اگر در قاره افریقا و یا در خاورمیانه باشید

تماشای «ماه گرفتگی» را از دست ندهید

مهمترین رویداد نجومی قرن 21 ام ،خسوف کامل خواهد بود که جمعه شب پنجم مردادماه 97 ساعت 24:00به وقت تهران به وقوع خواهد پیوست و در سراسر ایران قابل روئیت خواهد بود

یادداشتی از صالح دورقی خبرنگار پایگاه خبری خورنا در مورد مهم ترین ماه گرفتگی قرن ۲۱ ام:اگر در قاره افریقا و یاخاورمیانه باشید، امشب پدیده‌ای زیبا و خاص اتفاق می‌افتد که فرصت مشاهده آن را از دست ندهید.

طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن ۲۱ ام ، رویداد نجومی مهم وزیبا که در ایران و خوزستان هم قابل روئیت خواهد بود بزرگترین خسوف کلی ماه در قرن بیست و یکم که برای یکساعت و ۴۳ دقیقه طول خواهد کشید.

پدیده خسوف وقتی که زمین بین خورشید و ماه در یک مدار قرار بگیرد اتفاق می افتد پدیده امشب هردونوع خسوف  هم جزیی و هم کلی را شامل خواهد شد.

به گفته کارشناسان علم نجوم ،خسوف جزیی امشب طبق شکل زیر قبل از خسوف کلی و از ساعت ۲۱:۴۴ و به هنگام قرار گرفتن ماه در نیم سایه شروع و سپس با قرار گرفتن کل ماه در تمام سایه زمین به ماه گرفتگی کامل تبدیل خواهد شد که بعد از ۱ ساعت و ۴۳ دقیقه دوباره به خسوف جزیی باز خواهد گشت و در نهایت بعد از بیش از ۶ ساعت این پدیده به کار خود پایان خواهد داد.
بنابراین امروز جمعه ۵ مرداد ماه ساعت ۲۴:۰۰ به وقت تهران پدیده ماه گرفتگی کامل شروع خواهد شد و به مدت ۱۰۳ دقیقه ادامه خواهد داشت .

در این رویداد ماه به رنگ قرمز متمایل به قهوه ای تغییر شکل خواهد داد.
این تغییر رنگ ماه ریشه در انتشار امواج طولی اشعه خورشید به رنگ قرمز با درجات مختلف دارد که بواسطه غلاف جوی زمین به سطح بیرونی ماه گسترش یافته است و این نوع تغییر شکل را باعث خواهند شد .
مدت زمان خسوف بسته به جایگاه ماه به هنگام عبور در مدار خود حول زمین خواهد بود.
امروز ماه در اوج مدار خود بیشترین فاصله را از زمین خواهد داشت و به همین سبب قرص ماه در کوچکترین حجم خود (به ظاهر) مشاهده خواهد شد و در این حالت بیشترین زمان ممکن را در عبور از سایه کامل زمین را به خود اختصاص خواهد داد.