نبرد نهایی برای تسخیر کاخ سفید

خورنا: هم‌اکنون با قطعیت می‌توان گفت که دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۲ گران‌ترین کارزار انتخاباتی را در تاریخ آمریکا به ثبت رسانده‌اند. بنا به برآوردهای اولیه بیش از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صرف هزینه‌ مبارزه‌ انتخاباتی اوباما و رامنی شده است.

برای مقایسه می‌توان نگاهی به آلمان داشت که انتخابات پارلمانی برای تعیین صدراعظم این کشور حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون یورو (معادل ۹۰ تا ۱۰۲ میلیون دلار) هزینه برمی‌دارد.

در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دو نامزدی با یکدیگر رقابت می‌کنند که به لحاظ خانوادگی پیشینه‌ای کاملاَ متفاوت دارند. میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان در پی تحقق تلاش‌های پدرش است، در حالی‌ که باراک اوباما بدین دلیل پا به عرصه سیاست گذاشته، که در فقدان پدر پرورش و رشد یافته است.

به گزارش دویچه وله، آنچه انتخابات آمریکا را منحصر به فرد می‌کند، توجه و علاقه‌ فراوان میلیون‌ها شهروند غیرآمریکایی در سراسر جهان است. سیاست‌های رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند بر سرنوشت بسیاری از کشورهای دیگر و به تبع آن بر سرنوشت شهروندان این کشورها تاثیر گذارد.

به گزارش ایسنا،در روزهای پایانی کارزار انتخاباتی، باراک اوباما و میت رامنی رقیب جمهوری‌خواه وی در نشست‌های انتخاباتی متعددی شرکت جستند تا شاید آرای رای‌دهندگان مردد را به سوی خود جلب کنند.

“می‌دانم نیازهای کشور چیست”

بر اساس ارزیابی موسسات نظرسنجی نتیجه انتخابات تقریباَ در ۴۰ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا روشن است. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که اوباما بطور محسوسی از رامنی پیشی گرفته، اما سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در چند ایالت‌ با رای‌دهندگان مردد (Swing States) رقم خواهد خورد.

روزنامه نیویورک تایمز پیشتازی اوباما را حدود ۳/ ۱ درصد برآورد کرده است. این نتیجه متکی به ۱۲ نظرسنجی سراسری در آمریکا در ۲۴ ساعت گذشته است.

ایالت‌هایی همچون اوهایو، فلوریدا، نیوهمپشایر، کلورادو، ایووا از جمله “ایالت‌های پر نوسان‌” به لحاظ گرایش به یکی از دو حزب جمهوری‌خواه یا دموکرات‌ هستند. بنا به آخرین نظرسنجی‌ها، اوباما در ایالت اوهایو و رامنی در ایالت فلوریدا پیشتاز هستند.

آخرین حربه‌ نامزدها در همایش‌های انتخاباتی

به گفته کاخ سفید، اوباما امروز (سه‌شنبه) ۶ نوامبر در شهر خودش یعنی شیکاگو انتخابات را دنبال خواهد کرد. در صورت اعلام نتایج قطعی قرار است که اوباما در شب چهارشنبه در این شهر برای طرفداران خود سخنرانی کند. رامنی روز انتخابات را در بوستون سپری خواهد کرد.

جیم مسینا، سرپرست مبارزه انتخاباتی اوباما اعلام کرد که تیم انتخاباتی رئیس‌جمهور حدود ۱۲۵ میلیون تماس مستقیم یا تلفنی با رای‌دهندگان آمریکایی داشته تا شهروندان مردد را به انتخاب حزب دموکرات ترغیب کند.

رامنی در روزهای پایانی مبارزه انتخاباتی بارها بر شانس “تغییر واقعی” در سیاست داخلی و خارجی آمریکا تاکید کرد. اوباما نیز خود در سال ۲۰۰۸ با همین شعار علیه جان مک‌کین، نامزد جمهورخواهان به پیروزی رسیده بود.

“باید رای به تغییر واقعی دهید”

رامنی در یک گردهمایی انتخاباتی به طرفداران خود گفت: “باید رای به تغییر واقعی دهید.”

در مقابل اوباما در یکی از آخرین همایش‌های انتخاباتی در فلوریدا گفت: “می‌دانیم که تغییر چه معنایی دارد و می‌دانیم که نیاز آتی کشور چیست.” به گفته اوباما سیاست اقتصادی رامنی در جهت حفظ منافع ثروتمندان در آمریکاست.

موانع برگزاری انتخابات

جمهوری‌خواهان از دو سال پیش کوشیدند که نحوه رای‌گیری را سخت‌تر کنند. رای‌دهندگان تنها با پاسپورت یا گواهی‌نامه‌ رانندگی اجازه دارند رای خود را به صندوق‌ها بیندازند. کارت‌های شناسایی دیگر به رسمیت شناخته نمی‌شوند. گفته می‌شود این امر محدودیتی برای اقشار محروم خواهد بود که فاقد پاسپورت یا گواهی‌نامه هستند. جمهوری‌خواهان اعلام کرده‌اند که در نگارش درست نام نمایندگان انتخاباتی سخت‌گیری خواهند کرد. این امر بویژه در مناطقی که طرفداران اوباما اکثریت را دارند به شدت کنترل خواهد شد.

باراک اوباما نیز با دعوت از بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا کوشید آرای شهروندان مردد را متوجه حزب دموکرات کند.

با این حال، پیامدهای توفان سندی هنوز هم یکی از نگرانی‌های اصلی برگزارکنندگان انتخابات است. هنوز برخی حوزه‌های رای‌گیری فاقد برق هستند. در این صورت قرار است که ارتش آمریکا با استقرار کانتینرهای سیار این مشکل را حل کند.

پس از گذشت یک هفته منازل ۲ میلیون شهروند آمریکایی هنوز فاقد برق است. در ایالت نیوجرسی قرار است که انتخابات از طریق ارسال ایمیل یا فکس نیز میسر شود؛ روشی‌ها که تاکنون تجربه نشده‌اند.

این موضوع می‌تواند در صورت رقابت فشرده‌ی انتخاباتی، اعتراضات و شکایت‌هایی را بدنبال داشته باشد. هنوز روشن نیست تا چه حد تخریب زیرساختارها در آمریکا رای‌دهندگان را از حضور در حوزه‌های رای‌گیری دور نگاه می‌دارد.

باراک اوباما و میت رامنی، دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آخرین روز پیش از انتخابات را به دیدار از ایالت‌هایی گذراندند که آرای دو طرف در آن بسیار نزدیک است و نتیجه انتخابات می‌تواند به هر یک از دو طرف متمایل شود.

رامنی ابتدا به ایالت فلوریدا رفت که بر اساس نظرسنجی‌ها در آن اندکی جلوتر از اوباما است و سپس به ایالت‌های ویرجینیا، نیوهمپشایر و اوهایو سفر کرد. اوباما نیز از ایالت‌های ویسکانسین، آیووا و اوهایو دیدار کرد.

نتیجه نهایی انتخابات عملا به نتایج رای‌گیری در معدود ایالت‌هایی بستگی دارد که آرای دو طرف در آن بسیار به هم نزدیک است. ایالت اوهایو در این میان نقشی حیاتی پیدا کرده است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دو نامزد اصلی انتخابات در سطح ملی تقریبا شانه به شانه هم پیش می روند، اما اوباما در ۹ ایالت تعیین‌کننده اندکی جلوتر از حریف است. رقابت به ویژه در ایالت اوهایو بسیار نزدیک است. هیچ جمهوری‌خواهی تاکنون بدون پیروز شدن در اوهایو نتوانسته رئیس جمهوری آمریکا شود.

اوباما یا رامنی؟

شبکه خبری سی.ان.ان آمریکا به نقل از یکی از مشاوران تبلیغاتی رامنی گزارش کرده است که نامزد جمهوری‌خواهان قصد دارد در روز انتخابات هم به تلاش‌های تبلیغاتی خود ادامه دهد.

بر اساس این گزارش، رامنی امروز (سه‌شنبه) و هنگامی که رای‌گیری در جریان است، در دو ایالت اوهایو و پنسیلوانیا به تبلیغ ادامه خواهد داد.

مشاوران رامنی گفته‌اند که با این کار قصد دارند انرژی هواداران خود را حفظ کنند و از آخرین فرصت‌ها برای تشویق رای‌دهندگان به رای دادن به رامنی استفاده کنند.