معاون سازمان آب و برق خوزستان خبر داد:

کاهش ۵۸ درصدی حجم آبی سدهای خوزستان نسبت به سال گذشته/ حق آبه تالاب هورالعظیم تا پایان شهریور تأمین می‌شود

معاون سازمان آب و برق خوزستان از کاهش ۳۴ درصدی میزان بارندگی‌های خوزستان در سالجاری خبر داد و افزود: این کاهش میزان بارندگی باعث شده است که حجم سدها یا مخازن آبی خوزستان امسال در حدود ۵۸ درصد نسبت به سالهای قبل کاهش پیدا کنند.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در جلسه کارگروه مقابله با پدیده گردوغبار استان خورستان که با حضور رئیس سازمان محیط زیست کشور و معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد هوشنگ حسونی زاده ضمن اعلام این خبر تصریح کرد: امسال میزان ورودی آب به مخازن آبی خوزستان در حدود ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب بوده که این رقم با توجه به حجم ۲۸ میلیون متر مکعبی سال آبی گذشته یک کاهش ۶۱ درصدی را نشان میدهد.

معاون سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد:خوشبختانه امسال با تشکیل به موقع جلسات ستاد خشکسالی استان توانستیم علاوه بر تأمین نیازهای اصلی آبی استان به خصوص در مصارف آشامیدنی، محصولات دائمی و صنایع، تا حد امکان نیز آب کشاورزی استان را هم تأمین کنیم.

وی میزان حجم سدها یا مخازن آبی استان را تا امروز چهار میلیارد مترمکعب دانست و یادآور شد: سال گذشته در همین ایام میزان حجم‌آبی سدهای خوزستان در حدود ۶.۵ میلیارد مترمکعب بوده است.

حسونی‌زاده گفت: ما براساس تعهداتی که داریم باید ۷۵۰ میلیون مترمکعب آب را تا پایان شهریور به تالاب هورالعظیم به عنوان حق‌آبه رهاسازی کنیم که این مسئله تاکنون ۵۱۰ میلیون مترمکعب آن محقق شده است.

این مقام مسئول افزود: البته اگر چه در تیرماه سالجاری به دلیل بالا رفتن سطح تبخیر و افزایش برداشت آب برای کشاورزی ما با یک کاهش ورودی به مخازن آبی استان مواجه شدیم ولی همچنان برطبق تعهداتی که داریم در حال تأمین حق‌آبه تالاب هورالعظیم هستیم.

معاون سازمان آب و برق خوزستان در مورد آخرین وضعیت تأمین حق‌آبه‌های تالاب شادگان گفت: در بحث تالاب شادگان چون منابع آبی حوزه مارون در حدود ۹۰ درصد کاهش ورودی داشته‌اند بالطبع حجم ورودی‌ها به تالاب شادگان نیز کمتر شد بطوریکه جمع کلی این ورودی‌ها با زهاب‌های نیشکر فعلا به میزان ۲۷۸ میلیون مترمکعب است.

وی در پایان اضافه کرد: البته تأمین آب مورد نیاز نهالهای کشت شده در طرح مقابله با گردوغبار و همچنین تامین کمبود آب سهمیه نخیلات شادگان هم از جمله دیگر اقداماتی است که تاکنون توسط سازمان آب و برق خوزستان صورت گرفته است.