وجود ۵۰۵ هکتار بافت فرسوده در آبادان

بهرام ایلخاص‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار داشت: آبادان دارای ۵۰۵ هکتار بافت فرسوده و حدود ۱۴ هزار و ۱۷۵ خانه قدیمی که جزء بافت فرسوده تلقی می‌شود است.
وی با اشاره به شاخص‌های تشکیل دهنده بافت فرسوده در مناطق مختلف افزود: قدمت بالای ۲۵ سال، عرض معابر پایین‌تر از ۱۰ متر، تراکم جمعیت بسیار بالا، سه شاخص اساسی در تبدیل شدن یک خانه یا منطقه را به بافت فرسوده تشکیل می‌دهد.
فرماندار آبادان بافت فرسوده همواره یکی از معضلاتی است که شهرها با آن گریبانگیر هستند تصریح کرد: بعضاً بخش‌هایی از بافت فرسوده به دلیل عدم استحکام و خطرآفرین بودن از سکنه خالی می‌شود و به تدریج مکان و محل امنی برای بزهکاری خواهد شد و به‌مراتب این رخداد سبب افزایش رشد ناهنجاری‌ها در بافت‌های فرسوده می‌شود.
وی اضافه کرد: امکانات فرهنگی معمولاً در بافت فرسوده وجود ندارد، حتی در این مناطق فضای سبز مناسب نیز به چشم نمی‌خورد چون معماری این مناطق سنتی است.
ایلخاص‌زاده با بیان اینکه بافت فرسوده به دلیل نوع معماری خانه‌ها و کوچه‌ها از بهداشت محیطی مناسبی نیز برخوردار نیست گفت: خدمات رسانی شهری به این مناطق در واقع هدر دادن هزینه‌ها است زیرا با نوسازی باید هزینه دوباره‌ای برای خدمات‌رسانی متحمل شد.
وی خاطرنشان کرد: مناطق سده، جمشیدآباد، کوی قدس از ایستگاه پنج تا هفت، ذوالفقاری، کوی بهار از ایستگاه ۱۱ تا بهار ۹۷، کفیشه، سلیج غربی و شرقی، تانکی ابوالحسن و کشتارگاه از مناطق جزء بافت فرسوده در آبادان هستند.
فرماندار آبادان با بیان اینکه بافت‌های فرسوده را نمی‌توان به حال خود در میان شهرها رها کرد افزود: بی‌تردید باید با تدوین برنامه‌های مناسب و در نظرگرفتن منافع ساکنان آن مناطق، اقدام به نوسازی بافت فرسوده کرد.
وی در ادامه به تسهیلات در نظر گرفته برای شهروندان در این راستا اشاره کرده و گفت: تسهیلات بانکی ۲۰ میلیون تومانی با نرخ بهره ۱۱ درصد و همچنین معافیت ۵۰ درصدی عوارض پروانه ساخت این اماکن از برنامه‌های ویژه‌ای است که با همت مسئولان شهری و استانداری صورت گرفته است.
ایلخاص‌زاده یادآور شد: در ضمن صاحبان و مالکانی که سند ملک مسکونی و یا تجاری به نام خودشان است می‌توانند بدون سپرده، تسهیلات بانکی اختصاص داده شده را دریافت کنند.
وی در پایان اظهار داشت: تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته در راستای زیباسازی محیط شهری و توسعه و ایجاد فضاهای متناسب و در خور توجه شهروندان است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *