تغییر قانون انتخابات برای “حذف رقبا”ست

خورنا:  سعید شمس – «تغییر قانون انتخابات» یکی از بحث‌های مهم این روزهای مجلس نهم است تا اذهان عمومی با این سؤال که «انگیزه اصلی مجلسی‌ها برای اعمال تغییر در قانون انتخابات چیست» درگیر کندو البته این شائبه به وجود آید که «طیف حاکم دنبال حذف رقبای خود است»

یکی از بندهایی که برخی مجلسیان به دنبال تصویب نهایی آن هستند ، این است که هر کسی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری بای از یکصد نماینده ادوار مجلس ، امضا بگیرد. همچنین محدودیت های سنی و تحصیلی جدیدی مد نظر قرار گرفته است تا در انتخابات ریاست جمهوری اعمال شود.

نجفقلی حبیبی ، رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در همین باره به پرسش‌های» عصر ایران «پاسخ می‌گوید:

*تغییر قانون انتخابات با چه هدفی در حال پیگیری است و مشخصا چه ربطی به انتخابات سال ۹۲ دارد؟

تغییر قانون انتخابات در حالی به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی مجلسی‌ها در حال پیگیری است که توجیهی برای آن وجود ندارد.

*اما وظیفه اصلی مجلس قانون نویسی است و این حق را دارد که قوانین موجود را هم تغییر بدهد.

مجلس نهاد قانون نویسی است و همانطور که گفتید، حق طبیعی‌اش است که با صلاحدید خود قانون‌ها را با تغییراتی روبرو سازد. اما مجلس نشینان باید بدانند که جایگاه و شان قوه مقننه بالا است و به همین دلیل تحت هیچ شرایطی نباید بازیچه جریان‌های سیاسی شود.

* «نباید بازیچه جریان‌های سیاسی شود» توضیح می‌دهید؟

مساله مهم این است که قانون وضع شده نباید با اصول قانون اساسی منافات داشته باشد. شواهد نشانگر این است که «تغییر قانون انتخابات» با این هدف در حال انجام است که مشکلی از مشکلات جناح سیاسی حاکم را حل کند و به جز این چیز دیگری را دنبال نمی‌کند. این در شرایطی است که گروه‌های سیاسی برای برطرف کردن یکی از معضلات درون گروهی خود حق ندارند کشور را با مشکل مواجه کنند.

*کدام معضل؟ حل شدن چه مساله‌ای مجلس را برای اعمال تغییر در قانون انتخابات ترغیب کرده است؟

ببینید! مجلس نهمی‌ها دنبال این هستند تا با تغییر قانون انتخابات حضور برخی از چهره‌ها را غیرقابل امکان کنند و بدین ترتیب گزینه‌های احتمالی خودشان شانس بیشتری برای یکه تازی در یازدهمین انتخابات قوه مجریه داشته باشد.
به همین دلیل هیچ خیراندیشی در این مساله مشاهده نمی‌شود و «مصلحت مقطعی» یک طیف مشخص سیاسی مورد توجه قرار می‌گیرد.

*می توان این طور گفت که مجلسی ها نگران استفاده یا بهتر است گفته شود سوء استفاده دولتی‌هایی هستند که به زعم آن‌ها می‌خواهند کاندیدای خود را بعد از احمدی‌نژاد به پاستور بفرستند؟

اینکه نگران دولتی‌ها هستند یا به فکر مقابله با گروه‌های دیگر هستند، اهمیتی ندارد. مهم این است که قانون گذاران باید بدانند که مقوله انتخابات بسیار مهم و حیاتی است و به همین دلیل اگر قرار بر تغییر باشد، تغییرات باید اصولی باشد و فقط با هدف حذف فیزیکی رقبا نباشد.

این روش نه عاقلانه است و نه به صلاح ممکلت. همچنین با این کار ذهنیتی منفی از قانون گذاران در اذهان عمومی ایجاد می شود که خب! این اتفاق برای مجلسی که قرار است در راس امور باشد، شایسته نیست.

قبل از انقلاب در زمان دانشجویی نقل قولی با این مضمون مطرح بود که برای استخدام فرزندان یکی از مقامات، قانون مدرک را برای حضور در شغل خاصی تغییر دادند و بلافاصله بعد از شروع به کارش، قانون جدید را لغو کردند و به حالت اولیه در آوردند، حالا بعضی مجلسیان با این کار‌هایشان خود را پایین می‌آورد. این در حالی است که مجلس تکیه‌گاه معنوی مردم است و همه دغدغه‌هایش باید در راستای منافع آن‌ها باشد نه اینکه به طور دائم به فکر تسویه حساب‌های سیاسی باشد؛ مجلس حریم و حرمت دارد