مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان عنوان کرد:

پرداخت بیش از ۷۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در خوزستان/ اعتبارات مشاغل خانگی در کل کشور کاهش یافته است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان: میزان تسهیلاتی اشتغالزایی که تاکنون توسط بانکهای استان خوزستان پرداخت شده در حدود ۷۵ میلیارد و ۸۸۲ میلیون تومان بوده که این تسهیلات در قالب ۵۴۵ طرح با قابلیت اشتغالزایی برای یکهزار و ۲۳۸ نفر به متقاضیان تخصیص یافته است.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا سید‌نور محمد‌پور امروز شنبه ۲۰ مرداد ۹۷ در نشست خبری با جمعی از اصحاب رسانه استان خوزستان اظهار داشت: در ارزیابی اخیری که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت پذیرفته عملکرد اداره‌کل تعاون، کار و امور اجتماعی استان خوزستان در کلیه زمینه‌ها مثبت عنوان شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه میزان اعتبارات تخصیصی اشتغال فراگیر به استان در حدود ۱۲۳۸ میلیارد تومان است توضیح داد: علیرغم اینکه سود این اعتبارات ۱۸ درصدی است ولی یارانه دو تا هشت درصدی نیز به آن تعلق می‌گیرد.

وی سقف اعتبارات اشتغال فراگیر را در استان شش میلیارد تومان دانست و افزود: ۳۰ درصد این اعتبارات در مرکز متمرکز شده و برای طرحهایی با بیش از شش میلیارد تومان ارزش ریالی است و این طرحها ابتدا باید در کمیته فنی تهران تصویب و سپس به استان ابلاغ شوند.

محمد‌پور اضافه کرد: البته اطلاعات طرحهای متقاضیان پس از ثبت‌نام در سامانه کارا به دستگاههای اجرایی ذیربط ارسال و از لحاظ فنی بررسی می‌شوند و سپس در صورت داشتن توجیه فنی و اقتصادی به کمیته فنی استان عودت و مجددا بررسی می‌شود و نهایتا به منظور پرداخت تسهیلات به بانکها معرفی می‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان ضمن اشاره به طرح اشتغال روستایی و عشایری گفت: از میزان ۱/۵ میلیارد دلاری که برای این طرح از صندوق توسعه ملی کشور اختصاص یافته است سهم استان در حدود ۴۴۷ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۵۰ درصد آن برای شش ماه ابتدایی سالجاری تخصیص یافته است و به محض جذب این ۵۰ درصد، بیشک مابقی آن نیز اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی سود تسهیلات اشتغالزایی روستابی و عشایری را چهار تا شش درصدی عنوان کرد و تصریح داشت: تسهیلات طرحهای اشتغالزای روستایی و عشایری پس از تصویب طرح در کمیته‌های فنی استان از طریق بانکهایی چون توسعه تعاون، کشاورزی، صندوق کارآفرینی امید و پست بانک به متقاضیان پرداخت می‌شوند.‌

محمد‌پور با بیان اینکه ۵۸۳ میلیارد تومان تاکنون طرح اشتغالزا در کمیته‌های فنی استان خوزستان تصویب و به بانکها ارسال شده است اظهار کرد: این میزان شامل دو هزار و ۳۵۲ طرح با قابلیت اشتغالزایی برای هفت‌هزار و ۸۵ نفر است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان ارزش ریالی طرحهای اشتغالزای استان را ۱۰۷ میلیارد تومان دانست عنوان کرد: تعداد طرحهایی که تاکنون در بانکهای استان به تصویب رسیده است در حدود ۷۰۴ طرح با میزان اشتغالزایی برای یکهزار و ۷۴۲ نفر است

وی بیان داشت: میزان تسهیلاتی اشتغالزایی که تاکنون توسط بانکهای استان خوزستان پرداخت شده در حدود ۷۵ میلیارد و ۸۸۲ میلیون تومان بوده که این تسهیلات در قالب ۵۴۵ طرح با قابلیت اشتغالزایی برای یکهزار و ۲۳۸ نفر به متقاضیان تخصیص یافته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان یادآوری کرد: متاسفانه علیرغم تاکیدات استاندار خوزستان تاکنون بانکهای استان همکاری مناسبی را در زمینه پرداخت این تسهیلات اشتغالزا نداشته‌اند به نحوی که پرداختی برخی از بانکها مانند تجارت صفر، صادرات یک مورد و مابقی بانکها نیز زیر ۱۰ تا ۱۱ و حتی زیر ۹ مورد هم پرداختی مشاهده شده است.

وی وظیفه‌ اصلی اداره‌کل کار و رفاه اجتماعی را سیاست‌گذاری و نظارت دانست و خاطر نشان کرد: ایجاد اشتغال امری فرا دستگاهی بوده و به هیچ عنوان به اداره کار یک استان ارتباطی ندارد بلکه مجموعه‌ای از عوامل دستگاهی و بانکی در بالا و پایین رفتن نرخ اشتغال و بیکاری یک استان دخیل هستند.

محمد‌پور در مورد طرح مشاغل خانگی گفت: سال گذشته در حدود ۳۲ میلیارد تومان اعتبار مشاغل خانگی به استان خوزستان ابلاغ شده که تاکنون در حدود ۶۰ درصد این اعتبار در قالب یکهزار و ۹۵۶ طرح توسط بانکها استان پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در پایان با بیان اینکه امسال اعتبارات مشاغل خانگی در کل کشور ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است اظهار کرد: از آنجایی که اعتبار طرحهای مشاغل خانگی از محل اندوخته‌های قرض‌الحسنه بانکها تامین می‌شود و دولت هیچگونه اعتباری در این خصوص اختصاص نمی‌دهد لذا هر سال امکان تفاوت در میزان اعتبار آن وجود دارد بطوریکه دو سال پیش در استان این مبلغ در حدود پنج میلیارد تومان و سال گذشته نیز ۳۲ میلیارد تومان بوده و این درحالی است که امسال این مبلغ ۳۱ میلیارد تومان شده است.