“گردو”گنجینه ناشناخته طبیعت اندیمشک؛ گردو در گرمای تابستان اندیمشک “کم نمی‌آورد”

خورنا- گردو محصولی غنی از ارزش‌های غذایی و شگفت انگیز بوده و از آن به عنوان هدیه ارزشمند طبیعت به انسان یاد می‌شود، محصولی که امروز ایران، یکی از تولید کننده‌های مهم آن در جهان است و تولیدات کشاورزان کشور سهم و نقش مهمی در تولید این محصول در آسیا دارد.

امروز و در برخی باغ‌های سنتی و کهن کشور و در مناطق سرد سیر ایران اسلامی، درختان گردو با قدمت ۳۰۰ سال نیز به حیات خود ادامه و در چرخه تولید این محصول ارزشمند غذایی به فعالیت می‌پردازند اما کشت گردو و تاب تحمل حیات آن در گرمای خوزستان، بار دیگر استعداد و ظرفیت‌های تولید محصولات کشاورزی شهرستان اندیمشک را جلوه گر می‌کند.

به همین جهت و برای نخستین بار و با همکاری دفتر خبرگزاری تسنیم در استان خوزستان و همکاری کشاورزان و اداره جهاد کشاورزی اندیمشک، تصاویری از درختان و باغ‌های گردو در این شهرستان تهیه و بار دیگر ظرفیت‌های منحصر به فرد استان خوزستان در مسیر توسعه و تولید محصولات کشاورزی، معرفی می‌شود.

سید هدایت اله موسوی اظهار داشت: کشت گردو در شهرستان اندیمشک در طول سال‌های گذشته آغاز و امروز این شهرستان، یکی از قطب‌های مهم گردو استان خوزستان است و اندیمشک در تأمین نیازهای بازار مصرف و شهروندان نقشی مهم دارد.

وی با بیان این که طبق بررسی‌های صورت گرفته، تنها ۴ درخت گردو نیازهای مالی و اقتصادی یک خانوار را تأمین می‌کند، توجه به مشکلات کشاورزان شهرستان در حوزه تولید گردو را ضروری دانست و گفت: گردو برای رشد و تولید محصول نیازمند شرایط خاص است و به همین جهت از کشاورزان شهرستان به صورت ویژه حمایت می‌شود.

موسوی با بیان این که باغ‌های گردو شهرستان در مناطق سخت گذر اندیمشک واقع هستند، ادامه داد: بیشترین حجم تولید گردو در شهرستان اندیمشک مربوط به نوع گرم سیری بوده و بیشترین حجم درختان گردو این شهرستان در ارتفاعات بخش الوار گرمسیری اندیمشک واقع است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اندیمشک عنوان کرد: با توجه به این که حتی بسیاری از اهالی بومی منطقه از ظرفیت تولید گردو در شهرستان اطلاع کافی ندارند، حمایت از تولید گردو و معرفی ظرفیت‌های تولید آن در اندیمشک جدی گرفته شده و از تمام ظرفیت‌های ممکن برای حمایت از کشاورزان شهرستان، استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *