۴۰ طرح راه‌سازی عشایر شهرستان اندیمشک اجرا می‌شود

خورنا- هرمز نیکو روان ، اظهار داشت: طبق بررسی‌های صورت گرفته، جمعیت کامل ساکن عشایر شهرستان اندیمشک در حدود ۲۳ هزار نفر است که این تعداد جمعیت، ۱۵۰۰ خانوار آن درون کوچ و ۱۲۰۰ خانوار دیگر نیز، برون کوچ هستند.

وی با بیان این که عشایر درون کوچ شهرستان هم زمان با آغاز فصل کوچ به مناطق کوهستانی و متناسب با نیاز خانوارهای عشایر شهرستان کوچ می‌کنند و عشایر برون کوچ نیز در همین فصل به مناطق خارج از شهرستان کوچ می‌کنند، گفت: کل جمعیت عشایر کوچنده شهرستان، ۴ هزار خانوار است.

عشایر شهرستان اندیمشک بیش از ۲۰ نوع کالای مورد نیاز شهروندان را تهیه و تأمین می‌کنند

رئیس اداره امور عشایر اندیمشک با اشاره به ظرفیت‌های عشایر شهرستان اندیمشک، تولید انواع محصولات غذایی، فرهنگی، صنایع دستی، محصولات لبنی تولیدات دامی و طیور و انواع نان را مهم‌ترین محصولات تولید شده عشایر شهرستان اندیمشک دانست و عنوان کرد: عشایر شهرستان اندیمشک بیش از ۲۰ نوع کالای مورد نیاز شهروندان را تهیه و تأمین می‌کنند.

وی با بیان این که در حوزه صنایع دستی، تولید انواع فرش پشمی و ابریشمی توسط عشایر شهرستان مورد توجه قرار گرفته است، افزود: گلیم، جاجیم، سیاه چادر از جمله دیگر محصولات حوزه صنایع دستی بوده که توسط عشایر شهرستان اندیمشک تولید و متناسب با نیاز شهروندان، روانه بازار مصرف می‌شود.

نیکو روان لبنیات و تولیدات دامی و طیور را مهم‌ترین تولیدات غذایی عشایر شهرستان اندیمشک دانست و بیان کرد: انواع ماست، دوغ، کره، روغن، گوسفند و گوساله شیری و گوشتی، مرغ بومی گوشتی و تخم گذار، بلدرچین گوشتی و تخم گذار، بوقلمون گوشتی و تخم گذار از جمله تولیدات عشایر شهرستان در حوزه محصولات غذایی است.

توسعه خدمات مورد نیاز عشایر شهرستان جدی گرفته شود

وی با اشاره به لزوم توجه به توسعه خدمات مورد نیاز عشایر شهرستان،گفت: عشایر در حوزه اقتصادی و فرهنگی، دارای ظرفیت خاص و منحصر به فردی هستند که در صورت توجه مناسب به تأمین خدمات مورد نیاز آن‌ها، تولیدات فرهنگی، دامی، طیور، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بیش از گذشته، شکوفا می‌شود.

رئیس اداره امور عشایر اندیمشک با بیان این که با پیگیری نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان و دیگر مسئولان محلی و استانی، اجرای بیش از ۱۰۰ طرح عمرانی حوزه عشایر مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: این طرح‌ها در حوزه‌های آب رسانی، راه سازی، اشتغال زایی، خدمات رفاهی و دیگر حوزه‌های عمرانی و خدماتی، طراحی و در کم‌ترین زمان ممکن به بهره برداری، می‌رسند.

وی با اشاره به انجام پیگیری‌های صورت گرفته به جهت تأمین آب عشایر شهرستان اندیمشک، افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته به بیش از ۴۲۰ خانوار عشایر بخش مرکزی و الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک توسط تانکر آب رسانی و بیش از ۱۵ هزار متر مکعب آب با توجه به نیازهای عشایر در مناطق سخت گذر در اختیار آن‌ها، قرارمی‌گیرد.

عملیات بهسازی و آسفالت معابر روستایی و عشایری اندیمشک آغاز شده است

نیکو روان با بیان این که به بیس ریزی راه ۱۷ روستا در بخش گرمسیری شهرستان اندیمشک آغاز شده است، خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح، بیش از ۱۰۰ هزارمتر مربع راه روستایی در شهرستان بهسازی و نیازهای این مناطق در برخورداری از خدمات این حوزه به میزان قابل توجهی، رفع می‌شود.

وی با بیان این که هم چنین عملیات آسفالت ۱۸ طرح روستای عشایر شهرستان اندیمشک مورد توجه قرار گرفته است، گفت: با اجرای عملیات این طرح‌ها و بهره برداری از آن‌ها، نیازهای جاده‌ای ۱۱ روستایی بخش الوار گرمسیری رفع و بیش از۳۸ هزار متر مربع از مسیرهای ارتباطی این منطقه، آسفالت می‌شود.

رئیس اداره امور عشایر اندیمشک با اشاره به اجرای ۷ طرح روستایی دیگر در بخش مرکزی شهرستان اندیمشک، افزود: با اجرای عملیات آسفالت مناطق و روستاهای عشایری بخش مرکزی شهرستان اندیمشک، بیش از ۳۲ کیلومتر راه روستایی موجود در این مناطق، آسفالت می‌شود.

وی با بیان این که این طرح‌ها در کم‌ترین زمان ممکن اجرا و به بهره برداری می‌رسند، عنوان کرد: عشایر، بازوان تولید و تحقق نیازهای اقتصاد مقاومتی در شهرستان و استان خوزستان هستند و به همین جهت، توسعه خدمات و تأمین نیازهای رفاهی و امدادی این اقشار مهم اجتماعی مورد توجه قرار گرفته و به زودی خدمات این حوزه در شهرستان بیش از گذشته، تأمین و توسعه می‌یابد.

گفت‌وگو از محمد امین جمشیدی