نشست شرکت های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در رابطه با بررسی مدیریت آب

خورنا|باقر گل فر:علی رغم اینکه صنایع کشور حدود ۱٫۵ درصد آب کشور را مصرف میکنند اما ضرورت صیانت از منابع آب به نحوی است که حتی صنایع نیز بایستی مدیریت آب به اشکال گوناگون چه در حوزه صرفه جویی و بازیافت و چه در حوزه شیرین سازی آب دریا را جدی بگیرند.

بنابه گزارش خبرنگار خورنا به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، مدیرعامل این سازمان در نشست تخصصی بررسی بحران آب و بازیافت پسابهای صنعتی مجتمع های تولیدی پتروشیمی، ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری این نشست، گفت: شرایط ویژه ای که موضوع آب در کشور دارد به یکی از دغدغه های اصلی صنعت پتروشیمی تبدیل شده است و این نشست را با هدف بررسی این موضوع و راهکارهای مدیریت بهتر آب برگزار شده است.

شهیدی نیا، ادامه داد: آب یکی از فاکتورهای اصلی برای توسعه و مجموعه های پتروشیمی است و این روزها در کشور شرایط مساعدی ندارد لذا در این نشست ضمن تحلیل وضعیت فعلی، قصد داریم ارزیابی تخصصی در خصوص مدیریت منابع و بکارگیری سیستم های جایگزین داشته باشیم.

سپس مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ضمن تاکید بر ضرورت توجه به مدیریت منابع آب اظهار کرد: تصور اینکه همه ی شرکتها تاکنون در خصوص بحران آب کاری نکرده اند و اکنون ما میخواهیم کاری بکنیم اشتباه است. واقعیت این است که در شرکتهای مختلف برنامه های ارزشمندی در این خصوص انجام شده است.

قدرت الله فرج پور ضمن تاکید مجدد بر جدیت بحران آب، خاطر نشان کرد: همانطور که میدانید در صنعت آبهای مختلفی وجود دارد که هرکدام باید به جای خود استفاده شود. بعنوان یک راهکار کوتاه مدت از تمامی شرکتهای پتروشیمی انتظار میرود از هم اکنون مدیریت هر چه بهینه تر مصرف آب را در دستور کارهای اجرایی خود قرار دهند. این عمل هیچ سرمایه گذاری خاصی نمیخواهد.

وی در ادامه افزود: همه ی ما میدانیم که منابع آب رو به کاهش است لذا از امروز باید افزایش منابع را در دستور کار قرار دهیم. تصفیه فاضلابهای شهری و آب دریا و رفتن به سوی تکنولوژی های جدید می‌تواند به عنوان راهکارهای احتمالی برای افزایش منابع آب مد نظر قرار گیرند.

فرج پور، پیشنهادی مبنی بر تشکیل یک کارگروه به حضار ارائه داد که بتوانند با تشریح جزئیات و تصمیمات کلان این نشست، روشهای اجرایی عملی آنها را استخراج نمایند. وی تشریح کرد: برای دنبال کردن این راهکارها نیازمند یک کارگروه هستیم که با تشکیل جلسات منظم برنامه های این حوزه را دقیقتر مورد بررسی قرارداده و با تولید برنامه های عملی زمانبندی شده آنها را برای اجرا آماده کنند.

محوریت این کارگروه به عهده سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی قرار گرفت و اعضای آن شرکتهای درگیر با تامین و انتقال آب و همچنین شرکتهای فعال در حوزه مدیریت آب در منطقه ویژه خواهند بود.

در ادامه ی این نشست، مباحث فنی و علمی این حوزه توسط مدیر کل آب و خاک سازمان محیط زیست مطرح و سپس نماینده شرکت Enviro Chemie آلمان آخرین دستاوردهای علمی در حوزه بازیافت پساب را ارائه نمود.

نشست امروز سه شنبه (۲۶ تیر ۱۳۹۶)، با هماهنگی مدیریت کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی و حضور مدیر و کارشناسان این مدیریت، مدیرعامل و مسئولین سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، مسئولینی از سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان آب و برق خوزستان به میزبانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برگزار شد.

طرح های  بازیافت پساب های صنعتی مورد استفاده مجتمع های پتروشیمی، اجرای طرح های مدیریت کاهش مصرف آب و انرژی، استفاده از منبع آب دریا به طریق یکبار مصرف جهت مبدلهای حرارتی، اجرای پروژه های آب شیرین کن در منطقه با توجه به دسترسی به آب دریا و استفاده از مبدلهای هوایی به جای مبدلهای آبی از جمله پیشنهاداتی بود که به عنوان خروجی دیگر این جلسه مطرح شد.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *