در حالی که کامیون داران بندر امام خمینی(ره) از شرایط موجود گلایه دارند اما سرپرست پایانه حمل و نقل بندر امام خمینی(ره) معتقد است که شرایط کامیون داران رو به بهبود است.

گلایه کامیون‌داران بندرامام‌خمینی(ره) از شرایط موجود و وعده مسئولان برای بهبود شرایط

البته برخی از آن‌ها نه‌تنها اعتصاب اخیر را عاملی اثرگذار برای حل مشکلات خود نمی‌دانند بلکه این اقدام را عاملی بر افزایش معضلات آن‌ها ازجمله گرانی بیش‌ از اندازه لوازم‌ یدکی و برخوردار نبودن از مزایای بیمه درمانی مناسب می‌دانند.

پایانه‌های حمل‌ونقل خوزستان و به‌ویژه بندر امام خمینی(ره) به دلیل موقعیت استراتژیک خود میزبان صدها تن از کامیون داران است و همین موضوع سبب شده که مشکلات آن‌ها به موضوعی مهم در خوزستان تبدیل شود.

فعالیت‌مان صرفه اقتصادی ندارد

یکی از کامیون‌داران با ابراز گلایه‌مندی از شرایط نامطلوب معیشتی کامیون داران اظهار کرد: افزایش بیش‌ازاندازه قیمت لوازم‌یدکی از مهم‌ترین مشکلات در حال حاضر کامیون‌داران است که باعث شده درآمد و مخارج آن‌ها همخوانی نداشته باشد و با مشکلات معیشتی بسیار مواجه شوند، با ادامه این روند فعالیت کامیون داران برای خانواده آن‌ها به‌هیچ‌وجه صرفه اقتصادی نخواهد داشت و بدون شک متضرر می‌شوند.

وی افزود: از بارزترین گرانی لوازم‌یدکی، بالا بودن قیمت لاستیک‌هایی است که مسئولان به‌زعم خود اقدام به توزیع لاستیک با نرخ مصوب کرده‌اند، این تصمیم نه‌تنها سودی برای کامیون داران ندارد بلکه  توزیع با شرایط نامطلوب و کاملاً نقد؛ قدرت خرید لاستیک را برای کامیون داران با شرایط اقتصادی فعلی به صفر رسانده است.

این کامیون‌دار خوزستانی ادامه داد: این در شرایطی است که می‌توان با شرایط کاملاً مطلوب و اقساطی نسبت به خرید لاستیک از فروشگاه‌های سطح کشور اقدام کرد، اما رویه جدید توزیع لاستیک از سوی مسئولان، بازار لاستیک را متزلزل کرده است و تقریباً صاحبان فروشگاه‌ها در این شرایط اقدام به فروش محصولات خود نمی‌کنند.

یکی دیگر از کامیون‌داران نیز با انتقاد جدی از شرایط نامطلوب پایانه بندر امام خمینی (ره) عنوان کرد: مدیریت نامناسب پایانه، افزایش تعداد دلالان که بدون هیچ زحمتی اقدام به خرید نوبت کرده و با زیر پا گذاشتن حقوق کامیون‌داران؛ پول‌های گزافی را به جیب می‌زنند، تنظیم نبودن تعرفه حمل‌ونقل بر اساس تن کیلومتر با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی، دریافت کمسیون‌های نامتعارف از عمده‌ترین مشکلاتی است که کامیون داران در این پایانه با آن مواجه هستند، شرایطی که در گذشته شاهد آن نبودیم، ازاین‌رو انتظار داریم مسئولان دراین‌باره تدبیر مناسبی اتخاذ کنند.

وی اضافه کرد: وضعیت بسیار نامناسب استراحتگاه‌های رانندگان در هوای بسیار گرم،  اخذ عوارض بسیار بالا در قبال جاده‌های ناهموار و بی‌کیفیت که منجر به فرسودگی کامیون‌ها می‌شود و توزیع نامناسب و اندک سوخت از دیگر مشکلاتی است که کامیون داران در حمل کالا به استان خوزستان با آن مواجه هستند.

مهم‌ترین دغدغه‌های رانندگان در کشور

یکی از کامیون‌داران پایانه حمل‌ونقل بندر امام خمینی (ره) در ادامه بحث به مشکلات رفاهی کامیون داران اشاره کرد و گفت: بلاتکلیفی تصمیم لحاظ سختی کار رانندگان در درآمد و مزایای بیمه آن‌ها و بی‌عدالتی تأسف‌برانگیز در اعطای حق بازنشستگی رانندگان بعد از ۲۵ سال رنج و زحمت در جاده‌های سطح کشور از مهم‌ترین دغدغه‌های رانندگان است، ضرورت دارد مسئولان به این موارد رسیدگی کنند و  بسیار ناراحت‌کننده است.

وی که علاقه‌ای برای صحبت کردن نداشت، گفت: رانندگان از تأثیرگذارترین افراد بر اقتصاد کشور، بعد از تحمل مشقت زیاد در مدت خدمت، در زمان بازنشستگی که بعضاً سرپرست خانواده‌های پرجمعیت هستند، به میزانی حقوق بازنشستگی دریافت کند که حتی پاسخگوی نیازهای روزمره آن‌ها نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کنترل تخلف شرکت‌های حمل‌ونقل در اعطای نوبت بدون توقف، حذف دستگاه سپهتن بر روی کامیون‌ها که این امر خود تجاوز به حریم شخصی و حقوق شهروندی است و رانندگان را در مراکز تعویض پلاک، مجبور به پرداخت هزینه و نصب آن می‌کنند، دو خواسته مهم رانندگان است که انتظار می‌رود نسبت به آن چاره‌اندیشی شود.

شرایط رو به بهبود است

سرپرست پایانه حمل‌ونقل کالای بندر امام خمینی (ره) از وضعیت رو به بهبود  کامیون داران در این پایانه خبر داد و گفت: از مهم‌ترین اقداماتی که در ماه گذشته با پیگیری‌های مکرر انجام‌شده، ثبت نوبت‌دهی به‌صورت مجازی است که به میزان قابل‌توجهی در کاهش معطلی رانندگان و تخلفات شرکت‌های حمل‌ونقل اثرگذار بود، با ادامه این روند شرایط مطلوبی را در این رابطه در پایانه بندر امام خمینی (ره) شاهد خواهیم بود.

جمال حمیدی افزود: اقدام دیگری که در راستای کاهش معطلی کامیون داران در نظر گرفته شد، انجام رایزنی‌هایی با گمرک است که بتوان با افزایش باسکول کمک زیادی به کاهش معطلی رانندگان انجام داد، ان‌شاءالله دوستان گمرک در این زمینه نیز اقدام لازم را انجام خواهند داد.

وی با اشاره با استقرار جایگاهی برای توزیع لاستیک با قیمت مناسب در پایانه جهت افزایش رفاه رانندگان اظهار کرد: طبق هماهنگی‌های لازم انجام‌شده با نهادهای ذی‌ربط ازجمله سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین اطلاع‌رسانی قبلی انجام‌شده، توزیع مناسب لاستیک با نرخ مصوب را داریم که برای جلوگیری از تخلفات نیز نظارت دقیقی در حال انجام است.

سرپرست پایانه حمل‌ونقل کالای بندر امام خمینی (ره) در پایان عنوان کرد: در حال حاضر برای افزایش رفاه خوابگاه بزرگی با ۲۴ اتاق و با ظرفیت ۱۵۰ نفر و همچنین مسجدی در پایانه بندر امام خمینی(ره ) وجود دارد که برای رانندگان مهیا شده است،  در مورد معطلی نیز، رانندگان کمترین زمان ممکن را در پایانه بندر امام خمینی (ره) با دریافت خدمات شبانه‌روزی به سر می‌برند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *