قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان از کلام تا اقدام

خورنا| سرویس سیاسی:

قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان قانونی مترقیانه، رو به جلو و نیاز امروز جامعه جوان ماست.

? در حالی که دنیا به کلی تغییر کرده است و نیروهای جوان سایرکشورها، همه ی عرصه ها را درنوردیده اند در کشور ما به تازگی می خواهند بکارگیری بازنشستگان را ممنوع کنند.
جوان شدن مدیران پیر شرط لازم است ولی کافی نیست. مدیرجوانی که استقلال نداشته و بله قربان گو باشد از مدیرپیر فعلی اگر بدتر نباشد،بهتر نیست.

? پر واضح است پوست اندازی مدیریت پیر،از الزامات توسعه در عصرغامض نوین است که تحقق این مهم،خود منجر به نظام ساختاریافته جوانان و در اندازی طرحی نو در عرصه مدیریتی خواهد شد. به قول حضرت حافظ:
بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم
فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم

?بعضی سوگیری های مدیریتی ضدجوانان منجر به دور تسلسل باطل در این عرصه گشته است. در جامعه ما سیاست پیشگان ناجوان عمدتا نگاه سطحی به جوانی به مثابه یک مرحله زندگی دارند تا نگاه ژرف اندیشانه جوانی به مثابه یک مقوله اجتماعی…

? بلاشک واجب است که پازل مدیران دستخوش تغییرات مدیریتی شده و چرخش نخبگان به منصه ظهور رسد. بایسته است جوان گرایی به سرعت و عمیقا چارت مدیریتی کشور را تحت الشعاع قرار دهد.

? باید مدیران بازنشسته، نسل بعد از خود را سریعا وارد میدان عمل کرده و اجازه دهند تا آنان پیش قراولان توسعه کشور شوند…

? برای موفقیت و عبور از بحران ها،رنسانس مدیریتی ضرورتی اجنتاب ناپذیراست تا با تغییر پارادایم و شیفت به سمت مدیران جوان بتوان بر مشکلات فائق آمد.

? مقوله آماری موید گسست معنادار بین نسلی در هرم مدیریتی کشور می باشد که این خلاء خود نیز باعث مخاطرات دومینوار در جامعه شده است.

? سرخوردگی و انفعال جوانان در جامعه معلول نادیده انگاشتن نقش آنان توسط بازیگران عرصه سیاست است. مفهوم سازی هویتی جوانان بایستی جزء راهبردی تصمیم سازان و سیاست ورزان قرارگیرد. سهم جوانان در مشارکت های سیاسی فزاینده اما در تحول مدیریتی بسیار نادر و کاهنده خواهد بود.

?با رجعت به متون کلاسیک جامعه شناسی جوانان به وضوح پی خواهیم برد که ماهیت زیستی ،جمعیتی، اجتماعی، فرهنگی و نمادین جوانی،آن را به پدیده ای پیچیده و چند وجهی تبدیل می کند که در هرگونه بررسی علمی ای باید جوانب مختلف آن را مورد توجه قرار داد…
جامعه شناسی جوانان می بایست مورد واکاوی جدی قرار گیرد و چاره ای در جهت حل و فصل نابرابری های اجتماعی آنان اندیشید چرا که تعلل سبب خواهدشد چقدر زود دیر شود.

?تورم سن مدیریتی در کشور مانع از رشد نرخ مدیران جوان شده است.

?دیر زمانی است که واژه جوان گرایی به صورت کج دار و مریض در عرصه سیاست ورزی، جولانگه بازیگران سیاست شده است هربار به بهانه ای و با دستاویزی از این واژه بهره می برند و سعی می کنند اهداف خود را از این طریق و به قدر مقدور به پیش ببرند که عملا ارتباطی با نرخ بکارگیری جوانان ندارد و همواره با رویکرد ابزاری به آنان نگاه می شود.

? جوانان سازه اجتماعی جامعه هستند که به علت پیش لرزه های اقتصادی و بحران اجتماعی دیگر تاب تحمل فشارهای جانبی را نخواهند داشت. سازه جامعه به موجب تغییرات ماهوی عصرحاضر و متاثر از ارتعاشات ناشی از فرو پاشی نظم نوین جهانی دچار تحرکاتی در لایه های خود شده است که جوانان بر حسب مدل ذات گرایانه خود می توانند موثرترین میراگر در مقابل نافرمانی های مدنی این لایه ها باشند.

? جوانان سرمایه های اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جامعه هستد به امید روزی که این سرمایه های گرانسگ نهفته، قدر دانسته شوند. جوانان به لحاظ کارکردی، تسهیل کننده کنش های اجتماعی و رافع مشکلات جامعه خواهند بود.

?جوانان همیشه طلیعه داران تغییرات اجتماعی بوده اند و تجربه به کرات گویای این واقعیت است که هر گاه به آنان اعتماد کردیم نتیجه گرفتیم. راه حل عبور از بحران بخصوص بحران های اجتماعی،اعتماد دوباره به جوانان خواهد بود.

? می بایست امکان مانور را به جوانان داد و تقسیم فرصت اجتماعی و کار صورت گیرد. اگر اصرار بر گذر از بحران ها داریم لازم است که به جوانان اعتماد کنیم.

? جوانان پرانرژی،باانگیره و کارآمد باید خط مقدم جبهه اجرایی کشور و مدیران کهنه کار مشایعت کننده آنان باشند. البته امیدواریم پساطرح پرطمطراق منع بکارگیری بازنشستگان، پیشکسوتان را حرمت قائل شویم و از تجارب ارزنده آنان به نحو شایسته بهره ببریم. مدیریت ایستا باید جای خود را به مدیریت پویا دهد.

?هر چند قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان بازتاب وسیعی در سطح جامعه داشته است ولی اقدام، تفاوت های آشکاری با کلام دارد و امیدواریم با عزم جدی مسئولین امر و اقناع سازی افکار عمومی توسط رسانه ها، شاهد کناره گیری داوطلبانه مشمولین این قانون و واگذاری فرصت ها به جوانان باشیم چرا که باورمندی جوانان باعث افزایش قدرت آنان خواهد شد کافیست اعتماد کنیم.

↔ ما حمایت کامل خود را از دستیار ویژه استاندارخوزستان در امورجوانان اعلام می نمائیم و از آقای کلاه کج استدعا داریم که مصرانه پیگیر مطالبات بحق جوانان تا حصول نتیجه باشند

به قلم علمدارکیانی عزیزی/فعال حوزه جوانان