کشف مسجد مدفون‎شده متعلق به اوایل دوره اسلامی در محوطه تاریخی “ارجان” بهبهان 

خورنا| پدرام کسائی: مسجد مدفون‎شده متعلق به اوایل دوره اسلامی که در متون و اسناد تاریخی از آن به عنوان “مسجد ارجان” یاد شده است، توسط باستان‌شناسان در محوطه تاریخی “ارجان” بهبهان از دل خاک بیرون آمد.

سرپرست هیئت کاوش‌های باستان‌شناسی ارجان در این خصوص گفت: شهر ارجان محوطه‌ای بسیار مهمی در دشت ارجان و متعلق به دوره “عیلام نو” است که در آن استقرار انسان وجود داشته است.

در عکس‎های هوایی و تصاویر ماهواره‎ای تهیه شده از این منطقه، طرح یک مسجد دیده می‎شد، حتی در بررسی متون تاریخی نیز وجود یک مسجد در این شهر تایید شده بود.

احسان یغمائی در ادامه اظهار داشت: این مساجد جزو مساجد قرون اول و دوم هستند که طراحی آن‎ها به سبک خراسانی است و به مساجد چهل‎ستونی مشهور هستند و تراکم این ستون‎ها به دلیل همین سبک و شیوه است که برای ایجاد سقف طراحی شده‎اند.

این باستان‎شناس پیشکسوت افزود: سفال‎هایی نیز که در کاوش‎های این منطقه به دست آمده‎، مربوط به قرن‎های دوم تا سوم هجری‌اند، چون عمده آن‎ها شاخصه‎های اواخر قرن‎ اول و دوم تا سوم هجری را دارند، بنابراین در پایان فصل اول کاوش می‎توان به صورت نسبی تخمین زد که این مسجد دستکم مربوط به اوایل دوره اسلامی ( قرن دوم تا سوم هجری) است.

یغمایی رواق، حیاط و دو آرامگاه را از جمله عناصر به دست آمده در این آرامگاه بیان کرد و افزود: براساس شواهد و باتوجه به تدفین این دو فرد در محوطه مسجد، این آرامگاه‎ها احتمالا مربوط به دو تن از بزرگان مسلمان ناشناخته هستند.