گورستان ماهیان در خرمشهر

عباس مدحجی: چندین هزار قطعه ماهی کپور در حوضچه های پرورش ماهی شهرستان خرمشهر در اثر کاهش کیفیت آب تلف شدند.

 

مجتمع پرورش آبزیان شهید احمدیان در فاصله ی ۱۰ کیلومتری خرمشهر این روزها به جای تولید آبزیان خوراکی، به گورستان ماهیان تبدیل شده است. این مجموعه که بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان و آبزیان خرمشهر است در آستانه ی افتتاح و واگذاری فاز سوم، حال و روز خوشی ندارد.

مدیر عامل اتحادیه آبزیان خرمشهر ضمن اعلام خبر تلف شدن تعداد زیادی از ماهیان این مجتمع به خبرنگار گفت: بیش از یک هفته است که ایستگاه پمپاژ آب ایستگاه شهید احمدیان بعلت کاهش عمق آب و دبی رودخانه و شور شدن آب ورودی تعطیل است و آب موجود در حوضچه های پرورش ماهی بشدت شور و بی کیفیت شده است. همین امر موجب تلف شدن ماهی ها و کاهش محصول تولیدی حوضچه ها شده است. ماهیان این مجتمع ماهیان آب شیرین هستند و برای پرورش به آب شیرین نیاز دارند. کاهش اکسیژن آب و افزایش استرس به تلف شدن آنها دامن میزند. تمام مزارع پرورش ماهی این منطقه تحت تاثیر نامناسب بودن آب، دچار افت شدید تولید شده و کارگران خود را اخراج کرده اند. خودِ من از ۱۰۰پرسنل، اکنون فقط ۱۳نفر را نگه داشته ام و بقیه بعلت کاهش تولید از کار بیکار شدند.

احمد شریفات در ادامه، ضمن نقد سیاست های دولت درباره ی ساماندهی حوضچه های پرورش ماهی افزود: دولت جلوی ادامه کار حوضچه های بومیان و روستاییان را بعلت نداشتن مجوز گرفته است و حتی بعضی را تخریب کرده است.

شریفات بازکردن دریچه های سدهای بالا دست را تنها راه عبور از این بحران عنوان کرد و گفت برای دریافت آب بهتر و بیشتر، مجبور به افزایش عمق لوله های مکش آب رودخانه شده اند. طبق اظهارات کارمندان ایستگاه پمپاژ ، افزایش طول لوله برای مکش آب باکیفیت تر ، فقط برای فاز یک امکان پذیر است وبرای ایستگاه فاز دو بعلت بتنی بودن کف آن ، امکانپذیز نیست.

تعدادی از حوضچه داران نیز در گفتگو با خبرنگار ، شوری و کاهش مقدار آب را علت اصلی تلف شدن ماهیانشان عنوان کرده و افزودند کارگران زیادی تا الان خانه نشین شده اند. یکی از آنها گفت طی ماه گذشته حدود بیست تن از محصولش را از دست داده است که برای جلوگیری از تعفن، آن را سوزانده است. وی وزن ایده آل ماهی را برای برداشت بالای دوکیلوگرم عنوان کرد، درصورتی که اکنون ماهیان حوضچه ها قبل از رسیدن به چهارصد گرم تلف میشوند.

معاونت سیاسی_اجتماعی فرمانداری شهرستان خرمشهر در این بار به خبرنگار گفت: سازمان آب ر برق استان خوزستان در اسفند ماه سال گذشته کشاورزی و آبزی پروری را بعلت بحران آب ممنوع اعلام کرد. دادستان شهرستان نیز به واسطه اطلاعیه وزارت نیرو ، این ممنوعیت را اعلام کرد. اما علی رغم این ممنوعیت تعداد زیادی از کشاورزان و حوضچه داران به فعالیت خود ادامه دادند.

عزیز ساعدی افزود: طرح توسعه ی نیشکر ، کمبود آب پشت سدها، کاشت شلتوک در مسیر و نخیلات باعث کاهش آب حوضچه ها شدند. از جهتی هوای شرجی باعث آزاد شدن گازی در آب میشود که اگر آب جریان نداشته باشد باعث کاهش اکسیژن و مرگ ماهیان میشود. پس از بررسی موضوع توسط فرماندارخرمشهر و استاندارد خوزستان ، مقرر شد مقداری از آب سهمیه بندی پشت سد برای بهبود این وضعیت آزاد شود.

ساعدی همچنین با اشاره به وضعیت برق رسانی به فاز دو مجتمع پرورش آبزیان شهید احمدی، علت عدم تکمیل آن را تامین نشدن اعتبار اعلام کرد. وی از پیگیری این موضوع با کمک فرماندار و نماینده خرمشهر، سازمان منطقه آزاد اروند و مدیر کل شیلات خبر داد. وی در پایان ضمن انتقاد از عدم پیگیری و مراجعه ی حوضچه داران برای اطلاع رسانی و حل مشکلات خود، اطمینان داد در صورت بروز مشکلات بیشتر، ستاد بحران استان بخشی از ضررهای حوضچه داران را جبران خواهد کرد.

صبح روز شنبه نیز تعدادی از پرورش دهندگان ماهی این مجتمع در اعتراض به کمبود آب و نبود برق مقابل ساختمان فرمانداری خرمشهر تجمع کردند که پس از حدود دوساعت به پایان رسید.