکلات مالی .
هیچکس بعنوان سخنگوی شورا انتخاب نشده و تنها رئیس شوراست که اجازه ی سخنگویی شورا را دارد.

سامری دیگر عضو حاضر شورا در ابتدای صحبتهایش گفت:از انجایی که دولت را قبول ندارم هفته ی دولت را هم تبریک نمیگویم. وی در ادامه افزود: متاسفانه شاهد دخالت مسولان در کار یکدیگر هستیم. امام جمعه در کار فرماندار دخالت میکند، فرماندار در کار شهردار دخالت میکند ، نماینده در کار شورا دخالت میکند و الی آخر… این ولنگاری در سیستم اداری خرمشهر موجود است. مسولان باید کلاسِ کاری را یاد بگیرند. زیر ساختهای اساسی خرمشهر هنوز انجام نشده و شهر وارث هشت سال جنگ و سالها خرابی و عدم توجه است. مسولان سالها با شعار ، هندوانه زیر بغل مردم گذاشتند.

این عضو کمیسیون حقوقی شورا درباره پروژه بازار امام علی (ع) گفت: زحمت کش ترین و فقیرترین قشر اداری خرمشهر، پرسنل شهرداری هستند. مشکل بازار امام علی (ع) و دیگر پروژه ها، عدم دقت ‌و درایت است. قرار داد این بازار که در زمان شهردار اسبق دوایی فر و با اجازه مستقیم او با یک دستنوشته صورت گرفته، مشکل حقوقی بچه گانه ای دارد. از سرمایه گذار توضیح خواسته ایم. به زعم من قرار داد در یک مهدکودک بسته شده بود. عزم جدی شورا برای حل این مشکل طی هفته های اینده موجود است. راه حلش این است که این بازار باید به سرمایه گذار واگذار شود و بازار دیگری برای ساماندهی دست فروشان با سازه ی سبک تر و ارزان تر تهیه شود. اولین بار حقوقی این بازار ، سد معبر عمومی شهر است.

سامری در ادامه اظهاراتش به موارد زیر اشاره کرد:
اگر این تعداد افراد حق الزحمه ای اخراج شوند ، شایسته است تمام اعضای شورا هم استعفا دهند.
تیم کارون اروند خرمشهر خیلی مهم است چون نام خرمشهر را در سطح ملی و لیگ های قوی یدک میکشد. تاکنون یک پاداش ۱۵میلیون تومانی و یک کمک ۱۰میلیون تومانی برای اسکان داوران از سوی شهرداری کمک شده که چک آن هم رسانه ای شد. دقت کنیم که تیم سیاه جامگان بوشهر کمک ۷ میلیاردی از شورای شهر بوشهر دریافت کرده است.
مشاوران شهردار اگر بار مالی داشته باشند باید روند جذب انها بررسی شود و شورا بران نظارت خواهد داشت. میتوان از شهردار طرح سوال کرد.
لایجه احداث پیست دوچرخه سواری خرمشهر بنظر من با رعایت عدالت دوچرهه سواری برای خانها و اقایان باید تصویب شود. چون در دیگر شهر ها دوچرخه سواری بانوان صورت میگیرد و این حق طبیعی همه شهروندان است.
تنها ابزار ما در شورا برای سروسامان دادن به شرایط رسانه ها هستند. در کشور ما اگر چیزی رسانه ای نشود، دیگران حساب نمیبرند.

جلسه ی اعضای شورا با خبرنگاران درنهایت با تجلیل از اصحاب رسانه به پایان رسید اما علت غیبت چهار عضو دیگر شورا اقایان علی و حاتم و بندری و میلاد پورحمزاوی و موسی مطوری جزیره بیان و مشخص نشد. شایسته بود جهت اهمیت به جایگاه رسانه و پاسخ به سوالات نمایندگان افکار عمومی ، شورا بصورت کامل حضور پیدا میکرد.

از سوی دیگر برخی نکات قابل توجه در جلسه هم حائز اهمیت بود. اینکه چرا ناظرین شهرداری که با سهل انگاری و کم کاری ، پایان کار پیاده روهای غیر همسطح را صادر کرده اند به افکار عموم یا کمیته های حقوقی و قضایی معرفی نمیشوند؟ یا اینکه عوامل بستن قرار داد مهدکودکی بازار امام علی (ع) که باعث هدر رفتن سرمایه بیت المال و تشنج وضعیت روانی بازار و سد معبر و ابراز نارضایتی مردم شده اند معرفی نشده و تحت پیگرد قرار نمیگیرند؟ خشت خشت بازار امام علی(ع) ‌روی نارضایتی و مخالفت شهروندان برای بستن پیاده رو ، بستن سپتیک و سد معبر عمومی و تبدیل کاربری عمومی به تجاری خصوصی بناشده است ، آیا وقت آن نیست که بدون لاپوشانی برای کسانی که به گفته ی عضو کمیسیون حقوقی شورا قرار دادی بچه گانه بسته اند ، روند قضایی پیش گرفته شود؟ فراموش نکنیم بازار امام رضا (ع) هم به بهانه ی استقرار دستفروشان در نهایت به تملک غیردستفروشان درامد. ظاهرا قرار است تجربه ی این دو بازار با وجود نهادهای امنیتی ، حراستی، نظارتی و بازرسی باید به نتیجه ی یکسان برسد.
چه توجیهی برای ایجاد بازار جدید وجود دارد درحالی که بازار صفا در بوی گند فاضلاب و زباله های خوراکی روزانه هزاران مشتری را در خود جای میدهد؟ وضعیت نابسامان و عجیب پارکبانها چرا به نتیجه نمیرسد؟‌پارکبانهایی که برای زمین عمومی و جای پارک عام المنفعه، پولی طلب میکنند که مجوزی برای گرفتن آن ندارند و گاها از زور استفاده میکنند.

در استانه ی پایان دوره ی یکساله ی اول شورا ، هفته ی آینده شورا ساختار جدیدی را تصویب و تجربه خواهد کرد. باید صبر کرد و دید گعده های شبانه و جلسات غیر رسمی که اتفاقات رسمی را رقم میزنند چه نتایجی برای انتخابات ریاست و اعضای کومیسیونهای شورا در نظر دارند. رای زنی ها مشورت ها و لابی گرها سرنوشت یکسال آینده ی شورا را درحالی مشخص میکند که لبه ی تیغ انتخاب رییس شورا روی گردن تمام شهروندان است.