میان گرانی و گران فروشی تفاوت وجود دارد

یادداشت زیر از عبدالکریم آلبوغبیش سرپرست اداره صنعت و معدن وتجارت بندر ماهشهر در رابطه با تفاوت گرانی و گران فروشی ارایه میشود

*میان گرانى و گران فروشى تفاوت وجود دارد.* موضوع گرانى هاى اخیر فقط مختص شهرستان بندر ماهشهر یا استان خوزستان نبوده بلکه ارتباط به بازار کل کشور دارد.

تفکیک گرانی از گران‌فروشی موضوعی مهم است که باید به آن توجه و تفاوت این دو را برای جامعه روشن کرد. قطعا دلیل اصلی و اساسی همه افزایش قیمت‌هایی که مردم با آن مواجه می‌شوند متوجه آخرین حلقه این زنجیره بلند یعنی فروشنده‌ها نیست. همین روند، اما منجر به آن شده است که همواره همه اقشار مختلف جامعه دچار التهابات مربوط به گران‌فروشی شوند.

*در بخش تنظیم بازار ماموریت اصلی ما این است که نوسان های مقطعی یا نیازهای فصلی را پیش بینی و پیشگیری کنیم. بر این اساس از نوسان ها و تکانه های قیمتی جلوگیری کنیم. در این فضا به طور معمول تنظیم بازار ورود پیدا می کند. اما یک زمان است که موضوع تغییر قیمت یا به تعبیر فعلی افزایش قیمت، افزایش قیمت یک تا پنج کالا نیست و یک افزایش عمومی قیمت ها درحال اتفاق است. در این شرایط دیگر افزایش قیمت مقطعی نیست و استمرار پیدا می کند، به این « تورم » گفته می شود. بسیاری ممکن است گرانی و تورم را هم معنی بگیرند اما بسیاری هم ممکن است که گرانی را با این تفاوت ریز مشاهده کنند. گرانی مقطعی است اما تورم یک دوره زمانی است که افزایش قیمت استمرار پیدا می کند و نکته دوم هم این است که عمومیت داشته باشد.*

متاسفانه گاهی حلقه تولید‌کننده به دلیل گران شدن یکی از مواد اولیه قیمت نهایی را به همان میزان که یکی از مواد اولیه افزایش قیمت داشته است افزایش می‌دهند. این موضوع، اما نه‌تنها روند درست اقتصادی را بر هم می‌زند بلکه منجر به آن می‌شود که این زنجیره دچار آسیب و مشکلات جدی شود.

آنچه در حال حاضر رخ داده احساس نگرانی نسبت به آینده اقتصادی را در گروه‌های تولید‌کننده، مصرف‌کننده و اصناف تشدید کرده است و باید به دنبال آن بود که با شفاف‌سازی از حجم این آسیب‌ها کم کرد.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *