تجمع فاضلاب در برخی مناطق هندیجان نگران کننده است

مدیر شبکه بهداشت و درمان هندیجان گفت: تشکیل حوضچه فاضلاب و ازدیاد نیزارها در برخی مناطق شهری هندیجان سلامت شهروندان را به خطر انداخته است.

ناصر حاتم زاده افزود:دفع غیر بهداشتی و در نتیجه تشکیل حوضچه فاضلاب و رشد گسترده نیزار در حدفاصل مناطق کوی باهنر،جاده بحرکان، بلوار آیت ا… خامنه ای و روبری سایت مسکن مهر جنوبی باعث ایجاد شرایط نامطلوب بهداشتی، بوی تعفن، تجمع حیوانات ولگرد و حشرات موذی شده که سلامت شهروندان این مناطق را تهدید می کند.
وی گفت: این نیزارها باعث ایجاد شرایط غیربهداشتی، نارضایتی مردم و بروز برخی بیماری ها مانند سالک و … در منطقه شده و لازم است با توجه به پیک التور(وبا) و تهدید علیه بهداشت عمومی در خصوص رفع این مشکل اقدام لازم توسط دستگاه های متولی بعمل آید.

مدیرشبکه بهداشت و درمان هندیجان افزود: بحث التور یک مشکل همیشگی است و باید مراقب بود و همیشه در جلسات شورای بهداشت بر این موضوع تاکید شده زیرا دفع غیر بهداشتی فاضلاب می تواند زمینه ساز تشدید این مساله باشد.

حاتم زاده با تاکید بر اهمیت پیشگیری بر درمان بیان کرد:نزدیک بودن محل نیزار به محل زندگی مردم سبب شده چنانچه یک مشکل بهداشتی به صورت همه گیر در این منطقه رخ دهد، با توجه به تعداد بالای جمعیت در این مناطق امکانات بهداشتی شهرستان پاسخگوی آن نباشد و باید هر چه سریعتر فکری به حال این فاضلاب و نیزارها شود.

وی با بیان اینکه همه دستگاه ها در تامین سلامت مردم نقش دارند افزود: کلیه دستگاه های متولی، سهم خود را در حوزه سلامت شهروندان به انجام رسانند.

**جمع آوری فاضلاب وظیفه شهرداری نیست

شهردار هندیجان نیز در خصوص مشکلات تجمع و تشکیل حوضچه فاضلاب در برخی مناطق شهری هندیجان گفت: کانال هدایت فاضلاب منازل در این مناطق بدون کارشناسی در سال های گذشته ساخته شده و ظرفیت و گنجایش این حجم فاضلاب را ندارد و همچنین تونلی نیز که برای هدایت فاضلاب جمع آوری شده ساخته شده به دلیل گرفتگی با مشکل روبه رو شده است.

کورش حشمدار افزود: تلاش کردیم که فاضلاب جمع آوری شده را به بخشی دیگر هدایت کنیم که به دلیل عبور از زمین های کشاورزی، به دلیل نارضایتی کشاورزان این طرح بی نتیجه ماند.

وی ادامه داد: هندیجان فاقد شبکه فاضلاب است و جمع آوری فاضلاب هم وظیفه شهرداری نیست.

وی گفت: در ابتدای حضورم در شهرداری هندیجان این موضوع را مکتوب به اطلاع آبفا برای تامین اعتبار و احداث شبکه فاضلاب شهری رساندم.

وی با تایید وضعیت نامناسب بهداشتی در برخی مناطق شهری هندیجان افزود: برخی از بخش های کوی باهنر دارای زمین های تصرفی است و خیابان ها و کوچه هایی که در اثر احداث منازل در آن زمین ها ایجاد شده فاقد هرگونه جدول کشی برای دفع آب سطحی و فاضلاب است که مشکلات بهداشتی در آن منطقه را افزایش داده است.

شهردار هندیجان گفت: با وجود اینکه یکبار برای جدول کشی این مناطق اقدام کردیم ولی با توجه به تصرفی بودن زمین های این مناطق از ادامه این کار توسط دستگاه های متولی جلوگیری شد.

حشمدار ادامه داد: برای انجام جدول کشی و احداث کانال در این مناطق برای هدایت فاضلاب نیازمند نقشه گذربندی هستیم که امیدواریم اداره راه و شهرسازی این نقشه را در اختیار شهرداری قرار دهد تا با تامین اعتبار اقدام به احداث جوی و جدول شود.

** آبفا در مناطق دارای شبکه فاضلاب مسئولیت دارد

مدیر آبفای هندیجان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این اداره تنها در مناطقی مانند مسکن مهر که دارای شبکه فاضلاب هستند مسئولیت داشته و در قبال فاضلاب سایر مناطق هندیجان تعهدی ندارد.

میرمحمد آقایی افزود: هیچ هزینه ای از شهروندان بابت فاضلاب در مناطق فاقد شبکه اخذ نمی شود ولی پیگیر اختصاص ردیف بودجه برای احداث شبکه فاضلاب در هندیجان هستیم.

وی ادامه داد: یک سرمایه گذار برای احداث شبکه فاضلاب در هندیجان اعلام آمادگی کرده که امیدواریم با همکاری محیط زیست هر چه سریعتر وارد گام های بعدی آن شویم.

** زمین های دولتی در اثر اقدامات اشتباه به زیر فاضلاب رفته است

رییس اداره راه و شهرسازی هندیجان بیان کرد:شهرداری هندیجان بدون هماهنگی اقدام به جدول کشی در زمین های تصرفی کرده به طوری که این اقدام به جدول کشی در خیابان هایی که ورودی آن گاهی پنج متر و خروجی آن ۲۰ متر یا به صورت مارپیچی هستند زمینه سوء استفاده برخی افراد و تصرف بخشی دیگر از زمین های دولت را فراهم کرد.

حجت اله ابوعلی گفت: مشکل فاضلاب مناطقی مانند کوی باهنر،بلوار آیت ا…خامنه ای هندیجان، در اثر گرفتگی تونل هدایت و جمع آوری فاضلاب به وجود آمده زیرا در گذشته و بدون کار کارشناسی و در یک اقدام اشتباه هیچ محلی برای لایروبی این تونل طولانی توسط شهرداری در نظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: پس از گرفتگی این تونل در سال های گذشته در یک کار اشتباه دیگر اقدام به حفر یک کانال انحرافی با بیل مکانیکی برای هدایت فاضلاب به زمین های دولتی شد که شاهد ایجاد حوضچه بزرگ به همراه انبوهی نیزار در کنار مناطق کوی باهنر،بلوار آیت ا… خامنه ای و… و زیر آب رفتن زمین های دولتی در آن منطقه هستیم.

وی همچنین در خصوص ایجاد جدول کشی در بخش های تصرفی کوی باهنر افزود: آمادگی داریم در صورت ارایه نقشه و تضمین تصرف نشدن بقیه زمین ها توسط مالکان منازل تصرفی، با شهرداری همکاری لازم را در خصوص جدول کشی به عمل آید.

** عملیات لایروبی تونل فاضلاب به زودی آغاز می شود

فرماندار هندیجان بیان کرد: تاکنون دو نشست به صورت اختصاصی برای رفع مشکل نیزارها در مناطق شهری هندیجان گرفته شده و یک بار نیز در نشست شورای سلامت مطرح و بازدید میدانی نیز به اتفاق سایر مسئولان از محل صورت گرفته است.

کورش مودت گفت: گرفتگی تونل هدایت فاضلاب عامل اصلی تجمع و ایجاد حوضچه فاضلاب است و با تشکیل این نشست ها، وظایف ارگان های متولی برای لایروبی آن مشخص شده و به زودی با شکاف تونل فعلی، لایروبی و قراردادن دال های بتنی این مشکل برطرف خواهد شد.

وی افزود: با لایروبی این تونل مشکل فاضلاب منازل قانونی حل خواهد شد ولی برای فاضلاب حدود ۱۵۰ خانوار که در بخش های تصرفی کوی باهنر ساکن هستند ادارات راه و شهرسازی و شهرداری باید هماهنگی لازم را پیش از هر اقدامی بین خود بعمل آورند.

شهرستان هندیجان با حدود ۳۸ هزار نفر جمعیت در جنوب خوزستان قرار گرفته و یکی از بنادر مهم تجاری و صیادی این استان است.

منبع: ایرنا