گزارشی از بررسی مشکلات شهرستان ایذه در ششمین جلسه شورای آب و برق خوزستان

خورنا-احمدرضارستمی: ششمین جلسه شورای هماهنگی آب و برق استان خوزستان در روز دوشنبه ۲۵ تیرماه ۹۷ به میزبانی اداره کل مدیریت بحران خوزستان برگزار شد.

در ابتدای یکی از دستورکارهای این جلسه که در مورد رفع مشکلات آب و برق برخی از شهرستانهای استان خوزستان بود مصطفی سمالی فرماندار ایذه گفت: ما در بهمن سال گذشته طی جلسات ستاد‌های بحران و خشکسالی و همچنین شورای تأمین استان مکرراً اعلام کردیم که سال آینده از لحاظ آبی برای شهرستان ایذه پر‌تنش خواهد بود.وی ادامه داد: لذا براین اساس با توجه به بحث کمبود آب در شهرستان ایذه تصمیم گرفته شد که تعدادی چاه آب در این شهرستان توسط سازمان آب و برق خوزستان حفر شود ولی متاسفانه علیرغم تعهد سازمان در حفر دو هزار متر چاه آب، شاهدیم که فقط دو حلقه چاه آب حفر شد.

سمالی عنوان کرد: ما در حوزه آب شهری در برخی مناطق مانند خیابان محمد رسول‌الله و همچنین شهرک جانبازان مشکلات عدیده‌ای را در زمینه شبکه آبرسانی داریم بطوریکه منطقه محمد‌رسول الله الان در حدود چهار ماه است که با تانکر آبرسانی می‌شود. لذا از شرکت آب و فاضلاب استان تقاضا داریم که دو تانکر دیگر را نیز برای آبرسانی به این مناطق در اختیار ما قرار دهند.

فرماندار ایذه در ادامه از فقدان ژنراتور دیزلی در چاههای آب ایذه هم خبر داد و تصریح کرد: از آنجایی که آبرسانی در شهرستان ایذه فقط از طریق چاههای آب صورت می‌گیرد لذا عدم وجود ژنراتور در این چاهها باعث می‌شود که در هنگام قطعی برق، آبرسانی به مردم با مشکلاتی همراه شود و لذا در این زمینه نیز انتظار داریم که برای تامین ژنراتورهایی مورد نیاز چاههای آب ایذه هم مساعدت لازم به عمل آید.

وی در پایان اظهار کرد: در حوزه آب روستایی نیز علی‌رغم چهار تانکر آبی که توسط آبفای روستایی در اختیار ما قرار گذاشته شده، ما همچنان به دو تانکر دیگر هم نیاز داریم زیرا در این بخش با توجه به خشک شدن چشمه‌های مناطق کوهپایه‌ای ما واقعا در زمینه آب آشامیدنی مردم و دامها آنها دارای مشکل هستیم.

در ادامه جلسه نیز محمود دشت بزرگ مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت: خوشبختانه امسال در شهرستان ایذه به علت مشارکت مردم در رعایت الگوی مصرف برق، ما با هیچگونه مشکل خاصی در بحث تامین برق مواجه نشدیم.وی عنوان کرد: احداث دو پست ۱۳۲ به ۳۳ کیلوولت و همچنین یک خط ارتباطی میان این دو پست از جمله‌های برنامه‌های توسعه‌ای است که شرکت برق منطقه‌ای استان برای شهرستان ایذه در نظر گرفته است.

دشت‌بزرگ در ادامه از ساخت فاز اول پست آنزان ایذه خبر داد و افزود: این پست که دارای ظرفیتی به مقدار ۳۰ مگاولت آمپر است اکنون در مرحله تست قرار دارد و خط ارتباطی این پست نیز علیرغم اینکه تمام کارهای فنی و مالی آن انجام شده بود ولی متاسفانه به دلیل وجود معارض تکمیل آن با تاخیرات دو ماهه‌ای مواجه شد که خوشبختانه با استارت مجددی که از ابتدای این هفته خورده است انشاالله تا یک ماه آینده به پایان می‌رسد.

صادق حقیقی‌پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان نیز در این جلسه با بیان اینکه شهرستان ایذه از لحاظ تولید آب مورد نیاز خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه است اظهار کرد: در حالت نرمال شهرستان ایذه با داشتن ۴۰ هزار مشترک آب، باید توانایی تولید آبی در حدود ۶۰ الی ۶۵ هزار متر‌مکعب داشته باشد تا بتواند جوابگوی نیاز آبی خود باشد ولی در حال حاضر تنها می‌تواند ۳۳ هزار متر مکعب در شبانه روز تولید آب داشته باشد که در واقع این رقم از حالت نرمال آن خیلی فاصله دارد.وی در ادامه تنها راه تأمین آب ایذه را از طریق پروژه آب کارون‌۳ دانست و توضیح داد: طی سالهای اخیر سطح آبهای زیر زمینی استان به شدت کاهش یافته است بطوریکه در سال ۹۵ سطح آبدهی چاههای استان که حدود ۴۴ هزار متر مکعب بوده است در فروردین و اردیبهشت امسال به ۳۰ هزار مترمکعب تنزل پیدا کرده است.

حقیقی‌پور یادآوری کرد: در تیرماه سال گذشته سازمان آب و برق خوزستان به ما اعلام کرد که مقدمات تجهیز یک حلقه چاهی که در ایذه حفر شده است را فراهم کنید که ما هم علیرغم اینکه طرح آبرسانی به ایذه برعهده سازمان آب و برق خوزستان است بلافاصله نسبت به این کار اقدام کردیم.

مدیرعامل آبفای خوزستان خاطر‌نشان کرد: با توجه به وجود افت شدید در آب سفره‌های زیر‌زمینی ایذه که تولید آب را در این قسمت تا ۳۰ هزار متر ‌مکعب کاهش داده است ما حتی اگر نسبت به حفر سه حلقه چاه دیگر نیز در ایذه اقدام کنیم باز به هیچ عنوان نخواهیم توانست به استاندارد‌های لازم در جهت تأمین آب شهرستان ایذه یعنی سقف ۶۵ هزار متر مکعبی دسترسی پیدا کنیم.

وی در پایان ضمن اشاره به فرسودگی شبکه‌های آبرسانی در شهرستان ایذه گفت: هم‌اکنون چند پروژه اصلاح شبکه با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در خیابانهای حر و امام‌خمینی ایذه در حال انجام است که برای تسریع انجام این پروژه‌ها نیز به همکاری و مساعدت فرمانداری در بحث اخذ مجوزات نیاز است.

در ادامه جلسه نیز صابر علیدادی معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: در بحث شهرستان ایذه ما سال گذشته توانستیم دو حلقه چاه آب را به مدار وارد کنیم و امسال نیز علاوه بر حفر یک حلقه چاه که هم‌اکنون در حال بهره‌برداری است چاه دیگری را نیز که قرار بود در شهریورماه به آبفای استان تحویل دهیم خوشبختانه توانستیم خیلی زودتر از موعد پس ازحفاری، لوله‌گذاری و برق‌کشی تحویل دهیم.وی یادآوری کرد: از آنجایی که شرکت آب و فاضلاب خوزستان در جلسات انسجام بخشی طرحها پذیرفته است که بحث تجهیز چاهها را در ایذه عهده‌دار شود، ما نیز براین اساس نامه‌نگاری‌های لازم را به عمل آوردیم و لذا در دهدز هم به همین منوال قرار شد که حفاری و لوله‌گذاری را سازمان آب و برق انجام دهد و شرکت آب و فاضلاب خوزستان نیز عهده‌دار تجهیز چاهها شود.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان در پایان از تحویل دو چاه حفر شده دیگر به شرکت آب و فاضلاب خوزستان خبر داد و گفت: این دو چاه توانایی دارند در مجموع ۷۰ لیتر بر ثانیه آبدهی کنند.

کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان نیز در جمع‌‌بندی این بحث با بیان اینکه برای حل مشکلات آب آشامیدنی شهرستان ایذه حتما باید یک کار فورس ماژور انجام شود دستور داد: سازمان آبفای خوزستان باید علاوه بر تجهیز هر چه سریعتر چاههای دهدز، در ایذه نیز حداقل طی ۱۰ تا ۱۲ روز آینده دو الی سه چاه دیگر را تجهیز و نهایتا ظرف ۱۵ روز به مدار وارد کند._