مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان مطرح کرد:

تشریح جزئیات طرح تشکیل پارلمان زنان استان خوزستان

مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان: طرح تشکیل پارلمان مشورتی زنان استان خوزستان با هدف مشارکت زنان در رسیدن به امر توسعه پایدار و متوازن و نیز فراهم آوردن زمینه همکاری بانوان در کلیه ابعاد تصمیم‌ گیری و اجرایی استان تدوین شده است.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در دومین نشست کارگروه زنان و خانواده استان خوزستان که امروز چهارشنبه ۲۷ تیرماه ۹۷ در سالن جلسات معاونت سیاسی استانداری خوزستان برگزار شد سیده فرانک موسوی گفت: پارلمان مشورتی زنان از جمله طرحهای موفقی بوده که برای نخستین بار در خراسان رضوی اجرایی شده است و لذا با توجه به این مسئله ما نیز در نظر داریم که مقدمات تشکیل این پارلمان را با ساز و کار جداگانه و به صورت کاملا بومی شده در استان خوزستان فراهم کنیم.

مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان عنوان کرد: این طرح براساس مبانی اعتقادی مندرج در قرآن و شرع مقدس و همچنین اسناد بالادستی نظام به ویژه در قانون اساسی، سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و نیز برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور با هدف مشارکت زنان در رسیدن به امر توسعه پایدار و متوازن و نیز فراهم آوردن زمینه همکاری بانوان در کلیه ابعاد تصمیم‌ گیری و اجرایی استان تدوین شده است.

وی پارلمان مشورتی زنان را از لحاظ قانونی در ذیل شورای برنامه‌ریزی استان تعریف کرد و یادآور شد: از آنجایی که کارگروه امور زنان و خانواده ذیل شورای برنامه‌ریزی استان است لذا کلیه مصوبات این پارلمان مشورتی پس از مطرح شدن و تصویب در کارگروه امور زنان باید در شورای برنامه‌ریزی استان هم مورد تصویب قرار بگیرند.

موسوی در مورد اهداف اصلی تشکیل پارلمان مشورتی زنان در استان خوزستان گفت: شناسایی و معرفی ظرفیت‌های بانوان استان در تمامی عرصه‌ها، افزایش نقش زنان در نظام تصمیم سازی و تصمیم‌گیری، ایجاد ضمینه استفاده از زنان در حوزه‌های مدیریتی و ارتقای سرمایه اجتماعی زنان و تحکیم بنیان خانواده از جمله اهداف اصلی تشکیل این پارلمان در استان خوزستان است.

مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان اظهار داشت: پارلمان مشورتی زنان استان خوزستان علاوه براینکه به صورت استانی دارای مجمع عمومی به همراه هیأت رئیسه و کمیسیونهای تخصصی است در شهرستانها نیز به همین منوال از مجمع عمومی، هیأت رئیسه و کمیسیون تخصصی تشکیل می‌شود.

وی یادآوری کرد: البته لازم به ذکر است که هرگونه تغییر و تحول و یا انحلال احتمالی در پارلمان مشورتی زنان استان باید براساس مصوبات کارگروه زنان و خانواده استان اعمال شود.

موسوی وظیفه اصلی و مهم پارلمان مشورتی زنان استان خوزستان را هدایت و رهبری دانست و خاطر نشان کرد: پارلمان زنان به هیچ عنوان نباید به کارهای اجرایی ورود کند زیرا وظیفه اصلی پارلمان نظارت، هدایت و هماهنگ‌سازی امور بانوان در سطح استان است.

مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان در مورد مجمع عمومی پارلمان مشورتی زنان گفت: این مجمع عمومی از بین بانوان صاحب‌نظر، فرهیخته، کارآمد، مجرب، علاقه‌مند و موثر در اقشار و گروههای مختلف خوزستان انتخاب می‌شود که تعداد آن در مجمع عمومی استانی ۱۱۵ نفر و برای مجمع شهرستانی ۳۵ تا ۷۵ نفر است.

وی بیان داشت: مدت زمانی که برای فعالیت پارلمان مشورتی زنان استان خوزستان در نظر گرفته شده است در حدود دو سال خواهد بود که اگر طی این مدت پارلمان توانست بازخورد خوبی در اجتماع داشته باشد مجددا مدت زمان آن تمدید می‌شود.

موسوی با بیان اینکه تعداد اعضای پارلمان زنان در شهرستانهای مختلف استان بر مبنای یک سهمیه‌بندی تنظیم می‌شود توضیح داد: به طور مثال اعضای پارلمان زنان در شهرستانهایی که تعداد بانوان آنها زیر ۴۰ هزار نفر بوده در حدود ۳۵ نفر و در شهرستانهای بالای ۴۰ هزار نفر به میزان افزایش جمعیتی که پیدا کرده‌اند سهمیه آنها افزایش می‌یابد.

مدیرکل بانوان استانداری خوزستان عنوان کرد: تعداد اعضای هیأت رئیسه پارلمان استانی که از بین ۱۱۵ نفر مجمع عمومی آن انتخاب می‌شوند در حدود ۹ نفر و در شهرستانها به تعداد هفت نفر است.

وی بیان داشت: هر کدام از پارلمانهای شهرستانها و استان دارای پنج کمیسیون تخصصی هستند که این کمیسیونها شامل کمیسیون اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی و اشتغال، آموزش و پژوهش و توانمند سازی، سلامت و جمعیت و همچنین کمیسیون حقوقی است.

موسوی گفت: برای عضویت در پارلمان زنان استان خوزستان که تعداد آنها ۱۱۵ نفر است بدین صورت عمل می‌شود که از بین تمامی منتخبین پارلمانهای شهرستانها و اهواز سهمیه‌هایی براساس ۲۵ گروه خاص که شامل مدیران دولتی و غیر دولتی، هیأت علمی دولتی و غیر دولتی، هنرمندان میراث فرهنگی، هنرمندان فرهنگ و ارشاد، ورزشکاران، کانون فرهنگی و هنری مساجد، حوزه علمیه، بسیج، نماینده شوراهای شهر و روستا، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی، اتاق اصناف و تعاون، منتخبین المپیادهای مهارتی، دهیاری‌ها، انجمن‌ صنفی کارگران و کارفرمایی، شورای اجتماعی محلات، پارلمان مدام( شامل معلمان، دانش‌آموزان، اولیا و مدیران آموزش و پرورش)، منتخبین المپیادهای دانش‌آموزی و مهارتی، دانشجویان مراکز دولتی و غیر دولتی، سمن‌ها و خیرین داده می‌شود.

مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان عنوان کرد: اولین جلسه انتخاب اعضای مجمع عمومی پارلمان شهرستان به ریاست معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری و به دعوت فرماندار محل و با حضور اعضای پارلمان شهرستان تشکیل می‌شود و در این جلسه اعضای پارلمان شهرستان از بین داوطلبین اقدام به برگزاری انتخابات داخلی نموده و با رأی مخفی هفت‌نفر را به عنوان رئیس، نائب‌رئیس اول و دوم ، دو منشی، یک ناظر و یک خزانه‌دار انتخاب می‌کنند و سپس به منظور تعیین ۱۱۵ نفر اعضای پارلمان استانی براساس ۲۵ سهمیه‌های مذکور، نمایندگانی از بین اعضای پارلمان شهرستان انتخاب و به دفتر زنان و خانواده استان اعلام می‌شوند.

وی در پایان با بیان اینکه جلسات پارلمان زنان شهرستانها هر ۴۵ روز در محل فرمانداریها برگزار می‌شود اظهار کرد: کلیه مصوبات کمیسیونهای تخصصی و پارلمانهای شهرستانها پس از ورود به پارلمان استانی در قالب طرحهایی وارد کار‌گروه زنان و خانواده استان شده وسپس این طرحها برای تصویب نهایی در شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان مطرح می‌شوند.