مدیرکل مدیریت بحران خوزستان:

برخی دستگاههای متولی استان خوزستان در حرکت به سمت کشاورزی میکانیزه کوتاهی می‌کنند

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اظهار کرد: علیرغم اینکه چهل سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد ولی متاسفانه هنوز برخی از دستگاههای متولی استان خوزستان در حرکت به سمت کشاورزی میکانیزه کوتاهی می‌کنند. زیرا که دوران پادشاهی آب تمام شده و دنیا اکنون در حال دست و پنجه ‌نرم کردن با بحث خشکسالی است.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در نشست کار گروه تخصصی بهداشت و درمان خوزستان که امروز سه شنبه ۲۳ اَمرداد ۹۷ در سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران استان برگزار شد کیامرث حاجی زاده گفت: مدیریت کردن در استان خوزستان به هیچ عنوان شرایط عادی ندارد زیرا هر ۲۴ ساعت یکبار ما با یک بحران یا ابر‌بحران جدید مواجه می‌شویم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: بنابراین مدیرانی که در خوزستان انجام وظیفه می‌‌کنند باید طوری خود را با شرایط موجود وفق دهند که همیشه برای مدیریت بحرانهای احتمالی آینده آماده باشند.

وی با بیان اینکه وضعیت زیرساختهای آبرسانی استان خوزستان بسیار ضعیف است اظهار کرد: این زیر‌ ساختهای معیوب تا زمانی که بحث خشکسالی‌ های اخیر به وجود نیامده بود به هیچ عنوان قابل شناسایی نبودند ولی اکنون و در شرایط خشکسالی کنونی علاوه بر بحث‌های کمی و کیفی آب آشامیدنی انسانی ما با مشکلاتی در بحث تامین آب کشاورزی، دامی و صنعت هم مواجه شده‌ایم.

حاجی‌زاده اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم را در بحث ساماندهی زیرساختهای آب، برق و انرژی خوزستان را بیسابقه دانست و تصریح کرد: طرح آبرسانی غدیر از جمله اقدامات‌بینظیر در خاورمیانه است که دولت توانسته در حوزه آبرسانی به شهرها و روستاهای مختلف استان خوزستان اجرایی کند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ضمن انتقاد به مدیرانی که تزریق ناامیدی به جامعه می‌کنند اظهار کرد: متاسفانه برخی مدیران تحت‌تاثیر القائات اشتباه فضای مجازی و یا افکار بیرون از کشور با این تصور که پایان کار نظام و انقلاب فرا رسیده است نسبت به ارائه خدمات به مردم تردید دارند چون می‌ترسند که این حرکت آنها به صورت دفاع از هویت جمهوری اسلامی قلمداد شود.

وی در ادامه داشتن تصورات ناامیدانه و ضعیف از توانایی‌های کشور را اشتباه دانست و تصریح کرد: کشوری مانند آمریکا که داعیه رهبری دنیا را دارد هم‌اکنون از خاموش کردن آتش‌سوزی جنگلهای کالیفرنیا عاجز مانده و همچنین قاره اروپا که سرسبز و پربارانی است نیز در حال حاضر براساس گزارشات بین‌المللی با مشکلات خشکسالی دست به گریبان است و لذا ضمن اینکه باید همیشه جسارت پذیرش کم‌کاریها خود را داشته باشیم باید از مردم هم عذرخواهی بکنیم

حاجی‌زاده با بیان اینکه مدیران باید جسارت پذیرش خطاهای خود را داشته باشند خاطر نشان کرد: از آنجایی که در به وجود آمدن بحرانهای اخیر نه تنها تغییرات اقلیمی بلکه بی‌تدبیرهای گذشته و امروز ما نیز دخالت دارند لذا لازم است که عملکرد ما بگونه‌ای باشد که در ۲۰ سال آینده اثرات مطلوب آن مشاهده شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: مصوبات کارگروههای مدیریت بحران با مصوبات شورای بحران هم‌ تراز و لازم‌الاجرا است و لذا دستگاههای اجرایی موظف هستند که در تمامی جلسات کارگروهها و بویژه در کارگروه بهداشت و سلامت در سطح مدیران ارشد خود شرکت داشته باشند.

وی یادآوری کرد: امروزه وضعیت استان خوزستان بگونه‌ای است که باید مدیران ضمن حضور سریع در میدان عمل به صورت لحظه‌ای نیز تصمیم‌گیری کنند چون در غیراینصورت امکان وقوع اتفاقاتی است که در ادامه جمع کردن آن شاید خیلی مشکل باشد.

حاجی‌زاده گفت: پنج‌ماه پیش در جلسات شورای ستاد خشکسالی هشدار دادیم که الان که به فکر مشکل آب جنوب استان هستیم باید بحث آب شمال و شمال شرق استان را نیز فراموش نکنیم زیرا برخلاف بخش جنوبی استان که فقط مشکل کیفی آب دارد بخش شمال و شمال‌شرقی استان از لحاظ آبی دارای مشکلات کمی هستند چون این قسمتهای استان علیرغم بودن در کنار سدها ولی از تاسیسات آبرسانی مناسب محروم هستند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اظهار کرد: علیرغم اینکه چهل سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد ولی متاسفانه هنوز برخی از دستگاههای متولی در حرکت به سمت کشاورزی میکانیزه کوتاهی کنند. زیرا که دوران پادشاهی آب تمام شده و دنیا اکنون در حال دست و پنجه ‌نرم کردن با بحث خشکسالی است.

وی در مورد مصوبات این جلسه عنوان کرد: شرکتهای آب و فاضلاب باید هرچه سریعتر نسبت به تهیه موتور پمپهای یدکی جهت استفاده در ایستگاههای برداشت و پمپاژ آب در شهرها و روستاهای استان اقدام کنند و نیز ظرف مدت یکماه آینده باید کپسولهای تزریق کلر در ایستگاهها و تصفیه‌خانه‌های شهری و روستایی ایمن‌سازی شوند و همچنین لازم است که هرچه سریعتر یک کمیته‌ مشترکی هم از شرکتهای آبفا، مرکز بهداشت استان و شهرستانها جهت نظارت مستمر بر امر کلر سنجی و آزمایشات میکروبی آب تشکیل شود.

حاجی‌زاده ادامه داد: جهت بررسی وضعیت آب دامی و حل مشکلات احتمالی آن باید یک کمیته مشترکی بین جهاد کشاورزی استان، دامپزشکی استان و شرکت آبفا و امور عشایر استان تشکیل شود.

مدیرکل مدیریت بحران در پایان ضمن انتقاد نسبت به استفاده از فاضلاب جهت تهیه سبزیجات در شهرستان حمیدیه گفت: از آنجایی که حمیدیه از لحاظ آب کشاورزی هیچگونه مشکلی ندارد این کار با توجه به خطراتی که برای سلامتی شهروندان استان دارد به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست لذا به جهت جلوگیری از موارد این چنینی و با توجه به نزدیک شدن به زمان پیک دوم بیماریهای منتقله از آب لازم است که یک کمیته مشترکی هم بین جهادکشاورزی، بهداشت درمان استان، ستاد بحران و شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایجاد شود.